Biztonság a földön is, HungaroControl program a mozgások követésére

iho/repülés   ·   2021.02.05. 12:00
f292eaa2991db45cc8419e750435b176.20210204-belyeg

Hol járnak a repülőtéren a légi és földi járművek? Cimkék és adatok a képernyőn.

A járvány ellenére is folytatódnak a HungaroControl Zrt. fejlesztései. Az idén megújul a budapesti repülőtér területén mozgó légi és földi járművek pontos követését, illetve azonosítását segítő rendszer, írja a légiforgalmi iránytó szolgálat szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye.

A beruházás a nagyszabású, mintegy hárommilliárd forintból megvalósuló mirTWR projekt fontos állomása, amely egyszersmind megalapozza a jövő repülőtéri irányítását.

A HungaroControl integrált toronyirányítási rendszert megújító programja (mirTWR) révén a légiforgalmi irányítók a távoli tornyok számára előírt legmagasabb szintű technológiai követelményeknek is megfelelő munkakörnyezetben láthatják el feladataikat, és akár az irányítás helyszínétől jelentős távolságra lévő repülőterek forgalmát is kezelhetik majd.

(fotók: HC)

A több, egymásra épülő fejlesztésből álló beruházás részeként idén a budapesti repülőtéren üzemelő, úgynevezett multilaterációs rendszer (MLAT) korszerűsödésével tovább növekedhet a hazai légi közlekedés biztonsága. Az MLAT a repülőtér területén mozgó légi és földi járművek azonosítását végzi .

A légiforgalmi irányítók számára megjelöli az adott járművek címkeadatait a képernyőn, ezzel segítve a pozíciójuk minél pontosabb meghatározását. A légikikötő műveleti területén zajló mozgások pontos követése kiemelt fontosságú a légi közlekedés biztonsága szempontjából.

Az irányítók ezen adatok alapján mérik fel a repülőtér aktuális forgalmi helyzetképét, így garantálva a repülőgépek és egyéb földi járművek közlekedésének rendjét.

Az MLAT teljesítményét alapvetően befolyásolják a terepviszonyok, a rendszert képező adók és vevők geometriai elhelyezkedése. A multilaterációs rendszer pontossági értékei jelenleg is megfelelnek a Polgári Repülési Berendezésekkel Foglalkozó Európai Szervezet (EUROCAE) által meghatározott nemzetközi szabványnak.  

A közlemény szerint

a mostani bővítés a nemzetközi szervezet által előírtaknál is jóval pontosabb pozíciómeghatározást tesz majd lehetővé.

Portálunk jónéhány éve kíséri figyelemmel a távoli torony koncepciójának megvalósulását Ferihegyen, a toronyszimulátor, majd a Remote Tower munkahelyének átadásáról, a próbaüzemről, és a reptéren zajló infrasstrukturális beruházásról, amelynek keretében fix és zoomolható kamerák képe segítik majd az irányítókat a munkájukban. Legutóbb az új optikai körgyűrű kiépítésének indulásáról adhattunk hírt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.