Vonatdömping a 37-es vasútvonalon

György-Dávid Valentin   ·   2024.10.23. 12:00
00_bohonye

Hetedik alkalommal szerveztek emlékvonatozást a 37-es Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonalon, a 2009-es vonalbezárások egyik áldozatán. Hiába telt el tizenöt év, a helyiek nem felejtenek és várják vissza a „Piroskájukat”, ami összeköttetést jelentett a belső-somogyi települések és a Balaton között.

Kellemes őszi időjárás és verőfényes napsütés várt azokra, akik arra vállalkoztak, hogy beutazzák az egykor szebb napokat látott vasútvonalat. Az utasok idén komoly menetrendi kínálattal találhatták szemben magukat, hiszen Balatonszentgyörgyről ütemes menetrend szerint négy vonatpár is indult a somogyi vicire.

(fotó: Gabos Balázs)

A szervezők ezzel azt szerették volna megmutatni, hogy milyen lehetne a vasútvonal menetrendje, ha azon ma is üzemelne a személyszállítás.

Az első járat S37-es személyvonat néven indult Balatonszentgyörgyről 8:20-kor. A 117 239-es pályaszámú motorkocsiból és az 54-29 610-es Bzx mellékkocsiból álló szerelvény 9:50-kor érkezett Böhönyére, a vasútvonal ideiglenes végállomására, ugyanis a 2020. júliusi 25-ei esőzések következtében kialakult villámárvíz úgy megrongálta az innen délre eső vonalszakaszt, hogy az vonattal járhatatlan, a helyreállítás pedig azóta sem történt meg.

(fotók: Lengyeltóti Tamás)

A szerelvény 10:10-kor indult vissza Balatonszentgyörgyre, ezzel egy időben azonban újabb vonat indult Balatonszentgyörgyről, a 418 301-es remot Csörgő által vontatott Boronka expresszvonat. A két szerelvény 11 órakor keresztezett egymással Marcaliban. Ez az egész nap egyik legmeghatározóbb pillanata volt, ugyanis két személyvonat utoljára tizenöt évvel ezelőtt keresztezett a hangulatos kis állomáson. A személyvonatok érkezését és indulását Szalóczy Pál hangja harsogta a hangosbemondóba.

A Boronka expresszvonat délben érkezett Böhönyére, ahol a helyi dalkör harmonikaszóval és vidám dalcsokorral köszöntötte a vonat utasait. A polgármesteri köszöntő után az önkormányzat és a civil szervezetek zsíros kenyérrel, pogácsával, kaláccsal és helyi borokkal kínálták az utazóközönséget. A Boronka expresszvonat 12:30-kor indult vissza Böhönyéről. 13 órakor retró vonatpótló autóbusz indult a vasútállomás épülete mellől Somogyszobra. A járat az egykori felsőbogátpusztai és segesdi megállóhelyet is érintette. A Kapos Volánnak 1967-ben gyártott, FAROS-1 forgalmi rendszámú Ikarus 55-21 típusú busz 14:30-kor indult vissza Somogyszobról Böhönyére.

(fotók: Csizmadia Ivett)

A Boronka expresszvonat utasait 13:00-13:40 között Mesztegnyőn is finom falatok és italok várták. A zsíros kenyér és szendvics mellett frissen sütött langallót is kínáltak. A finom falatok mellé itt is járt a helyi termelők ízletes bora és pálinkája. A polgármesteri köszöntőt és a Honi Hagyományőrzők műsorát követően a szerelvény kihúzott a Kender Logistic Kft. iparvágányára, ahol különleges fotókat lehetett készíteni a szerelvényről.

Mesztegnyőről tovább indulva rövid időre Marcaliban is megállt az expresszvonat, ahova addigra visszaért a Bézés szerelvény, így újra találkozott egymással a két vonat. A remot Csörgős vonat 14:10-kor indult Marcaliból, a Bézés vonat pedig 50 perccel később követte őt szintén Balatonszentgyörgyig. A köztes időben az S37 személyvonat szerelvénye látogatást tett a marcali iparvágányon, de a vasútállomás épületében található várótermet és meg lehetett tekinteni belülről, ugyanis az egész nap nyitva állt. Marcali önkormányzatának jóvoltából a szervezők itt sajtos pogácsát és ásványvizet szolgáltak fel.

Az egy Ap 19-05, két Bp 29-05 és egy BDd 82-28 kocsiból álló vonat Balatonszentgyörgytől Keszthelyig még különvonatként közlekedett tovább, onnan azonban már Lesence expresszvonatként, menetrend szerinti járatként folytatta útját Szombathelyig.

A Bézés szerelvény 16:10-es indulással még egyszer visszament Böhönyére a helyi utasokkal. Ezen út során kísérő programok már nem voltak, de meg lehetett csodálni az őszi színekbe öltözött erdei tájat a lemenő nap fényében. Az S37-es személyvonat 19:45-kor ért vissza Balatonszentgyörgyre, ahonnan a szerelvény 19:57-kor G36-os gyorsított személyvonatként tovább közlekedett Kaposvárig, ahova késés nélkül, 21:11-kor érkezett meg.

(fotók: Szőcsényi Gábor)

Minden adva volt ahhoz, hogy a program sikerrel megvalósuljon. A szervezők az eseménnyel szerettek volna megemlékezni a tizenöt évvel ezelőtti szomorú tényről, ami megpecsételte a vasútvonal sorsát, de a mozdony elején díszelgő koszorú nemzeti színű szalagján az szerepelt, ami a 2009-es utolsó vonaton is: „Hamarosan feltámadok...” Ennek reményében rendezik meg minden évben az emlékvonatozást, amivel szeretnék felhívni a figyelmet a vasútvonal szükségességére és a benne rejlő fejlesztési lehetőségekre.

(fotók: Gabos Balázs)

(fotók: Lengyeltóti Tamás)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek