Wi-fi könnyítés: még nem döntött az FAA
Az amerikai légiutasok ugrásra készen vártak, de még hónapokig továbbra is várniuk kell, a korábban meghirdetett határidő ellenére egyelőre nincs döntés arról, hogy bárki bármikor, tehát guruláskor, le- és felszállás közben is szabadon használhatja a wi-fi eszközeit.
Jelenleg az ajtók zárása után az utasok elméletileg semmilyen elektromos berendezésüket nem használhatják, csak azután, ha a gép 10 ezer láb magasságig emelkedett. Egy legutóbbi felmérés szerint az utasoknak kevesebb mint hatvan százaléka az, aki bevallása szerint be is tartja ezt a rendelkezést.
Az üggyel foglalkozó FAA-különbizottság most nyilvánosságra került jelentéstervezete ugyan azt proponálja, hogy fel kellene oldani az eszközök használatának tilalmát 3000 méteres magasság alatt, mert a tilalom fenntartására nincsenek sem tudományos, sem mindennapi használati érvek, de ennek ellenére a Szövetségi Légügyi Hivatal még hónapokig fogja vizsgálni a berendezések lehetséges hatását a repülőgépek legsebezhetőbb rendszereire nézve. És ha az FAA meg is hozná a maga döntését, még további kiegészítések szükségesek, meg kell szervezni a kabinszemélyzetek kiképzését, az új szabályozás kommunikációját és egyeztetését a világ többi szabályozó hatóságával, hangzik a Wall Street Journal kissé lehervasztó beszámolója a jelenlegi helyzetről.
A lap szerint ráadásul a most kiadott tervezethez képest az FAA szeptemberig még dönthet a könnyítések bevezetésének lassításáról, annak ellenére, hogy a jelentéstervezet szerint a kockázatok nem túl nagyok, mert a repülőgépek létfontosságú rendszerei redundánsak, azaz több tartalékrendszer áll rendelkezésre.
Az FAA által felállított testületen kívüli szakértők is egyetértenek általában ezzel, folytatja beszámolóját a lap, vagyis hogy a rendszerek biztonságosak. A Rockwell Collins, az egyik legfontosabb avionikai gyártó egyik főnöke is azt hangsúlyozza, hogy sikerült megelőzni a kritikus navigációs és repülésvezérlő berendezések interferenciáját. „Amennyiben a berendezéseket jól tervezték meg, kevés az ok az aggodalomra” – fogalmaz a szakember, hozzátéve, hogy az új gépeknél ezek a rendszerek már a lehetséges zavarásra nézve is igen szigorú teszteken esnek át.
A dolgot nagyban bonyolítja, hogy nem csak az utasok tablet- és notebook-használatáról van szó, hanem a személyzetekéről is. Egyre növekszik azoknak a társaságoknak a száma, ahol a légiutaskísérők is sűrűn használnak mobil eszközöket, hogy a földi kiszolgálókkal egyeztessék például az utasok kiszolgálásához szükséges mennyiségeket.
Ez viszont igen komoly konfliktust okozhat az utasok körében, ha azok azt látják, hogy bezzeg a repülőszemélyzet használhatja ugyanazokat az eszközöket, amelyek nekik tiltottak. Hasonlóan problematikus a mobil eszközök elhelyezése, hiszen a laptopokat például most kötelező a kézipoggyász tárolókban elhelyezni fel- és leszállás idejére, mert ha a gép turbulenciába kerül vagy keményen ér földet, ezek a darabok elszabadulhatnak a kabinban. De mi lesz, ha ugyanakkor a használatuk mégsem tiltott a repülés egész idejére?
Az SG.hu ugyanennek a jelentésnek a kapcsán azt is felveti, hogy a kabinszemélyzetek számára már így is elég nehezen áttekinthető a helyzet, például a sztyuvi nem tudhatja, nem hord-e az utasok valamelyike olyan, nem is látható, okos órát, amely ugyancsak a 3000 méter alatt tiltott wi-fi-kategóriához tartozna.
Egyébként azokon a gépeken, amelyeken az úgynevezett elektromos flight bag még nem beépített, sok légitársaság megintcsak tableteken teszi hozzáférhetővé a repülőszemélyzet számára a navigációs térképeket, kézikönyveket, mindazt az információt, amit korábban sokkilónyi papírként kellett a pilótáknak magukkal vinniük.
Még egy fontos mozzanat: a július helyett szeptemberre várható végleges FAA-jelentés továbbra sem tartalmaz könnyítéseket a mobiltelefonok használatára nézve.