Berántózsinór miatt zuhant le a sárkányrepülő

iho/repülés   ·   2012.06.12. 18:48

A Közlekedésbiztonsági Szervezet független szakmai vizsgálatot indított a kaposújlaki repülőtéren vasárnap balesetet szenvedett motoros sárkány ügyében. A járműből ejtőernyős ugrást hajtottak végre, mivel a légijármű vezetője nem tudta újraindítani a motort, és a kormányozhatatlanná vált gépet a pilóta ejtőernyővel hagyta el. A sárkányrepülő lezuhant, személyi sérülés nem történt.

A helyszíni szemle szerint a motoros sárkány 1200 méter magasra emelkedett, ahol a pilóta kikapcsolta a motort, majd kb. 200 métert süllyedt vitorlázva az ugráshoz való behelyezkedéshez. Az ejtőernyős 1000 méteren hagyta el a légijárművet és a pilóta ekkor akarta újraindítani a motort. Elmondása szerint már az újraindítás megkisérlése előtt is érezte, hogy enyhe bal ívbe húz a légijármű, ami a motor indítási kisérleteit követően egyre erősebb lett.

Érzékelve, hogy romlik a jármű kormányozhatósága, ezért ejtőernyővel elhagyja a sárkányrepülőt. Tekintettel a viszonylag alacsony – nagyjából 500 méteres – magasságra azonnal a mentőernyőt nyitotta, amellyel sérülés nélkül földet ért.

A roncs helyszíni átvizsgálása és a pilóta elmondása alapján a KBSZ balesetvizsgálója arra a következtetésre jutott, hogy a balesethez vezető eseményeket a motor berántó zsinórjának rendellenes működése indította el. A motor földi indítását követően a zsinór rugója nem húzta vissza azt az eredeti állapotába, a szokásosnál jobban lelógó berántó zsinór eddig tisztázatlan körülmények között átcsapódott a légijármű szerkezeti elemein, és két olyan szerkezeti elemet kötött össze, amelyeknek egyébként egymástól függetlenül, szabadon kell mozogniuk, s emiatt megszünt a sárkány szabad kormányozhatósága – olvasható a Közlekedésbiztonsági Szervezet közleményében.

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.