Airport-city Ferihegy mellett

iho/repülés   ·   2013.01.21. 10:30
cim2

Budapest XVIII. kerületének (Pestszentlőrinc–Pestszentimre) önkormányzata az Európai Unió Central-Europe Programjának támogatásával és Magyarország társfinanszírozásával, a repülőterek térségének hosszú távú fejlesztési koncepciójának kidolgozását célzó együttműködést kezdeményezett. A projekt célja egy olyan stratégia-keretrendszer létrehozása, amely a fővárosi kerület „repülőtéri várossá” válását alapozza meg. A program részleteit A TTG hírlevele szerint Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes és Ughy Attila, a kerületi önkormányzat polgármestere ismertette.

Budapest XVIII. kerülete már az elmúlt évben elkötelezte magát egy hosszú távú, a repülőtér környékét érintő fejlesztési koncepció kidolgozására. Az európai uniós „airLED” projekt – amelyben vezető partnerként vesz részt Pestszentlőrinc–Pestszentimre – célja a közép-európai repülőterek vonzáskörzetének integrált fejlesztése. A programban a lengyel Mazowsze, a szlovén Gorenjska és az olasz Emilia-Romagna tartomány is részt vesz. A légikikötők és azok környékének gazdasági fejlesztése az érintett régiókban mindenütt kiemelt figyelmet kap, és ennek során a repülőterekhez köthető fejlesztési tervek keretében, várostervezési és területfejlesztési szempontokat is figyelembe vesznek a szakemberek.

Éppen ezért a következő évtizedekben várhatóan még jobban felértékelődik a magyar főváros XVIII. kerületének szerepe is. A modern kor közlekedési csomópontja, a repülőtér ugyanis nem csak több zajjal, szennyezéssel, és megnövekedett forgalommal jár együtt, hanem egyben lehetőségeket is kínál. Hiszen munkahelyeket, kapcsolatokat, versenyképességet, időmegtakarítást és számos más előnyt jelenthet a környékén élők számára.

Van még bőven hely fejlesztésre, bár inkább Vecsés felé...<br>(fotó: Budapest Airport)

Az „airLED” program számos olyan gondolatot, célt és eszközt fogalmaz meg, illetve sorol fel, amelyek segítenek abban, hogy a jövő tervezésekor hatékonyan lehessen építeni a meglévő adottságokra.

Pozitív példaként említhető például, hogy létezik már a Budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében is olyan nívós szálloda, ahol az Európa különböző pontjairól érkező üzleti partnerek összejöhetnek és tárgyalhatnak, kihasználva Magyarország központi helyét a kontinensen, amivel időt és pénzt takarítanak meg. A repülőtér közelségét kihasználó szolgáltatások körének bővülése közvetve vagy közvetlenül munkalehetőséget, megélhetést biztosíthat a kerület lakosainak. A közép-európai légikikötők vonzáskörzetének fejlesztése során logisztikai, közlekedési, területfejlesztési, környezetvédelmi és városépítészeti, valamint üzleti továbbá beruházásfejlesztési irányelveket vesznek figyelembe.

A cél egy szinte önálló városként működő, úgynevezett „airport city” megteremtése, amelynek segítségével elérhető a repülőtéri területek beillesztése a városfejlesztési koncepciókba. Ugyanakkor az így kidolgozott stratégiai rendszer alapul szolgálhat más régiók fejlesztési elképzeléseihez is. Mivel a repülőtér és a város gazdasági összekapcsolása nem képzelhető el például a közlekedési infrastruktúra fejlesztése nélkül, a XVIII. kerület vezetői szeretnék bevonni a fővárost is a programba – olvasható a TTG hírlevelében.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.