Drámai reptéri adatok: igazi növekedés csak Unión kívül!

iho   ·   2013.02.05. 18:00
aci__cim

Az európai kereskedelmi repülőterek szövetsége, az ACI ismét elkészítette évi jelentését, és a repterek forgalmából kibontakozó kép egyáltalán nem túl derűs. A kontinens repülőterei összesen 1,8 százaléknyi növekedést regisztrálhattak 2012-ben az előző évhez képest, de a bővülés gyakorlatilag szinte csak az Unión kívüli országokban volt mérhető.

ACI-jelentés: a recesszió urallja az uniós légikikötőket

Míg az EU légikikötőinek a forgalma októbertől a bázishoz képest visszaesést mutatott, éves szinten pedig mindössze 0,2 százalékos növekedést, addig az Unión kívüli repülőterek teljesítménye 2012-ben 8,8 százalék plusz volt 2011-hez képest. A bővülés fő színterei: Törökország, Oroszország, Grúzia, Izland és Moldova.

Az összeurópai cargo-forgalom 2,8 százalékot esett, ami a gazdaság állapotát talán legközvetlenebbül mutatja, a gépmozgások száma pedig 2,1 százalékkal volt alacsonyabb tavaly, mint tavalyelőtt.

Ezeket a számokat egy még drámaibb adattal egészíti ki az ACI Europe főigazgatója, eszerint 2008 óta az EU repterein a növekedés 2,8, az Unión kívüli reptereken 38 százalékos volt. Olivier Jankovec leszögezi: az uniós légiközlekedést továbbra is sújtja a recesszió, és noha az eurozóna stabilizálódni látszik, továbbra is gyenge az üzleti bizalom, rekordmagas a munkanélküliség, ennek lecsapódásaként számos európai légitársaság csökkenti flottáját, visszafogja kapacitásait, és az idei kilátások sem jobbak: az átlag teljes európai növekedés mindössze fél százaléknyi lesz, mondja az ACI főnöke.

Isztambul két forgalmi kategóriában is növekedési listavezető

A repterek nagysága szerint a legtöbb plusz utas a legnagyobb reptereken jelentkezett, a 25 millió fölötti forgalmú légikikötők növekedése 2,5 százalékos volt, a 10-25 milliós légikikötőkben 1,4 százalék, az 5-10 milliósoknál 1,7 és a legkisebb, 5 millió alatti forgalmú reptereken csak 0,4 százalék az előző évhez képest.

A nagyforgalmú repterek növekedési győztese az isztambuli Atatürk 20,3 százalékkal, a második Seremetyevo 16,1, a harmadik Domogyedovo 9,6 százalékkal, az uniós nagy repterek közül leginkább Amszterdam és Barcelona erősödött, de csak 2,6 és 2,2 százalékkal. A 10-25 milliós repterek közül Isztambul második reptere, a Sabiha Gökcen növelte forgalmát legnagyobb arányban, aztán következik Berlin Tegel, Nizza, Genf és Bécs, érdekes, hogy utóbbi öt százalékos növekedése nagyságrendileg összemérhető Ferihegy tavalyi veszteségével.

Az 5-10 milliós kategóriában Bukarest Otopen vezet 41 százalékkal, ami feltehetően összefügg azzal, hogy ide vezényelték át Baneasáról a low-cost forgalmat. Ebben a csoportban szerepel még Charleroi, ami ugyancsak a diszkontok bázisa, Izmir, Ankara és Toulouse-Blagnac. Végül a legkisebbek között Arad és a franciaországi Vatry vezet a növekedésben hatalmas számokkal, de az ilyen kis forgalmú reptereken néhány járat plusz már akár ezer százalék fölötti növekmény is lehet, ahhoz az egy-két charterhez képest, ami egy évvel korábban volt.

Amit mindehhez érdemes hozzátenni: Európa aránytalan és kiegyensúlyozatlan légiforgalmi növekedése tehát szinte teljesen átbillent Törökország és Oroszország felé. Mindkét államban igen komoly reptérfejlesztési programok indultak, mint az iho/repülés is beszámolt róla, épp most jelentették be a föld majdani legnagyobb légikikötőjének, a várostól északra tervezett hatpályás új isztambuli nemzetközi repülőtérnek a tendernyitását.

Ami ezt a két országot, vagy akár Moldovát és Grúziát illeti: a fejlődés számai természetesen ott a legmagasabbak, ahol a bázis a legalacsonyabb. Az ACI Europe a növekményekről beszél, nem az abszolút utasszámokról. De persze a trend felettébb erős: az a boom, ami Európában valaha lezajlott, az új rétegek bekapcsolódása a légiközlekedésbe, ami például az előző évtizedben kifejezetten Kelet-Európára volt jellemző, az most egy földrajzi zónával keletebbre játszódik le: a piac robbanásszerűen tágul, és van tőke is a beruházásokhoz.

Azt is érdemes beleszámítani az adatokba, hogy az Unióban a fejlesztés környezetvédelmi és egyéb megfontolások miatt, a sűrű beépítettség és a lakossági tiltakozások következtében, szinte mindenütt akadályokba ütközik, míg az Unión kívüli országokban több a lehetőség és kevesebb az ellenállás a fejlesztések kapcsán. Végül sokat nyom a latban az is, hogy az EU szabályrendszere meglehetősen keményen korlátozza maguknak az államoknak a közvetlen részvételét a projektekben, akár a légitársaságok, akár a légikikötők fejlesztésére, míg a török, orosz és Öböl vidékén zajló dinamikus bővítésekhez nemcsak az igények tagadhatatlan növekedése, hanem az állami segítség is stabil bázist jelent, akár közvetlen kormánybefektetések, akár garanciák formájában.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.