A repülés ABC-je: egy könyv felbukkant a régmúltból
A rovatvezető férfiasan bevallja: valóban komoly könyörgésébe került, de neki is van példánya belőle, azóta is hálás a szerzőnek, némi lelkiismeret-furdalások közepette. Viszont most ennek a hálának a jegyében is örömmel adja közre a könyv keletkezésének és utóéletének történetét. Úgy tűnik, több generáció vadult bele a repülésbe, csak mert egy könyvből megértette a lényegét.
Miután 1952-ben keményen eltanácsoltak a Maszovlettől, a HKGY középgépipari gyárban kezdtem főkonstruktőrként dolgozni. És mert azután is írtam repülő tárgyú cikkeket, a kollégák állandóan faggattak különféle – akkoriban sokszor titkolt – repülőeseményekről. Például az 1952-ben repülni kezdett B-52-es, nyolcmotoros bombázóról (amelynek egy őspéldánya mostanában az európai repülőnapok díszvendége, a mi HA-LIX-ünkkel együtt).
A gyáriak kíváncsiságának kielégítésére az Ifjúsági Kiadónak felajánlottam egy kis könyv írását és az ábráinak a megrajzolását is. Mivel kisebb repülőfüzetecskéimet már kiadták és azok jól fogytak, 1954-ben megjelent A repülés ábécéje című „enciklopédia”. A híres nyomdász Tevan Andor volt a képszerkesztője és a nem kevésbé neves Tardos Béla repülő-meteorológus professzor a szakszerkesztője.
Az A/5 formátumú, 170 oldalas, 126 ábrámmal és 24 fényképpel illusztrált könyvecske kemény, színes borítóján két „Fecske” – eredetileg Bücker Bestmann – iskolagép szelte a léget. Egyhavi fizetésemnek megfelelő honoráriumot és tíz példányt kaptam érte. Az érdeklődőknek pedig az ABC-ért kemény 12,50 forintot kellett leszurkolniuk.
Annak ellenére, hogy akkortájt már tekintélyes repszakírók könyveit is kiadták, inkább az enyémet vették. Utána megírtam még a Pilóta Nélkül, a Levegő meghódítása és a Near Miss 33 címűeket is.
Eltelt hat évtized és egyszer csak érkezett egy e-mail a Somogyi-Tóth fivérektől, a legifotok.hu vállalkozás alapítóitól, hogy én vagyok-e az a Szűcs, akit inkább az Ezermester ABC írójaként ismertek. S ha igen, úgy eljönnének, és hoznák dedikáltatni az ABC egy példányát, merthogy abból ismerték, szerették és tanulták meg a repülést.
Hát az ilyesmi a szerző hátának hájjal kenegetésével ér fel, amit betetőzött, hogy viszonzásul csodás légifotós könyvet, DVD-ket is kaptam.
Nem sokkal később dr. Moys Péter, a nemzetközi légiközlekedési jog és a forgalomirányítás professzora kéredzkedett be hozzám ugyanilyen kéréssel.
Aztán Asztalos Judit fülész-sárkányrepülő, majd Wriedl Zsuzsa restaurátor.
Közben az utolsó példányomat a tízből elkönyörögte Márványi Péter.
Következett egy rokona közvetítésével Zoltán Pegan dedikáláskérése Ashburnből (USA). A múlt héten jött a csúcs, amikor felkeresett Mrs. és Mr. Soke (Szőke), akik 56-ban települtek át Dayton mellé, Ohióba. A vegyész-gépész házaspár is az ABC-mből ismerte meg a repülést, és a példányuk dedikáltatása is fontos célja volt a hazalátogatásuknak.
A hozzám fordulók rendre megkérdezik azt is, hogy honnan láttam 1954-ben mindent előre. Én csak alig valamit, hiszen minden újfajta mechanikai-kémiai szerkezettel már akkor folytak a kezdeti kísérletek, csak azokra kellett figyelni.
Viszont: a véleményem ellenére nem készült atomhajtású repülő. Ellenben a műholdak már torlódnak az égen, felrepültünk a Holdra, robotokkal a Marsra és senki, a nagy sci-fi-írók sem látták előre a digitalizáció, a kibernetika, a komputertechnika egész életünket, például a repülőműszereket is átváltoztató, átalakító fejlődését, robbanását.
A dedikálási kérések hatására aztán elkezdtem utánanézni a könyvemnek az antikvár könyvek piacán. Kiderült, hogy a különösen jó állapotú ABC-m már potom 4990 forintért megkapható, az „olvasottabbak” úgy 3500-ért. A fentebb említett régebbi könyveimet is be lehet még szerezni, az eredeti áruk néhányszorosáért. Kivétel a 2007-ben megjelent Near Miss, amit viszont olcsóbban.
Ez is igazi siker: egy a Műegyetemen tanító professzor is elismeréssel beszélt a könyvről: Rácz Elemér, aki akkor méltatta az Ábécét, amikor együtt vendégeskedtünk Angliában, Hatfieldben a De Havilland cégnél. Úgyhogy most is szívesen felajánlom az ABC-t, csak tessék tanítani belőle, hátha a hallgatók ráindulnak az atommeghajtású repülőre.