Citation X, a szupergyors business jet

Kigördült a wichitai szerelőcsarnokból a világ jelenlegi leggyorsabb polgári gépe, egészen pontosan annak első sorozatgyártásban készült példánya. Az új típust 2010-ben jelentették be, a Citation X prototípusának első felszállása tavaly januárban történt, vagyis meglehetősen gyorsan sikerült a fejlesztés, amelynek eredményeként sikerült összehozni a Mach 0,935-tel utazó, tehát valóban szokatlanul nagy sebességgel repülő üzleti gépet.
Azt azért tegyük hozzá, korábban léteztek ennél gyorsabb polgári gépek is, de az orosz Tu–144-es kifejezetten rövid pályafutást ért meg, a brit–francia ugyancsak szuperszonikus Concorde pedig 2003 őszén hajtotta végre végső leszállását, ezek a gépek kétszeres hangsebességgel repültek utazómagasságban.
Mindez nem csökkenti a Cessna büszkeségét: a cég közleménye úgy fogalmaz, hogy a repülésnek éppenséggel a sebesség ad értelmet, okot. Így volt ez 1927-ben, amikor Clyde Cessna megalapította a céget, és így van ez ma is – mondta a Cessna mostani elnöke, Scott Ernest, aki ugyanakkor jelezte, hogy a mai vásárlóknak a sebesség mellett fontos szempont a gép hatékonysága, gazdaságos üzemeltetése is.
Ennek megfelelően a cég új zászlóshajója másfajta újdonságokkal is szolgál: hosszabb kabinnal és hosszabb hatótávolsággal: a 3242 mérföld azt jelenti, hogy sok más üzleti géppel szemben a Citation X könnyedén lerepüli közbülső tankolás nélkül a New York–London távot, Londonból pedig például leszállás nélküll jut el Dubajba.
A személyzet munkáját a Garmin G5000-es digitális műszerfala segíti érintőképernyős kijelzőkkel, szintetikus vizuális megjelenítéssel, ami azt jelenti, hogy a pilóta rossz látási körülmények között is pontosan tisztában lehet a gépe helyzetével, például egy bonyolult megközelítés közben.
Hogy a gép lehetőségeit valóban ki lehessen használni, és ne kényszerüljön forgalmi okokból késlekedésre, valamint hogy nagy sebességek mellett is alacsony legyen a fogyasztása, annak az az egyik titka, hogy a szolgálati csúcsmagasság eléri az 51 ezer lábat, ami jóval felette van az utasszállítók szokásos repülési szintjének, de ilyen nagy magasságban inkább képes elkerülni a gép az időjárás viszontagságait is.
A gazdaságos, üzemanyag-takarékos repülést a méretes szárnyvégfülek is segítik, ugyanakkor ezek révén is javultak a gép fel- és leszálló tulajdonságai, magasan fekvő reptereken és nagy melegben is: 1600 méter a felszállásra és 1045 méter leszállásra elég (száraz, szilárd burkolat esetében, tengerszinten). Ehhez persze kell a Rolls-Royce AE3007C2 hajtóművek komoly teljesítménye is.