Vót: tíz éve történt a debreceni szolgáltatóváltás

Ács Attila   ·   2019.07.01. 15:00
00

Tíz évvel ezelőtt gördültek ki először a DKV-Intertanker páros alkotta Cívisbusz konzorcium buszai a város útjaira, ezzel lezárult egy, a Hajdú Volánhoz köthető hatvanéves történet, és kezdetét vette egy új, ami a mai napig tart.
Az előzményekről annak idején részletesen írtunk, azoknak akik már nem emlékeznek rá, vagy soha nem is hallottak a dologról, érdemes elolvasni az akkori cikkünket:

A debreceni szolgáltatóváltás – I. rész

Két év elteltével, 2011-ben pedig az addig felgyülemlett tapasztalatokat is összefoglaltuk, nagy részük még ma is aktuális:

A debreceni szolgáltatóváltás – II. rész

Barátkozás az új buszokkal 2009. májusában

A „jubileumi” évforduló apropóján pedig megpróbáltuk összegyűjteni az elmúlt tíz év legemlékezetesebb pillanatait:

  • Eredetileg  nyolc évre szólt a Cívisbusz konzorcium szerződése, de gyorsan rájöttek, hogy ennyi idő alatt nem feltétlenül lesz rentábilis az üzlet, így ezt tizenkét évre módosították
  • Kevésnek bizonyult a kezdeti 100 szólós és 40 csuklósból álló járműpark kapacitása is, ezért 2010-től három Plasma midibuszt béreltek, de ezektől 2012-ben meg is váltak
  • 2011-ben a kettes villamosvonal építési munkálatai miatt hat Ikarus 280-ast és egy csuklós Rába Premiert bérelt a DKV a Hajdú Volántól, így körülbelül egy negyed év erejéig néhány régi ismerős jármű visszatért a városba

2011 év őszén visszatért néhány Hajdú Volános Ikarus és egy Rába a városba (fotók: Ács Attila)

Másfél évvel a bemutatása után még mindig egyke a REFORM 500. Vajon ilyenek váltáj majd az Alfa Civiseket?

Sajnos tíz év alatt sem sikerült korszerűsíteni a tarifarendszert, többszöri nekifutás ellenére például úgynevezett 30 napos bérlet még mindig nincs, érdemi átalakítás a vonalhálózatban szintén nem történt, a menetrendek viszont egyre átláthatatlanabbak lettek. Papíron hiába van egy kézben a város tömegközlekedése, a két cég érdeke ellentétes: az ITK nyilván azt szeretné, ha minél többet futnának a buszai, a DKV viszont mindenen spórolni akar, így fordulhatott elő, hogy például a trolibuszok helyett buszok közlekedtek hétvégenként vagy akár folyamatosan, hetekig.

Városvédők, civil szervezetek, lokálpatrióták régóta pedzegetik a trolivonalak meghosszabbítását a Debrecen nyugati részén található két legnagyobb lakótelep felé, ez megint, illetve még mindig aktuális lenne, hiszen napjainkban a környezetvédelem egyre hangsúlyosabb kérdés. Sok nyugat-európai városban belátták, hogy az akkumulátoros buszok egyelőre még nagyon drágák és rengeteg velük a probléma, így megint trolibuszban gondolkodnak. Sajnos nem lehet tudni, hogy Debrecennek mik az elképzelései ilyen téren, de bízunk benne, hogy nem hagyják majd veszni az infrastruktúrát.

Mi lett a Hajdú Volánnal?

A szolgáltatóváltás nagy presztízsveszteséget jelentett a cégnek, de az is igaz, hogy így legalább egy gonddal kevesebb volt a nyakukban, a jövedelmezőbb helyközi közlekedésre tudtak koncentrálni. A feleslegessé vált buszokat eladták vagy bérbe adták, több tucatot az helyközi, előrvárosi, illetve más városok helyi közlekedésébe csoportosították át, a legidősebbeket pedig leselejtezték. 2010-ben még harminc új járművet is tudtak venni, ekkoriban a flotta átlagéletkora mindössze hét év volt.

Ennek a CNG üzemű Ikarus 280-asnak a polgári Ikarus találkozóra vezetett az utolsó útja

2010-ben sajnos kénytelenek voltak leállítani az összes CNG üzemű buszt: a járművek összetétele vegyes volt, átlagéletkoruk magas, ráadásul mindegyik városi kivitelű volt, nem a helyközi vonalakra valók.

2011-ben jött a beszerzési stop, aztán az összeolvadás a Borsod és a Szabolcs Volánnal, miskolci központtal, ami rendkívül kedvezőtlenül érintette a Hajdú Volánt, hiszen a központosítás óta alig kaptak néhány új buszt. Az egykori élenjáró társaság így mára az önhibáján kívül a középmezőnybe süllyedt, és ki tudja még hol van a vég.

A követők

Tíz évvel ezelőtt Debrecen egyik napról a másikra teljes buszflottát és szolgáltatót váltott, azóta több város is hasonló lépésre szánta el magát: Hajdú-Bihar megyében Hajdúböszörmény a saját kezébe vette a buszközlekedést, Püspökladány és Berettyóújfalu pedig új céget bízott meg.

2012-ben Pécs, tavaly Tatabánya, idén pedig Veszprém vált meg a területileg illetékes Közlekedési Központoktól, de információink szerint nem felhőtlen a cégek és az önkormányzatok viszonya Győrben, Kecskeméten, illetve Nyíregyházán sem, így a következő években ezeken a helyeken is esélyes lehet a szolgáltatóváltás.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Röviden

Kedvezményes, 2024 forintos jeggyel Debrecenbe a női kézilabda Európa-bajnokságra

MÁV   ·   2024.11.19. 12:20

Együttműködési megállapodást kötött a MÁV-csoport és a Magyar Kézilabda Szövetség. Az együttműködésnek köszönhetően a női kézilabda Európa-bajnokság idején a MÁV applikációban kedvezményes áron, 2024 forintért vásárolhatnak vonatra és autóbuszra egyaránt érvényes kedvezményes Magyarország24 jegyet – a debreceni Főnix Arénába jegyet vagy bérletet váltott – szurkolók. A vasúttársaság többletjáratok közlekedtetésével is hozzájárul a sportesemény sikeres lebonyolításához.