Zugló döntött, indulhat az új 81-es trolijárat

BKK/iho   ·   2025.04.07. 15:30
_bkk_81_troli_

A BKK tavaly ősz végén indított társadalmi egyeztetést a jelenlegi 74A trolibuszvonal meghosszabbításáról, hogy elemezhessék a leginkább érintettek, a kerületben közlekedők észrevételeit, igényeit a lehetséges útvonalról és menetrendről. A hálózatbővítéssel trolikapcsolat születhet a XIV. kerületi Miskolci utcán keresztül a Mexikói út metróállomás és az Örs vezér tere között. Az így létrejövő új 81-es járat a tervek szerint

  • a Mexikói út M végállomásról a 74A útvonalán jutna el a Miskolci utcáig,
  • ahol önjáró, akkumulátoros üzemmódban közlekedne a Szugló utcáig,
  • majd innen a 77-es trolival párhuzamosan haladhat a Komócsy utcáig,
  • végül a 82-es trolibusz útvonalán érheti el az Örs vezér tere végállomást.

A társadalmi egyeztetés kérdéssorára több mint 2600 észrevétel érkezett; a válaszadók háromnegyede (75 százaléka) kifejezetten támogatta a trolibusz új útvonalát, amelynek köszönhetően új területek kapcsolódhatnak be Zugló közösségi közlekedési hálózatába.

A XIV. kerületeben a haránt irányú kapcsolatok fejlesztése a cél: a Nagy Lajos király útján kívüli kertvárosi területek, illetve Alsórákos északnyugati részének hatékonyabb kiszolgálása. A járat olyan területen közlekedne, ahol az ott élők, dolgozók és tanulók a budapesti átlagnál lényegesen kisebb arányban választják a közösségi közlekedést. Az új járat csökkentené a Miskolci utca környezetében a közösségi közlekedési eléréséhez szükséges gyaloglási távolságokat, valamint igénybevételével jellemzően egy átszállással kevesebbre lenne szükség, és akár 10–15 perccel rövidebb utazást tenne lehetővé az alsórákosi térségben.

A BKK számításai szerint a trolijárat nem jelentene érdemi forgalomnövekedést a Miskolci utcában, sőt a várakozások szerint a hálózatfejlesztés csökkentené a jelenleg intenzív gépjárműforgalmat.

A hálózatbővítéshez új megállók kialakítása szükséges a Miskolci utcában az Erzsébet királyné útjánál, a Kerékgyártó utcánál, a Telepes utcánál és a Csömöri útnál (új átszállási kapcsolatok létesülnek az Erzsébet királyné útjánál és a Csömöri útnál). A beruházás a zuglói önkormányzat közreműködésével és finanszírozásában valósul meg, a megállók kialakítása folyamatosan zajlik, a munkák várhatóan áprilisban befejeződnek. Ezenkívül a belváros felé közlekedő trolibuszok Sárrét park megállóhelyét közelebb helyezik az ott lévő élelmiszerüzlethez.

A társadalmi egyeztetésre érkezett észrevételek között felvetődött, hogy az új 81-es járat a Miskolci utca teljes hosszában, illetve a Gvadányi utcán a Fogarasi útig, majd onnan tovább a 80-as trolibusz útvonalán közlekedjen és érje el az Örs vezér terét. A BKK az útvonaljavaslat kidolgozása során ezt a változatot is megvizsgálta, ám a jelenlegi trolibuszok akkumulátorkapacitása és -visszatöltési képessége nem teszi lehetővé ezen a hosszú szakaszon a megfelelő töltöttséget és az üzembiztos működést. A közlekedési központ feltételes közbeszerzési eljárást indított olyan újabb trolik beszerzésére, amelyek már 15 kilométert képesek megtenni önjáró üzemmódban, azaz felsővezeték nélkül. Ha sikerül ilyen járműveket forgalomba állítani, akkor megvizsgálják a fővárosi trolibuszhálózat-bővítés további lehetőségeit a Miskolci utca–Gvadányi utca útvonalon.

A társadalmi egyeztetés részletes eredményei ezen az oldalon találhatók.

Az új 81-es járat a tervek szerint nyár elejétől közlekedne a hét minden napján a hétköznap reggeli és délutáni csúcsidőszakban 15, azokon kívül húsz percenként. A kezdeti időszak tapasztalatai alapján szükség esetén finomhangolják a a menetrendet. A jelenlegi 81-es trolibusz a jövőben 80-as jelzéssel, sűrítőjáratként közlekedne változatlanul a Fischer István utca és az Örs vezér tere között.

(fotó: BKK)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek