A bolognai reptérről utazna? Jusson oda monoraillel!

iho/vasút   ·   2020.11.24. 15:00
marconi_express_bologna

Az egysínű vasúti pályán közlekedő Marconi Express hét perc alatt teszi meg a Marconi repülőtér és a főpályaudvar közötti utat.

Az 5,1 kilométer hosszú, a talajszinttől 7,6 méter magasan futó, egysínű pályát a napokban adták át. A rövidke vonalon egy köztes állomás is található, Lazzaretto, ahol egy kitérőt is kiépítettek, ennek köszönhetően a vonatok ki tudják kerülni egymást, növelve az elérhető járatsűrűséget. Az alap jegyár egy irányba 1,7 euró, vagyis körülbelül hatszáz forint.

A Marconi Express elnevezésű monorail-vonalon vezető nélküli, automata üzemű járművek közlekednek: a 18 méter hosszú, háromrészes, alumínium kocsiszekrényű vonatok hetven utas befogadására és nyolcvan kilométer per órás sebességre alkalmasak. Az energiaellátás harminc százalékáról úgynevezett fotovoltaikus (napelemes) rendszer gondoskodik, ennek köszönhetően jócskán csökkenthető az energiafogyasztás.

A bolognai reptér egysínű vasútjának építése öt évvel ezelőtt, 2015 októberének utolsó napján kezdődött meg a MATE kivitelezésében. A projekt 125 millió euró, vagyis körülbelül 45 milliárd forint költségének bő ötödét, 27 millió eurót (nagyjából 9,7 milliárd forintot) Emilia Romagna régió állta. A sínrendszert, a járműveket, az energiaellátást és a peronkapukat is a monorail-rendszerek egyik piacvezetője, a luxemburgi Intamin Transportation szállította. A mérnöki tervezőmunkáért az STS Bologna felelt, a projekt vezető tervezője Iosa Ghini Associati volt, a Steer tanácsadása mellett.

A reptéri vasutat az eredeti tervek szerint március 7-en adták volna át, a koronavírus-pandémia miatt azonban elhalasztották. Európa legújabb monorailjén az első évben egymillió utassal számolnak, a kapacitás óránként és irányonként 570 fő. A pandémia megelőzése érdekében bevezetett távolságtartás, valamint a légijáratok számának drasztikus csökkentése okán viszont egyelőre csak korlátozott férőhely-kapacitással üzemelhet a rendszer. A bolognai Marconi repülőtéren 2019-ben kilenc és fél millió utas fordult meg – jelenti a Railway Gazette.

(Borítókép: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

BUD: megkezdődött a hármas terminál építésének előkészítése

iho/repülés   ·   2024.12.23. 08:30

Októberben a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalmi növekedése volt a legerősebb Európában, az év végére az utasszám meghaladja a 17 millió főt. A repülőtér-üzemeltető a jövőben is robosztus emelkedésre számít ezen a téren, ezért a tulajdonosok és a vállalat vezetősége megkezdte a harmadik terminál építésének előkészítését.