Wizz-stratégia: teremteni a piacot

Márványi Péter   ·   2013.10.08. 17:45
cim2

Mint arról beszámoltunk, a Wizz Air beindította Budapest–Moszkva járatát, ez adott alkalmat arra, hogy interjút készíthessek a légitársaság kommunikációs főnökével. Daniel de Carvalho nemcsak az új desztinációról beszél: szót ejtünk a társaság üzletpolitikájáról, terveiről, koncepcióiról is.

– Miért tekinti a Wizz mérföldkőnek a moszkvai járatnyitást?

– Először is azért, mert ez egy olyan vonal, amelyen low-fare légitársaság még nem indított járatot. Amikor ilyen vonalat nyitunk, az egyben a piac megnövelését is jelenti: nem arról van szó, hogy más társaságoktól veszünk el utasokat, az üzleti utasok, a vállalati emberek továbbra is úgy repülnek, ahogy eddig, de vannak mások, akik eddig olyan úticélra nem repültek, mint Moszkva. Ők azok, akik mostantól ezt megtehetik, mert megtehetik alacsony jegyárak mellett. Ez az igazán izgalmas ebben.

Daniel de Carvalho: A négy óra alatti repüléseken az utazók a repülésen akarnak megtakarítani

– Ez tényleg izgalmas, hiszen a Budapest-Moszkva valóban nem tűnik tipikus low-fare vonalnak.

– Ha valaki megérkezik Moszkvába, onnantól kezdve már semmi sem low-fare vagy low cost, Moszkva ugyanolyan drága város, mint New York. Egyik sem híres például olcsó szálláslehetőségekről. Nagyon fontos tehát, hogy az ember ne költse el az összes pénzét az odajutásra. A repülési idő nem túl hosszú...

– …két-három óra…

– ...pontosan, nem az a jellemző útvonal, amelyen az emberek business-class- vagy első osztályra szóló jegyeket vásárolnának szívesen. Hosszabb távokon ennek van értelme, de a négy óra alatti repüléseken az utazók a repülésen akarnak megtakarítani, ha tudják, hogy az úticélnál sokat fognak költeni. És egy olyan úticélnál, mint Moszkva, tényleg sok pénzt kell elkölteni, az a jó kezdete tehát az utazásnak, ha sikerül megtakarítani valamit a jegy árán.

– A low-cost cégek elsősorban a turistaforgalomra alapoznak, de Moszkva és Budapest között az elmúlt időszakban ez nem volt annyira jellemző, mint mondjuk Budapest és a mediterrán térség vagy Nyugat-Európa között.

– A mi tapasztalatunk azonban az, hogy ha valahol beindítunk egy low-fare járatot, azzal mi magunk csinálunk piacot. Ez a járat azoknak ajánlat, akik eddig nem akartak Oroszországból Magyarországra repülni. Budapest és Magyarország vonzó lehet az orosz utazóknak, de azt reméljük, hogy a magyaroknak is vonzó lesz Moszkva, tehát az egész turistaforgalom nőni fog.

– Inkább gondolhatnak az orosz turistákra, akik egyre inkább fedezik fel maguknak Európát. Oroszország nagy és növekvő turisztikai piac, ahol nő az életszínvonal. Ez a járat tehát Moszkva felől telítettnek ígérkezik...

– De aki egyszer Moszkvából Budapestre repül, az vissza is fog térni Moszkvába, így tehát a járatok telítettsége kiegyensúlyozottnak ígérkezik... Amúgy természetesen igaza van, elsősorban a magyar utazók számát kellene növelni. Sok turista utazik mostanság is Oroszországból ide, és számukra Magyarország egyre vonzóbb lehet a fürdőivel, az egészségügyi szolgáltatásaival, a kulturális értékeivel.

– Miért Vnukovóra repülnek, miért nem az egyes számú moszkvai reptérnek számító Seremetyevóra?

– Azon a repülőtéren a gépmozgások számát tekintve valóban nagyobb a forgalom, de Vnukovo közelebb van a városhoz. Amikor új járatot indítunk, két repülőtérrel kell tárgyalnunk, a bázissal, ahol a gépünk állomásozik, és azzal, ahová repül. Nem kommentálhatjuk a külön-külön kötött üzleti megállapodásokat a repülőterekkel, de ha a célvárosban több repülőtér működik, a legjobb kereskedelmi feltételeket nyújtó légikikötőt választjuk. Ennek az egyik legfontosabb összetevője az alacsony repülőtéri tarifa, amit annak érdekében kell választanunk, hogy a jegyáraink is alacsonyak legyenek. Vnukovótól kaptuk a legjobb feltételeket.

– Beszéljünk általában a Wizz Air terveiről! Önök mintha előre menekülnének a növekedésbe. Növekedni mindenáron, még akkor is, ha a jövő nem annyira biztos, a piacok változnak.

– A növekedés alapja a légi utazás iránti igény. Természetes, hogy a low-cost hordozók növekedni tudnak, mert az emberek nem keresik a magas jegyárakkal dolgozó társaságokat. Valaha sok pénz kellett ahhoz, hogy valaki repülhessen, most viszont a repülés egy szokásos árucikk, az emberek egyre többet és többet repülnek. A Wizz Air pedig ezeknek az igényeknek tud megfelelően elébe menni, és miért is ne tenné, ha az emberek alacsony jegyárakat akarnak.

– Hogy áll most a low-cost társaságok versenye? A Ryanair is eléggé erős pozíciókat teremtett, de most mintha politikát váltana, nem csökkenti annyira intenzíven a költségeket és többet törődik az utasaival.

– Nem igazán foglalkozunk azzal, hogy mit csinálnak más, akár hagyományos, akár low-cost légitársaságok, és hogy mi a stratégiájuk. Azt látjuk, hogy a magas jegyárakkal működő modell visszaesőben van, a magas jegyárakkal működő társaságok elsősorban a nagy távolságú járatokon keresnek pénzt, a rövid távokon pedig az olyan cégek, mint a Wizz Air.

Sok szempontból ezek a társaságok hasonló stratégiát követnek, mindegyik alacsony költségekkel és jegyárakkal operál. A Wizz Airnek a kezdetektől az volt a víziója, hogy jó szolgáltatást nyújtson az utasoknak. Ezért történt, hogy amikor itt Budapesten a most használt beszállítókat még csak építették, és olyan létesítményeket használtak a low-fare társaságok, amelyeknek nem volt jó a szellőzésük és nem volt mellékhelyiségük, a Wizz kiszállt ebből, mert noha az volt az olcsóbb, az utasok számára az volt a kellemetlenebb. Nekünk azonban a fogyasztó elsőbbséget élvez, más kérdés, hogy más társaságok nem így gondolkodnak.

– Azt mondta, nem foglalkoznak azzal, mit csinálnak más légitársaságok, ehhez képest meglepő volt, amikor Önök meglehetősen erős és kemény kommunikációba kezdtek a Sólyommal, az új magyar légitársasággal kapcsolatban.

– Sosem kommentáltuk a Sólyom dolgait, ami történt, az valójában az volt, hogy Önök, újságírók kérték, hogy fejtsük ki a véleményünket a Sólyomról. Heteken át azt válaszoltuk, hogy nem akarunk a Sólyomról nyilatkozni, ezek után a sajtó nem közvetlenül a Sólyomról kérdezett, hanem általánosabb ügyeket vetett fel, olyasfajta okos formákban, hogy mi a Wizz politikája az új légitársaságokkal kapcsolatban, mit gondolunk, elfogadja-e a piac az új légitársaságokat, és így tovább.

Mi nyilván pontosan tudtuk, hogy ezek a kérdések miről szólnak, nyilvánvaló volt, hogy nem mondjuk az El Al-ra vagy az American Airlines-ra vonatkoznak... Erős nyomás volt rajtunk, hogy mondjunk valamit. Ezért, a sajtó nyomására adtunk ki egy különleges nyilatkozatot a magyarországi légiközlekedés állapotáról. Hogy ez az El Al-ra, az Americanre vagy a Sólyomra érvényes, az egy egészen más történet, mi csak megosztottuk tapasztalatainkat a médiával.

– Mi lesz a Wizz Air következő fontos lépése Budapestről?

– A legfontosabb a Budapest–Dubai járat beindítása lesz, ugyancsak ez lesz az első budapesti járat a kereskedelmi légitársaságok közül a világ majdani legnagyobb új repülőterére, a Dubai World Centralra. Erről a repülőtérről gyorsan lehet mind Dubaiba, mind Abu Dhabiba eljutni, vagyis két desztinációt szolgálunk ki egy járattal, ez most számunkra a legnagyobb kaland, a legizgalmasabb projekt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Életnagyságú Lego-villamos Budapesten!

iho/vasút   ·   2024.11.21. 08:30

Bár a színes kockákból épült Lego Vilin nem lehet utazni, vidám megjelenésével rendkívüli látványt nyújt. A világszinten is egyedülállónak számító építményt a Deák Ferenc téren lehet megcsodálni az adventi időszakban.