Búcsú Pekingtől, búcsú az interkontinentális járatoktól

iho/repülés   ·   2012.03.02. 16:00
nyito

Ma délután 16.35-kor indult a Hainan Airlines HU482-es, utolsó Budapest-Peking járata. A B-6520 lajstromjelű Airbus A330-as felszállása egyben sok remény és terv végét is jelenti.

A Malév bedőlését követően hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a járat már nem üzemeltethető nyereségesen, így a kínai légitársaság, némi hezitálás, meg nem erősített hír majd cáfolat után, február 13-án bejelentette: március 5-től szünetelteti a két ország fővárosa közötti, közvetlen kapcsolatot jelentő repülőjáratot. Ennek megfelelően társaság utolsó járataként az Airbus A330-243-as ma, március 2-án, reggel 05.17-kor érkezett a 2B terminálra.

Délutántól már csak emlék lesz a Malév mellett a Hainan gépe is <br>(fotó: Márványi Péter)

A légitársaság hivatalos bejelentése szerint a budapesti járat törlésével együtt is növelni igyekszik európai jelenlétét: így bővítik a Pekingből Brüsszelbe, Berlinbe és Zürichbe tartó járatok heti gyakoriságát. Lisztferihegyre a Hainan két típust repültettet, a kisebb Boeing 767-300ER-család tagjait, illetve az Airbus A330-243-ast. Az első járatot a B-2561-es lajstromjelű Boeing 767-3BG/ER teljesítette 2004. augusztus 2-án.

2004. augusztus másodika óta jártak Lisztferihegyre a Hainan Airlines gépei <br>(fotó: Márványi Péter)

A Hainan Airliners budapesti irodája elzárkózott az iho.hu kérdései elől. Telefonon keresztül még azt sem erősítették meg, hogy valóban a pénteki az utolsó járat. Az irodavezető közlése szerint nincs felhatalmazása arra, hogy bármiféle információt adjon vagy nyilatkozzon. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója, Hardy Mihály viszont megerősítette: nem lesz több Budapest-Peking.

A Hainan döntése feltehetően elsősorban a lehetséges tranzitutasok elmaradásával magyarázható, ugyanis a Malév helyébe lépő légitársaságok nem vették át azokat a balkáni, közel-keleti és kelet-európai járatokat, amelyeknek utasai a magyar nemzeti légitársaság nyugat- és északeurópai desztinációi felé, illetve onnan jövet szálltak át Budapesten.

A Hainan távozása egyben végleg lezárja azt az időszakot, amikor a Malév sorsa komoly elképzelések szerint összekapcsolódott volna a kínai légitársaságéval. Tavaly júniusban a Hainan anyavállalatának elnöke még szándéknyilatkozatot írt alá a magyar légitársaság megvételéről, azonban késő őszre a kínaiak végleg elálltak az üzlettől.

Miután a két, Ferihegyre 2011-ben járatot indított amerikai légitársaság, a Delta és az American Airlines már korábban felfüggesztette a maga Budapest-New York vonalát, ebben a pillanatban – és remélhetőleg egyelőre – Magyarországnak nincs közvetlen interkontinentális légikapcsolata személyforgalomban. Menetrend szerint szélestörzsű személyszállító gép sem száll le mostantól a repülőtéren, hacsak egy-egy légitársaság – mint azt olykor a British Airwys teszi – egy-egy alkalommal nem állít be nagyobb befogadóképességű gépet a szokásos keskenytörzsű helyett.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.