A csomóponti szerepet betöltő repülőterek öt előnye az utasok szempontjából

iho/repülés   ·   2023.08.06. 09:00
dubai_00_mirates

Ezek a hálózati kapcsolatokat összefogó hubok a világszínvonalú létesítményektől a számos csatlakozási lehetőségekig több előnyt is kínálnak.

A csomóponti szerepet betöltő, nagyforgalmú légikikötők lehetővé teszik a nagyobb légitársaságoknak, hogy egy ponton keresztül szállítsák utasaikat, ezzel is növelve a termelékenységet és maximalizálva a kihasználtságot. De milyen élményt nyújt a hub repülőtér az utasoknak? Milyen előnyökkel jár egy ekkora repülőtérről induló utazás?

  1. Létesítmények. A csomóponti repülőtereken nincs hiány az utasok időtöltését és kényelmét szolgáló, bőséges étkezési, vásárlási és pihenési lehetőséggel kecsegtető létesítményekből. A szingapúri Changi repülőtér (SIN) az egyik legjobb példa a világon egy olyan repülőtérre, amely a rengeteg látnivalónak köszönhetően önálló idegenforgalmi célponttá, látványossággá vált. A Changi, a Singapore Airlines és légitársaság fapados leányvállalata, a Scoot bázisa, meg is kapta a 2023-as világ legjobb repülőtere díjat a Skytraxtól. A repülőtér évek óta az utasok kedvence, és a látványosságok egész sorát kínálja a pillangókerttől a negyven méter magas vízesésig; könnyen belátható tehát, hogy miért népszerű.

    A szerényen csak Jewelnek (drágakő) keresztelt tízszintes Szingapúr-Changi repülőtér egy négyhektáros esőerdőt mintegy háromezer fával, a világ legnagyobb beltéri vízesését, egy 130 szobás YotelAir szállodát és számos hasonló extrát, leg-leg-et rejt magában
     
  2. Világszínvonalú közösségi terek. A központi repülőtereken a kiemelkedő forgalmat lebonyolító légitársaságok nem ódzkodnak beruházni a színvonalas várócsarnokok kialakításába. Az Air France első osztályú várótere a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren (CDG), vagy a Cathay Pacific a hongkongi nemzetközi repülőtéren (HKG) lévő The Pier First Class Lounge-ja például rendszeresen részesül elismerésben az utasélmények kimaxolásáért.
    Párizs, Charles de Gaulle, indulási szint
     
  3. Világméretű hálózati kapcsolatok. A csomóponti repülőtereket kifejezetten úgy tervezték, hogy kényelmes, akár világméretű összeköttetéseket kínáljanak, az egyes légitársaságok pedig a csatlakozások szem előtt tartásával ütemezik járataik indulását. Mindez leegyszerűsíti a működést, több úticélt nyit meg az utasok előtt, egyúttal minimalizálja a csatlakozási időt. Ebben a műfajban az Emirates példája a mérvadó: a légitársaság 130 célállomásra repül szerte a világon a Dubai Nemzetközi Repülőtérről (DXB), ami lenyűgöző csatlakozási lehetőségeket nyújt arra, hogy a hubon átszállva az utasok São Paulóból (GRU) Szöulba (ICN), vagy Madridból (MAD) Sydneybe (SYD) jussanak el.
  4. Olcsóbb jegyek. A csomóponti repülőterekről gyakran több légitársaság is üzemeltet járatot ugyanazon az útvonalon. Több mint nyolcvan légitársaság működik például a szingapúri Changi repülőtéren, útvonalaikon jelentős átfedéssel. A konkurenciaharc alacsonyabb viteldíjakat eredményezhet, amivel a légitársaságok megnyerhetik maguknak a légiutasokat.
  5. Lenyűgöző építészet. Több nagyváros a nemzetközi repülőterét léptette elő arra, hogy látványos építészeti megoldásokkal nyűgözze le az érkezőket, akiknek sokszor ez az első benyomásuk egy országról. Amikor 2006-ban megnyílt a Madrid-Barajas repülőtér (MAD) 4-es terminálja, az Iberia és leányvállalata, az Air Nostrum központja, a világos, nyitott terek, a futurisztikus jelleg és a hullámzó bambusz mennyezet azonnal elnyerte az utasok tetszését. A megoldások még napjainkban, némi híján két évtizeddel később is feszegetik a felemelő építészeti esztétika határait. Vagy említhetjük a 2019-ben átadott pekingi Tahszing repülőteret (PKX) is: ezen létesült a világ egyik legnagyobb (700 ezer négyzetméteres) repülőtéri terminálja, amely évente akár 75 millió utast is képes fogadni. A repülőtér a „tengericsillag” becenevet kapta a felülnézeti alakja után.

    Adolfo Suárez Madrid-Barajas nemzetközi repülőtér. A 4-es terminálra nem sajnálták a pénzt, a létesítmény 7,4 milliárd dollárba került

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.