Békés gépek nagyhangú repülése Budapest felett

iho   ·   2017.07.11. 13:45
cim

A formáció a sivatag fölött...

A riadalom állítólag elég nagy volt, arányosan a zajhoz, amit a csapat csapott: tegnap délután megérkezett és ma délelőtt fél tizenegy előtt öt perccel tovább is repült északkeleti irányba egy szép nagy kötelék. Nyomuk nem volt a flightradaron, de sokan hallották és látták őket, és persze már terjedtek a rémhírek a közösségi oldalakon holmi veszélyes idegen katonákról, akik csakúgy átrepülhettek Budapest felett. Sőt, akadt, aki már azt is tudta, hogy amerikai Varacskos Disznókról van szó, földi támadókról. (Közelebb járt az igazsághoz az a Facebook-olvasó, aki az olasz légierő kötelékét vélte látni a város felett.)

..és Dubai légterében a Freccével

Tehát az igazság kevésbé regényes, mint holmi A-10-es csapásmérők fenyegetése: egy remek katonai bemutató-kötelék, az Emirátusok Al Fursan (Lovagok) formációja pihent egy éjszaka Budapesten, útban a ma már portálunkon említett egyhetes moszkvai szalon, a MAKS felé. A zajhatás pedig érthető, hét géppel repülik a bemutatókat, de visznek tartalékokat is. Olasz gyártmányú MB-339-esek, ahhoz hasonlóak, mint amit a magyar közönség is láthatott az olasz Frecce Tricolori fellépései alkalmával (igaz, ők tíz géppel táncolják a műsort, jövőre pedig már típust váltanak, M-345-ösökkel repülnek).

Az Al Fursan gépei arany–fekete színmintában tündökölnek, ellentétben a patinás Freccével csak 2010 óta léteznek, 2011-ben volt az első nyilvános fellépésük, egyébként nemcsak a gépeket vették Olaszországból, de a felkészülésben is sokat segítettek a Háromszínű Nyilak. Az pedig több mint gyönyörű látvány lehetett, amikor nem sokkal az alakulása után az Al Fursan az olaszokkal együtt repült Dubai felett.

Ferihegyen pihenő Al Fursan gépek (fotók: Kővári László)

Mostani áttelepülésük kissé meglepő útvonala, ez az elég nagy kitérő talán a jelenlegi, meglehetősen bonyodalmas nemzetközi helyzettel magyarázható, ami az Al Fursan mint katonai köteléknek azt jelenthette, hogy momentán érdemes elkerülnie az iráni és a török légteret is (vagy talán nem is kapott a csapat átrepülési engedélyt? és megfelelő közbülső leszállóhelyet tankolásra, pihenésre?), sőt talán az ukrajnai sem annyira vonzó. Marad tehát a nagy kerülő, és a budapesti pihenő, amelynek részleteit Kővári László kollégánk örökítette meg Ferihegyen és adta közre a jetplanes blogban.

Jó fülhallással rendelkező repülőbarátok egyébként az eléggé régi konstrukciót képviselő Viper hajtóművek kórusa mögött halhattak egy jellegzetesen éles  búgó hangot is: nos a kötelék egyik kísérő gépe (a technikai személyzetet és felszerelést szállító C-130-as mellett) egy Piaggio Avanti volt, megintcsak az olasz repülőgépgyártás egyik különleges remeke, rendkívül szépen ívlet törzzsel és szokatlan elrendezéssel: elől egy kacsaszárny, eléggé hátul a szárnyakon tolólégcsavaros pozícióba szerelt gázturbinák, majd jön egy kvázi szokványos függőleges és egy eléggé apró vízszintes vezérsík T-alakban.

A kísérő Avanti

Ami a gép különleges zajhatását illeti: e sorok írója saját tapasztalatából igazolhatja, hogy egyike a legcsendesebb gépeknek – a kabinban és elől. Más kérdés, hogy ha egy-egy ilyen madár megjelenik a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér légterében, az azért eléggé messziről felismerhető, különleges akusztikai élmény. Viszont a gépről azt is érdemes tudni, és ez is némiképp magyarázza, miért épp ez repül együtt a formációval, hogy a gazdaságos utazósebessége 600 kilométer körül van óránként, ami annyit jelent, hogy nem nehéz megtalálni azt a sebességtartományt, amelyben az Avanti és a kötelék jetjei is jól érzik magukat.

Még egy fontos információ a Jetplanes blogból: az Al Fursan a nyár vége felé, egészen pontosan augusztus 26–27-én a magyar érdeklődők számára is eléggé könnyen megtekinthető. Részt vesz ugyanis a kötelék a szlovákiai Szliácson tervezett valóban nagyszabású repülőnapon, ez lesz a kötelék premierje Kelet-Közép-Európában.

Leszállás Frecce-stílusban, vagyis kötelékben

(Egy magánmegjegyzés: bezzeg 1990-ben egy kötelék, a Red Arrows technikai leszállásából sikerült az egész város életét megbolygató bemutatót kreálni... Persze nagyon mások voltak a viszonyok, egy ilyen katonai formáció megjelenése nagyobb szenzáció volt, viszont talán inkább lehetett megszervezni, hogy miattuk egy időre leálljon Ferihegy – és beduguljon fél Budapest. El ne felejtsem: a Vörös Nyilak sajnos azóta sem adtak műsort Magyarországon.)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.