Budapest, Távoli Torony: készül az „optikai gyűrű” Ferihegyen

iho/repülés   ·   2020.09.19. 12:00
8e02e0a567a745fa355213cedc03e07c.remote-web

Negyven fix és nyolc zoomolható kamerával figyelhetik a HungaroControl irányítói a pályákat, előtereket, a mozgásokat a repülőtéren.

„A jövő repülőtéri irányítását alapozza meg a HungaroControl nagyszabású távoli toronyirányítási projektje, amely újabb fontos állomáshoz érkezett. Több éves szakmai előkészítés után és a Budapest Airport Zrt-vel való egyeztetést követően elkezdődik a fejlesztés lelkét jelentő új optikai körgyűrű kiépítése, ami a hazai légi forgalmi irányításban számos további újítást hozhat” – olvasható a légiforgalmi szolgáltató szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében.

Portálunk jónéhány éve kíséri figyelemmel a koncepció megjelenését Európában, illetve a HungarControl hazai fejlesztését, amelynek révén

az irányítók „az irányítás helyszínétől jelentős távolságra lévő repülőterek forgalmát is kezelhetik”.

A toronyszimulátor

Már 2012-ben bemutathattuk, sőt, ki is próbálhattuk azt a toronyszimulátort, ami az irányítók képzését szolgálta, és amely nyilván egyfajta előfutára lehetett a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér Távoli Torony rendszerének. Hírt adtunk arról, amikor a valós idejű szimuláció során hét magyar légiforgalmi irányító a budapesti, pápai és debreceni repülőtér forgalmát egy munkaállomásról koordinálta.

Beszámoltunk a Remote Tower munkahelyének átadásáról a szolgálat székházában, tavaly decemberben pedig hírt adtunk arról, hogy három napon át a távoli toronyból irányították a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér le- és felszálló forgalmát a HungaroControl légiforgalmi irányítói.

A mostani közlemény hangsúlyozza: a beruházás több egymásra épülő fejlesztésből áll, ezek között kulcsfontosságúnak tekinthető az az infrastrukturális fejlesztés, amely a HungaroControl és a Budapest Airport Zrt. együttműködésében valósul meg, és amelynek értelmében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér területén telepített földfelszíni felderítő szenzorok és kamerák adatai többszörösen biztosított módon érkeznek majd meg a távoli toronyirányító központba.

A hagyományos mai torony

A korábbi híradások szerint az eddigi kísérleti üzem tizennégy kamera működésén alapult, most tehát következik a bővítés a reptérkezelő közreműködésével. 

Az újonnan telepítendő negyven fix, és nyolc mozgatható és zoomolható kamerának köszönhetően a repülőtér és a futópályák megfigyelése még közelebbről, több nézőpontból valósulhat meg, amely hozzájárul a repülésbiztonság további növeléséhez.

„A mirTWR projekt keretében a légi navigációs szolgáltató az éles irányítási környezet mellett egy készenléti és szimulátor központot is kialakít, amely a szolgáltatás folyamatos rendelkezésre állását biztosítja. A HungaroControl két éve készült el a helyszíntől független repülőtéri irányítást biztosító Remote Tower fejlesztésével, ezáltal a hasonló méretű légikikötők közül a budapesti a világelső, ahol ez az innovatív megoldás alkalmazható.

Remote Tower (fotók: HungaroControl)

A fejlesztésre 2018-ban a vállalat történetének eddigi legnagyobb támogatását, mintegy hárommilliárd forintot nyert el” – hangzik a HC mostani közleménye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.