Zöld jelzés: legyárthatja a Sikorsky az első hat elnöki helikoptert

iho   ·   2019.06.12. 09:00
cim5

Nagy meglepetést nem jelent, már ami a típust illeti, de a jelek szerint most már végre nincs sem technikai akadály, sem költségtúllépés: megszületett a szerződés az Egyesült Államok elnöke (és persze más jelentős tisztségviselői) szállítására szolgáló új helikopterek első sorozatának legyártására. Hat VH-92A elkészítéséről, a hozzájuk szükséges üzemeltetési háttérről és alkatrészbázisról van szó, a gépek átadása 2021-ben kezdődik és két év alatt helyezik üzembe mind a hatot, miközben a teljes elnöki forgószárnyas flotta ezekkel együtt összesen huszonhárom új példánnyal gazdagodik.

Mint erről többször beszámoltunk, a Marine One hívójelű elnöki helikopter (természetesen ez a hívójel csak akkor használatos, ha az elnök ott van a fedélzeten) funkcióját jelenleg egy ősöreg és egy nem annyira öreg típus tölti be, a VH3 és a VH-60. A korábbi tendereken egy európai típus lett volna befutó, de az Augusta-Westland és a Lockheed partnerségében pályázó VH-71-es (EH-101) paramétereiben nem hozta a kívánt tulajdonságokat, viszont a fejlesztésére szánt keretet többszörösen túllépte.

Kormányzati tesztsorozat: landolás a Fehér Háznál

A 2012-ben meghirdetett új tender győztese a Sikorsky S-92-ese lett, időközben a Sikorsky, ez a patinás helikoptergyártó, a Lockheed csoportjának részévé vált, vagyis a Lockheed mégiscsak a nagy nyertese lett az elhúzódó versenynek.

A mostani szerződéskötés alapja, hogy a gyártó által végrehajtott berepülési sorozat után a gép 520 repült órával sikeresen teljesítette a kormányzati próbákat illetve üzemeltetési teszteket is, beleértve a próba-landolásokat a Fehér Ház kertjében. A fő szempont a megbízhatóság, ami tulajdonképp a tendergyőzelem bázisa is volt, hiszen az EH-101-es használói (európai országok Merlin, Kanada Kormorán néven) ugyancsak sokat kínlódtak a géppel, olyan súlyos problémákkal is, mint a farokrotor-repedések, rotoragy-hibák. A három hajtómű pedig nem hozott javulást a paraméterekben, a nagyobb felszállósúly a nagyobb fogyasztást fedezi csak.

Helytáll a típus olyan kemény körülmények között is, mint a szolgálat a Parti Őrségnél

A VH-92A viszont a sebessége és kapacitása mellett egy a polgári változatban már nagyonis bevált típust jelent, amely több mint 300 példányban dolgozik sokfelé a glóbuszon, beleértve azt a tizenkettőt, amelyek máris államfők járművei, csak épp még nem az Egyesült Államokban… A teljes flotta eddigi teljesítménye másfél millió repült óra, és a tender lényeges feltétele volt, hogy a feladathoz természetesen szükséges módosítások nem változtathatnak a gép már bizonyított rendszerein, semmiféle technológiai kockázatot nem engedett be az alapkonstrukcióba a kiírás.

* *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek