Dunakeszi csendje: kit miért zavar egy repülőtér?

Márványi Péter   ·   2011.10.06. 14:00
cimkep_1

Egy Dunakeszin megjelenő híroldal – tegyük hozzá az igazság kedvéért: nem a polgármesteri hivatalé – a következő szavazásra buzdította a lakosokat: „Zavarja-e Önt a dunakeszi reptéren fel-leszálló repülőgépek zaja?” A válaszlehetőségek a maguk módján meglepőek, a válaszok nemkülönben. A honlap első helyen azt a verziót kínálja fel, hogy: „Igen, nagyon zavar!” Erre a voksolók mindössze 14 százaléka kattintott. A következő válaszlehetőség: „Nem, már megszoktam!” – ezt 63 százalék mondja. És persze volt egy harmadik is: „Miért, itt van repülőtér?” Ezt nyilván csak 23 százalékban választották.

A dunakeszi repülők számára az mindenesetre biztató, hogy a válaszadók ilyen kis arányban tartják zavarónak a zajt. Meg is tudom érteni, végül is most aztán végképp nincs, ami zavarja a dunakeszieket, mert a reptér a polgármesteri hivatal és a reptérhasználók közti huzavona újabb fejleményeként egy csendes nagy mezőként funkcionál, némi furcsa lapos és széles építményekkel az oldalán.

A szerző képei mellett Kadocsa Gyulának az utolsó üzemnapon készült fotóit is láthatják a galériában

Ahogy a Malév Repülőklub egyik jeles tagja tájékoztatott, gépeik egy része Budaörsre repült át, mert ott a repülőszövetség befogadta őket, tehát a kiképzés folytatódhat egy Góbéval, egy nagy IS-sel és egy motoros vontatóval. De azért szerepel egy másik mondat is a levélben: „Én nem megyek sehova, itt nőttem fel, és itt is szeretnék maradni.”

Ebben a mondatban van egy nagyon fontos részlet: „Én itt nőttem fel”. Ez bizony nagyon sokértelmű mondat. Emberek ezrei nőttek-nőnek fel a sportrepülőtereken, akik felnőtté válnak mint pilóták, és nélkülük nagyon sok minden nem működne az országban, sem a mezőgazdaság, sem a katonai repülés; a légiközlekedés is inkább vendégmunkás-pilótákat kellene, hogy alkalmazzon, mint az ázsiai légitársaságok jó része, ahol a repülésnevelésnek nem volt olyan kultúrája, mint nálunk.

És amiről kevesen tudnak: akik beleszeretnek a sportrepülésbe, általában nem szeretnek bele sok minden másba, amitől méltán óvják a felnövekvő generációkat (soroljam? drog, alkohol, csavargás, céltalan mindennapok). Aki egyszer megérezte a repülés, pláne a motor nélküli repülés hihetetlen örömét, annak nemigen kellenek másfajta mesterséges örömszerző források. Azoknak a repülés kell, ennél egészségesebb kábítószert nemigen ismerek.

Emberek ezrei válnak felnőtté a repülőtereken, esetleg más felnőtté, mint a többség. A repülés nevelő szerepe példátlan. Olyan közegbe kerül egy kamasz, amely egyszerre valósítja meg legmerészebb szabadságálmait a levegőben, miközben ugyanabban a pillanatban soha korábban nem tapasztalt kemény szabályrendszer szerint kell, hogy működjön. Fegyelem és szabadság különleges keveréke az, ami többet ér bármiféle földi iskolánál: aki ezt megéli, felkészültebb lesz lelkileg bármire, ami aztán a felnőtt világban éri, amivel meg kell küzdenie.

Persze Dunakeszin sem mindenki angyal, aki repül az égen. És természetesen a magyar repülővilág is nagyon heterogén. Vannak benne olyanok, akiknek nem is biztos, hogy a repülés fontos, hanem hogy a sokmilliós földi járgány után egy égivel is büszkélkedjenek. De azok, akik a Budaörsre menekített iskolagépeken most teszik első iskolaköreiket, most veszik az első vontatási leckéket, nem ilyenek. Talán Dunakeszin is vannak a lakosok között, akik azt hiszik, hogy gazdag emberek elit sportja, amikor a kétségkívül hihetetlenül elegáns karcsú vitorlázógép ott köröz valahol a fejük felett. Tévedés: a reptér használóinak túlnyomó többsége itt is olyasvalaki, aki olykor inkább a sárga csekkek kifizetése helyett költi a pénzét repülésre, vagy pluszmunka helyett melózik inkább a klubnak, hogy kapjon egy-egy felszállást.

Az az érzésem, talán a polgármesteri hivatalban, de általában a településen sem biztos, hogy elég jól ismerik ezt a világot, a repterek életét, az ottaniak gondolkodását. Itt érdemes megint visszatérni a dunakeszi weboldal kérdéseire. Az egy dolog, hogy gyakorlatilag mindegyik negatív alapállást sugall a kérdést feltevő oldaláról: az, hogy valaki megszokta a zajt, még az sem igazán pozitív attitűd, csak épp a belenyugvás gesztusa, a „miért, itt van reptér?” – verziót meg nem is tudom hová tenni. Ennyire elzárt világ lenne a repülőtér, a repülés?

Nyugaton valahogy másképp van. Amikor először vehettem részt a hahnweidei repülőtalálkozón, a kicsi település egyik lakója, aki egyébként abszolúte nem repül, de békésen elviseli, amikor minden év szeptemberében egy héten keresztül kétpercenként dörögnek el gépek a háza környékén, úgy említette a zöld mezőt, hogy: „a mi repülőterünk”. Mert büszke rá, mert tudja, mit ér, és mert a reptér olykor egy-egy esküvőnek, rendezvénynek is helyszíne. Nálunk a jelek szerint akkor érzi egy település igazán a sajátjának a repülőteret, ha az annak a településnek fizet használati díjat. A miénk, mert nekünk tejel.

Nagyon remélem, és a polgármester ezt cáfolja is, hogy nem a felparcellázás, és a bevétel egyébként érthető és égető szüksége hajtja ezeket a mostani bezárásos lépéseket. Nagyon remélem, hogy Dunakeszi város és Dunakeszi repülőtér a mostani krízis ellenére tovább él majd, és tán közelebb is kerül egymáshoz. Nem feltétlenül úgy, hogy beépítik, vagy még jobban körbeépítik.

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Ha százötven vagy ötven éve képesek voltunk vasúti járműveket gyártani, akkor most is képesek vagyunk

Tevan Imre   ·   2024.09.18. 08:30

Az iparpolitikai támogatást is maga mögött érezve a Magyar Vagon célja a cégcsoport konszolidációja, majd a meglévő tudásra építve, akár nemzetközi együttműködések segítségével a képességek folyamatos fejlesztése, hogy az értékteremtési folyamat végén hajtással is fölszerelt vasúti járműveket állítsanak elő saját termékként.