A világ legszerethetőbb repülőterei 1.

Daka Olga   ·   2011.11.21. 11:01
legjobb_cimlap
Nem minden repülőtér idegesítő és hangulatromboló: van tíz olyan, amely még a késést is élvezetessé teszi.

Tényleg? Egy távoli szigeten, Tierra del Fuegón lenne a világ ötödik legkedvesebb repülőtere? Különös és biztosan szubjektív: azzal kezdődik, milyen sokat számít egy kis szeretet a világ bármelyik repülőtere életében.

Tierra del Fuego madártávlatból

Múlt héten közreadtuk a tíz legutálatosabb reptérről szóló cikket, ami nem volt nehéz, amíg csak a lelkiismeret-furdalás be nem lépett. Némi zavarral vegyítve. Lehetséges-e egyáltalán csak úgy szeretni vagy utálni egy repteret? Mindez nyilván túlmutat egy Top 10-es listán, ám a következő repülőterek megítélése megérdemel egy kis pozitív érzelmet legalább.

Tizedik: Auckland Airport, Auckland, Új-Zéland

A repülőtér elnyerte az Ausztrália/Csendes-óceán térség legjobb repülőtere minősítést 2011-ben.

A rögbivilágkupa tökéletes alkalmat adott egy „ráncfelvarrásra”. Vajon egy első helyezés miatt a térségben tényleg elég boldogan pislogni, amikor verseny alig van?

Amikor ez az elismerés nagyjából a déli félteke legjavára kiterjeszthető, a válasz: igen. Ahogy rögbicsapata, Új-Zéland egyéb misztikus tehetsége is felülmúlhatatlan.

Auckland legutóbbi újjáépítése új életet lehelt a nemzetközi terminálba, amely gyors E-gate rendszert tett lehetővé, valamint egy díjnyertes kereskedelmi fejlesztést, több az új étkezési lehetőség, továbbá több az olyan A-listás üzlet, mint például az Apple-é és a MAC kozmetikumoké.

Megjelent a „kiwi zsenialitási tényező”, amely egy repülőtéren, amely több mint húsz nemzetközi légitársaságot kezel, többet jelent, mint az ingyen Steinlager sör a hosszú járatú Air New Zealand-járatokon.

– Amikor kértük a repülőtéri személyzet útbaigazítását – mondta egy utas –, azonnal odavezettek, ahová menni akartunk.

Kilencedik: Montevideo Carrasco, Uruguay

Ezt a repülőteret még Ryan Bingham* is nagyra értékelte.

Ha a megelégedettséget vizsgáljuk bármely amerikai repülőtéren, ez főleg attól függ, milyen könyvet olvastál róla, és hogy a kezedben éppen milyen italt tartasz. A kevés kivételek egyike a fenti szabályok alól Uruguayban bújik meg, amely akkora lelkesedést vált ki az utasok között, amilyen tetszésnek  Buenos Aires, Belize City vagy Baltimore még csak a közelébe sem jutott.

– Ez a repülőtér lélegzetelállítóan szép, makulátlanul tiszta és hatékony – állítja egy utas, aki utazott és szétnézett a helyszínen. – Attraktív építészeti megoldások, tágas terek, tisztaság és sok járat. Sima beléptetés, kellemes biztonsági ellenőrzés és útlevélkezelés. Próbáld ki azt a kis kávézót a 8-as kapu mellett külső terasszal!

Akik Montevideón átküzdik magukat, és egyszeribe ott találják magukat a repülőtér sima, tükörfényes, gömbölyded idomú, 165 millió dolláros csodájában, amit csak pár éve fejeztek be, biztosan úgy szavaznak, hogy ez itt a csúcs.

Az épület ragyogó és fényes, és az olyasféle dolgok, amelyek más reptereken kiborítanák az utasokat (mi az, nincs gyorskajakörzet?), ezt a repülőteret még vonzóbbá teszik. A kellem jegyében találhatsz éjjel-nappali éttermet vagy egy harmadik emeleti, napos kilátót, amiről szerencsére nem látsz el São Paulo–Guarulhos repteréig még tiszta napokon sem.

Nyolcadik: Victoria International, Canada

Kanada kedvenc kis regionális reptere könnyen zsebelte be elismeréseit a hatékonysága és barátságossága miatt, meg még némi értéknövelő, csípős beszólás miatt, miszerint a világon nincs még egy olyan reptér, ahol ennyire senki se aggódna semmiért.

A Vancouver-félszigeten van „besáncolva” ez a repülőtér mintegy 20 percre a könyörtelenül kedves Victoria belvárosától, egy festői kompozás választja el Brit Columbiától, így a Victoria „International” (azért nemzetközi, mert van kapcsolata SeaTac és San Francisco felé is) évente több mint egymillió helyi, tehát amerikai utast kezel. Ez elég sok egy olyan terminálnak, amelyben csak kilenc kicsi kapu van, három csomagszállító kocsi és egy meghitt, üveges átrium. „Leszálltunk, és alig tíz perc alatt kint voltam a reptérről” – mesélte egy utas. Sokan szeretnék, ha így érkezhetnének meg Kanadába, de ez szinte sehol máshol nem így sikerül.

Hetedik: Zürich Airport, Svájc

Egy repülőtér, amely olyan tiszta, hogy a túlszámlázott szendvicsedet akár a padlóról is megehetnéd.

Oké, tudom, hogy nem mindenki szereti Svájc legnagyobb repterét, amikor a skymetrón nyomják agyon az E-terminálhoz haladtában, azt sem szereti, ha egy hajhullató biztonsági tiszt vizsgálja át, vagy a fogaival fizet egy szánalmas kis szendvicsért. De ez akkor is egy nagyon gyors reptéri vonat, a biztonságiak pedig csak a dolgukat végzik, és végül ebédelhetsz itt egész jól.

Zürich folyamatosan a tökéletes tisztaságot ígéri, a gördülékenységet, a hibátlan repülési tapasztalatot, amit az utasok szeretnek, mert nem kell időt vesztegetniük, mint máshol.

A legutóbbi fejlesztések, renoválások és közben az utasszám növelése talán gátolta a létesítmény schaffhauseni pontosságú működését, de az új projektek – új terminálok, kilátóteraszok, gyerekeknek kitalált játszóházak – mégis megvalósultak. Kevés jobb vonathálózatot találsz, mint amely Zürich repülőterét összeköti Európa más részeivel.

És kevés más repülőtér akad, amelyet Zürichéhez hasonló gyakorisággal dekorálnának fogyasztóorientált díjakkal. Ebben az évben első helyezettje volt az Utazási Világdíjnak, Európában első, a világon a második volt az Üzleti Utasok díjának, majd harmadik lett Európában a 2010-es Fogyasztói Díj versenyen.

Hatodik: Tampa International, Egyesült Államok

Ha az „öregek Las Vegasában” landolsz, biztos szükséged lesz egy hatékony repülőtérre. (Florida lakossága jelentős részben időskorú: sokan költöznek ide más államokból nyugdíjas éveikre – a szerk.)

Ne törődj olyan repülésügyi mételyekkel, mint LAX vagy MIA, amelyek már felélték betűszavaik értékét; az utasoktól nem kapnak, csak leszólást az olyan behemótok, mint Atlanta–Hartsfield, Chicago–O’Hare, Dallas–Fort Worth.

A közepes méretű amerikai repülőterek jobb megítélés felé tendálnak – csak véletlenszerűen: Portland Oregon, Milwaukee, Wisconsin, Hartford, Connecticut és (szinte viccesen emellett) Detroit –, ezek már kiváltanak némi elismerést a népesség körében.

Honolulu és Maui napsütötte nyitott utasfolyosói ugyancsak sokaknak tetszenek, hisz bőven vannak, akik csak azért jönnek éppen ide, hogy kicsit jobb kedvre derüljenek, úgyhogy Hawaii repterei némi tisztességtelen előnyt élveznek emiatt.

Tampa azonban, amelyen felépült az első Landside/Airside Terminal Complex, és amely elnyerte a Repülőtér-hatékonysági Világdíjat, valamint a Világ Második Legjobb Reptere besorolást, most már besöpörte az elismerések oroszlánrészét.

Az utas, aki Tampára érkezik, mindent elér belső kisvonaton, könnyen eljut a legtávolabbi kapukhoz (Denver, figyelsz?), jól képzett, udvarias floridai személyzete sosem látszik olyan fáradtnak, kedvetlen hullának, mint az orlandóiak, ízléses üzleti galériái, boltjai és éttermei a várakozó utasok minden igényét kielégítik.

A baj csak az, hogy a fontosabb légitársaságoknak nincs még itt hálózati központjuk. De ha Tampa elég okos, akkor erre sem kell már sokat várnia.

Jordan Rane (ford.: daka)

Folytatjuk


*Ryan Bingham: híres énekes és dalszövegíró, Oscar-díjas dalát itt hallgathatod meg:
http://www.youtube.com/watch?v=x5oTRxH_yVU

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.