Vonatfék tesztelése űrmódszerrel
Jól működő fékek nélkül nincs biztonságos vasúti közlekedés – állítják a szakemberek. De ezeket a fékeket rendszeresen tesztelni is kell. A német vasutaknál ezt a feladatot napi szinten egy olyan technológiával végzik, amely végső soron űrkutatási eredetű.
A folyamat egyszerű, mert számítógépes program végzi a munka nagy részét: a vasutasok csatlakoztatják a mérőműszert a pneumatikus fékberendezéshez, kiválasztják a vonat típusát, a többi már automatikusan zajlik egy speciális érzékelő és a számítógép segítségével. A berendezés megállapítja, hogy a fékek rendben vannak-e, vagy netán szökik-e valahol a sűrített levegő a rendszerből. A műszer lelkének, az érzékelőnek a fejlesztése több mint húsz évvel ezelőtt kezdődött a Hyperschall Technologie Göttingen (HTG) nevű német cégnél. A feladatuk az volt, hogy hiperszonikus szélcsatornában vizsgálják a légkörben visszatérő űrkapszulák aerodinamikai tulajdonságait. Itt akár a hangsebesség kilencszereséig tudnak szimulációkat végezni. A megbízó az európai (ESA) és német (DLR) űrügynökség volt, számukra az Express és Mirka nevű visszatérő űrjárművek modelljeit kellett vizsgálni.
A kísérletekhez rendkívül pontos áramlásmérő szenzorokat kellett kifejleszteni. Ezek segítségével valójában mérésekkel tudják igazolni azokat a bonyolult elméleti aerodinamikai számításokat, amelyekkel a nagy sebességgel a sűrű légkörbe lépő űreszközök viselkedését próbálják előre jelezni. Az áramlásmérők sikerére egy másik vállalat is felfigyelt, amelynek épp problémái adódtak a kereskedelmi forgalomban kapható érzékelőkkel. Így került az HTG fejlesztése végül a vasutasok kezébe – írja az Űrvilág.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!