Vót: tíz éve történt a debreceni szolgáltatóváltás
Tíz évvel ezelőtt gördültek ki először a DKV-Intertanker páros alkotta Cívisbusz konzorcium buszai a város útjaira, ezzel lezárult egy, a Hajdú Volánhoz köthető hatvanéves történet, és kezdetét vette egy új, ami a mai napig tart.
Az előzményekről annak idején részletesen írtunk, azoknak akik már nem emlékeznek rá, vagy soha nem is hallottak a dologról, érdemes elolvasni az akkori cikkünket:
Két év elteltével, 2011-ben pedig az addig felgyülemlett tapasztalatokat is összefoglaltuk, nagy részük még ma is aktuális:
A debreceni szolgáltatóváltás – II. részA „jubileumi” évforduló apropóján pedig megpróbáltuk összegyűjteni az elmúlt tíz év legemlékezetesebb pillanatait:
- Eredetileg nyolc évre szólt a Cívisbusz konzorcium szerződése, de gyorsan rájöttek, hogy ennyi idő alatt nem feltétlenül lesz rentábilis az üzlet, így ezt tizenkét évre módosították
- Kevésnek bizonyult a kezdeti 100 szólós és 40 csuklósból álló járműpark kapacitása is, ezért 2010-től három Plasma midibuszt béreltek, de ezektől 2012-ben meg is váltak
- 2011-ben a kettes villamosvonal építési munkálatai miatt hat Ikarus 280-ast és egy csuklós Rába Premiert bérelt a DKV a Hajdú Volántól, így körülbelül egy negyed év erejéig néhány régi ismerős jármű visszatért a városba
- 2012-ben a 46/46Y/46E vonalon bevezették az igényvezérelt közlekedést (bizonyos járatok csak akkor közlekednek, ha ezt az indulás előtt legalább egy órával legalább egy utas jelzi), de információink szerint ez a megoldás nem aratott túl nagy sikert az emberek körében, az így megspórolt összeg is elhanyagolható
- 2014 elején átvette a DKV a két Auchan (korábban Cora) járatot is a Hajdú Volántól, ami így aztán tényleg és végleg eltűnt Debrecen helyi közlekedéséből
- 2014-ben átadták a második villamosvonalat, a kiváltott 31-es és 32-es viszonylatokról felszabaduló csuklósokat a város egyéb, zsúfolt vonalain osztották szét
- A 15 csuklós viszont ugyanennyi szólót váltott ki, ezek Budapestre kerültek, ahol szintén rendelkezésre tartásos konstrukcióban használja őket a BKV. 2019-ben egy újabb szóló csatlakozott a fővárosi flottához
- 2017 mozgalmas év volt: leselejtezték és szétvágták a 404-es pályaszámú Ikarus 280T-t, ami az utolsó piros troli volt a városban. Bevezették az elektronikus jegyrendszert, az év végén pedig bemutatták az ITK első saját tervezésű, debreceni gyártású buszát, a REFORM 500-ast
- 2018-ban megkapta a típusbizonyítványt és forgalomba is állt a városi REFORM, valamint bemutatták a helyközi változatot is
- 2019-ben öt új, török gyártású Mercedes-Benz Conecto G típusú csuklóst állítottak forgalomba, ezt részben az Alfa Civis buszok magas kilométer telítettsége, részben a vonalak zsúfoltsága indokolta.
Sajnos tíz év alatt sem sikerült korszerűsíteni a tarifarendszert, többszöri nekifutás ellenére például úgynevezett 30 napos bérlet még mindig nincs, érdemi átalakítás a vonalhálózatban szintén nem történt, a menetrendek viszont egyre átláthatatlanabbak lettek. Papíron hiába van egy kézben a város tömegközlekedése, a két cég érdeke ellentétes: az ITK nyilván azt szeretné, ha minél többet futnának a buszai, a DKV viszont mindenen spórolni akar, így fordulhatott elő, hogy például a trolibuszok helyett buszok közlekedtek hétvégenként vagy akár folyamatosan, hetekig.
Városvédők, civil szervezetek, lokálpatrióták régóta pedzegetik a trolivonalak meghosszabbítását a Debrecen nyugati részén található két legnagyobb lakótelep felé, ez megint, illetve még mindig aktuális lenne, hiszen napjainkban a környezetvédelem egyre hangsúlyosabb kérdés. Sok nyugat-európai városban belátták, hogy az akkumulátoros buszok egyelőre még nagyon drágák és rengeteg velük a probléma, így megint trolibuszban gondolkodnak. Sajnos nem lehet tudni, hogy Debrecennek mik az elképzelései ilyen téren, de bízunk benne, hogy nem hagyják majd veszni az infrastruktúrát.
Mi lett a Hajdú Volánnal?A szolgáltatóváltás nagy presztízsveszteséget jelentett a cégnek, de az is igaz, hogy így legalább egy gonddal kevesebb volt a nyakukban, a jövedelmezőbb helyközi közlekedésre tudtak koncentrálni. A feleslegessé vált buszokat eladták vagy bérbe adták, több tucatot az helyközi, előrvárosi, illetve más városok helyi közlekedésébe csoportosították át, a legidősebbeket pedig leselejtezték. 2010-ben még harminc új járművet is tudtak venni, ekkoriban a flotta átlagéletkora mindössze hét év volt.
2010-ben sajnos kénytelenek voltak leállítani az összes CNG üzemű buszt: a járművek összetétele vegyes volt, átlagéletkoruk magas, ráadásul mindegyik városi kivitelű volt, nem a helyközi vonalakra valók.
2011-ben jött a beszerzési stop, aztán az összeolvadás a Borsod és a Szabolcs Volánnal, miskolci központtal, ami rendkívül kedvezőtlenül érintette a Hajdú Volánt, hiszen a központosítás óta alig kaptak néhány új buszt. Az egykori élenjáró társaság így mára az önhibáján kívül a középmezőnybe süllyedt, és ki tudja még hol van a vég.
A követőkTíz évvel ezelőtt Debrecen egyik napról a másikra teljes buszflottát és szolgáltatót váltott, azóta több város is hasonló lépésre szánta el magát: Hajdú-Bihar megyében Hajdúböszörmény a saját kezébe vette a buszközlekedést, Püspökladány és Berettyóújfalu pedig új céget bízott meg.
2012-ben Pécs, tavaly Tatabánya, idén pedig Veszprém vált meg a területileg illetékes Közlekedési Központoktól, de információink szerint nem felhőtlen a cégek és az önkormányzatok viszonya Győrben, Kecskeméten, illetve Nyíregyházán sem, így a következő években ezeken a helyeken is esélyes lehet a szolgáltatóváltás.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!