A kormánynak nincs partnere nemzeti légitársasághoz

iho   ·   2013.08.24. 15:00
cim
A kormány eddig nem talált partnert egy nemzeti légitársaság létrehozására – ez olvasható  abban a válaszban, amit a nemzeti fejlesztési miniszter egy képviselői kérdésre írásban adott.

A kérdés arra vonatkozott, hogy a kormány mikor teljesíti annak a bizottságnak a jelentésében foglaltakat, amely a Malév és a Budapest Airport privatizációjának körülményeit, illetve a fizetésképtelenséget okozó, 2002 és 2010 közötti intézkedések felelősségét vizsgálta. A kérdés jelzi, hogy a bizottság jelentését az országgyűlés elfogadta.

A Németh Lászlóné által jegyzett válasz kitér arra, hogy a jelentésben foglalt ajánlásoknak és eddigi nyilatkozatainknak megfelelően „a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium munkatársai folyamatosan vizsgálják a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, egy nemzeti légitársaság és egy többségi, közösségi tulajdonban lévő nemzetközi, a nemzeti légitársaságnak is bázist adó repülőtér létrehozásának illetve működtetésének feltételeit”.

A bizottság a Malév fizetésképtelenségéhez vezető okokat vizsgálta <br>(fotó: Somogyi-Tóth Péter)

A válasz ezek után így folytatódik: „Keressük a lehetőséget egy Budapest központú légitársaság létrehozásához, azonban mindeddig erre irányuló megalapozott elképzelésekkel rendelkező, megbízható partnert nem sikerült találni. Egy új társaság kizárólag üzleti alapokon is működőképes, fenntartható szolgáltatási kínálattal alapítható meg egy tőkeerős, szakmai és nemzeti szempontokat szem előtt tartó befektető bevonásával.”

A miniszter válasza ezek után jelzi, a tárca munkatársai azt is vizsgálják, hogy „a Budapest Airport Zrt . privatizációjával kapcsolatban feltárt mulasztások és jogsértések által okozott károk hogyan csökkenthetőek illetve szüntethetőek meg.”

A miniszter válasza a reptérprivatizációt a nemzetgazdaság számára jelentős károkat okozó döntések közé sorolja <br>(fotó: BA)

A tárca a jövőbeni privatizációs szerződések feltételei mellett vizsgálja „az ország nemzetközi és egyéb kisebb repülőterei működési feltételeinek olyan átalakítását, hogy a jelentésben megállapított jogsértések és a nemzetgazdaság számára jelentős károkat okozó döntések ne ismétlődhessenek meg”, majd a válasz zárásaként a vizsgálatok lezárásával ígér tájékoztatást.

A Privátbankár gazdasági portál mindebből azt a következtetést vonja le, hogy „egyelőre a Sólyom Airways sem felelt meg a minisztérium elvárásainak”.

A szaktárca válasza azért is érdekes az új légitársaságra nézve, mert az internetes fórumokon sűrűn felbukkan a vélemény, miszerint a Sólyom valójában a kormány által a háttérből finanszírozott vállalkozás, amelynek célja a Malév bukását követően új nemzeti légitársaság létrehozása, és ezzel a kormányoldal népszerűségének növelése a választások előtt. Németh Lászlóné azonban ezzel a nyilatkozatával elhatárolja a fejlesztési tárcát illetve a kormányt az új légitársaságtól.

Ha a tárcának még nincs partnere, akkor a Sólyom sem lehet az

Az iho/repülés korábbi interjújában, amit a Sólyom Hungarian Airways vezérigazgatójával készített, Vágó József kijelentette: a légitársaságban „nem volt állami pénz, és állami költségvetési forrást nem fogunk kapni... nem is igényeltünk ilyet”.

A nemzeti fejlesztési tárca válaszának más kitételei, például az, hogy a kormány keresi „többségi, közösségi tulajdonban lévő nemzetközi, a nemzeti légitársaságnak is bázist adó repülőtér” feltételeit, arra utalnak, hogy a kabinet, ahogy más cégek esetében is, Ferihegy valamiféle visszaállamosításában gondolkodik.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.