Vitorlázórepülő VB:tömeges terepezés, baleset a földön
Kirándulással és munkával telt a magyar csapat második kényszerű pihenőnapja Lesznóban. Előzőleg a szokásos időben a gridet elkezdték ugyan felállítani, de egy óra múlva törölték azt, sőt a napot is, ami később kiderült, egy kissé elhamarkodott döntésnek bizonyult. Érthető, hogy az előző napi sikertelen, félbemaradt felvontatás után óvatosak voltak a szervezők, az időjárás azonban a vártnál kedvezőbben alakult, és valószínű, hogy a szabadosztálynak ezen a napon már lehetett volna számot rendezni.
A kirándulás – bár a kastélymúzeum valamilyen okból most is zárva volt – kiválóan sikeredett, és a vacsorához szükséges alapanyagokat is sikerült beszerezni. Az a döntés született, hogy az autentikus magyar gasztro-blokk – a zsíroskenyér–kolbász kombót követően – egy kiváló bográcsos sertéspörkölttel folytatódik. Az eredmény minden várakozást felülmúlt: Radus, Gulyás Gyuri segítője mennyei ízeket varázsolt a fatüzelésű bográcsállványon. Kapuy Erzsi pedig remek nokedlivel emelte a vacsora fényét. És megérkezett a magyar csapat elmaradhatatlan mesterfodrásza, egyenesen az Andrássy úti Sportfodrászatból, Figaro, aki a rákövetkező napon, a griden egy felszálló tömeget is befolyásoló konfiguráció-módosítással „állította” be Gulyás Gyuri siklószámát. A produkció olyan sikert aratott, hogy a verseny hivatalos fotográfusa, miután megörökítette a műveletet, maga is a mesterfodrász ollója alá ült.
Szombaton az 5. napi feladat kidolgozása egyébként korántsem volt olyan problémamentes. A grid információkat 7 órakor, a megszokott időben sms-ben kiadták, és a csapatkapitányi, valamint a nagyeligazítást is a szokott időpontra, 9.45-re, illetve 10.15-re tervezték. Kilenc órakor törölték a csapatkapitányi eligazítást, és végül feladat sem lett kiadva. 10.15-kor, a papíron es pdf-en is kiadott meteorológiai tájékoztatás is gyenge emeléseket, sok egyéb felhőzetet és alacsony alapot várt. Viszont felhőutakra is számított a prognózis az erős déli, majd délkeletire forduló szélben.
A nagyeligazításon sok egyéb, színes információval gazdagították a közönséget: elsőnek egy hosszas szónoklattal egybekötött díjátadást rendeztek Karol Staryszaknak, akit a wroclawi egyesület részesített „félidős” különdíjban. A klub két vezetője is szónokolt körülbelül tíz percet, elmondva a klub történetét, a repülőtéren található lehetőségeket és a díjazott pilóta érdemeit.
Ezt követően meghirdették az esti Polish Eve-et, és elmondták, hogy az asztalokon elhelyezett almák, amelyekbe lengyel zászlót tűztek, a lengyel farmerek ajándéka, amivel szeretnének jó versenyzést kívánni a résztvevőknek. A versenyigazgató hozzátette, hogy a lengyel farmerek elég nehéz helyzetben vannak, de hagyományosan jó a viszonyuk a vitorlázórepülőkkel. Az almák mellett, a jobb később, mint soha alapon éppen elkészült versenybrossúra is az asztalokra került.
A szakmai részre térve az OSTIV vezetője a konferencia napi előadásairól beszélt, majd Robert Danewid tartott Safety Briefinget a légi ütközés elkerüléséről, amelynek szomorú apropóját a múlt hét végi angliai ütközés adta, amelyről fénykép is készült. A briefing anyaga, a korábbi két safety briefing anyaggal együtt felkerült a verseny honlapjára is.
A meteorológus elmondta, hogy szubtrópusi légtömeg áramlik a térség fölé, amelyben sok a nedvesség, de a hőmérséklet emelkedésével tisztulás várható. Felhívta a figyelmet a délután második felében várható zivatarveszélyre is. A légtömegen belül nagy az inhomogenitás, és gyenge konvekció várható. A következő napra azonban javuló feltételekkel biztatott, ahogy a feloszlóban lévő időjárási front – amely láthatólag megtorpant és itt éli végóráit – eltávolodik majd a térség fölül.
A bizonytalan helyzetre vonatkozóan a versenyigazgató elmondta, hogy 11.30-kor adnak ki feladatlapot, 12.00-kor lesz csapatkapitányi eligazítás, és a felvontatás megkezdésének tervezett időpontja 12.30. A két órás AAT-t tartalmazó feladatlapok el is készültek, de a kapitányi eligazításon már elmondták, hogy új feladatok lesznek, amelyeket a griden osztanak majd ki, 13.00-s tervezett startnyitás mellett.
A griden 12.40-kor kiadott új feladat már csak másfél órás AAT volt, 4, egyenként 10 kilométeres körrel, a felvontatást először negyed, majd fél kettőre halasztották. A szonda gyenge (fél méter körüli) emelésekről és 850 méteres plafonról számolt be a startnyitást megelőzően.
A vontatások rendben zajlottak, gyakorlatilag nem volt visszaszálló, de nehéz volt levegőben maradni. A gépek elég sok vizet dobtak helyben, es óriási bolyok alakultak ki. A repülőtértől keletre körülbelül 30 kilométerre viszont már szép felhők jelentek meg, amelyek szabad szemmel és a műholdképen is jól láthatóak voltak, és a hőmérsékleti és harmatpont értékékből látszott, hogy arra a felhőalap is magasabb. Ugyanakkor a radarképen az is látszott, hogy Wroclawtól délre zivatarok pattannak ki, szélirányban sorban, a legészakibb zivatar már Wroclaw és Leszno között volt akkor, amikor Gulyás Gyuri végül 15.18-kor elindult. Ricsi sajnos a nagyobb felületi terhelés miatt csak nagyon későn, 16.14-kor került indulási pozícióba, ekkor Gyuri már kilépett az első szektorból, ahol az első száron jó volt az idő, de délen gyengébb és száraz időjárás fogadta.
Eközben a wroclawi zivatar üllőjét a déli szél már a repülőtér közelébe sodorta, de keleti irányban, az utolsó száron még szép élő kumuluszokat mutatott az égkép és a műholdkép. A feladat útvonalának déli szakaszáról az északi pályára visszatérve ismét szép, élő kumuluszok fogadták a mezőnyt, ezért érdemes volt egy kicsit nyújtani az utolsó körben, habár a feladat időtartama (másfél óra) már letelt.
Ricsi az első körben sajnos már nem ért el olyan robbanó periódust, mint a nála egy órával korábban indulók, és egyedül alacsonyra került. Sajnos a fordulást követően sem tudott már megemelkedni, és a motorja sem nyílt ki, ezért terepreszállt.
Megadták a módját A lengyel esten láthatóan kitettek magukért a rendezők. Volt többféle étel, ital, és egy népviseletbe öltözött zenekar húzta a talpalávalót. A csapatok csak akkor kezdtek el szétszéledni, amikor a csapból kifogyott a sör, de a csehek nem estek kétségbe, és kimentek pár karton sörért a benzinkútra. Ezt a példát követték a szervezők is, és két tejesládát telepakoltak jéggel és dobozos sörökkel. Miután a zenekar 10 óra körül elpakolt, a versenyigazgató Sebastian Kawa édesapjával karöltve dalárdát rendezett, a hangárban és környékén tartózkodók nagy érdeklődését vonva magukra. |
Az eredményekből egyébként az látszik, hogy Gyuri indulási időpontja egy kicsit korai volt, de azok közül, akikkel együtt indult, majdnem a legjobbat futotta. Sajnos ez a nap nem hozott javulást az összetett pozíciójában.
A 18 métereseknek keleten egy kicsit messzebbre, délen viszont közelebbre helyezték a szektorokat, tehát a kedvezőbb időjárású területeket nagyobb mértékben tudták hasznosítani. Ez az átlagsebességekből is látható volt.
Vasárnap: a mezőny nagyja terepenA reggel napsütéssel és élénkülő déli széllel indult. A meteorológiai előrejelzés az előző napinál magasabb alapot, és nagyobb labilitást prognosztizált, sorbarendeződést várva észak–déli irányban. A Wroclawtól délre kialakult zivatar szétterült felhőzete Leszno felé sodródott, de közben lassan fel is oszlott. Az eligazítások a szokott időpontban voltak.
Az útvonalon, az első száron nagyjából a 100-as körön, a felvontatás vége után nem sokkal egy zivatar kezdett kialakulni, amely 150–170 fokos irányban berendeződött zivatarlánccá fejlődött, gyakorlatilag megkerülhetetlen falat képezve már az első fordulópont előtt. A 15 méteres kategóriának a kialakult vonal keleti oldalán volt az első, és nyugatra a vonaltól a második fordulópontja. Nagy déli kerülővel voltak lyukak a zivatarfalon, amin át lehetett jutni, így páran teljesítették a fordulópontot, és a zivatar mögött, lecsengett időjárásban észak felé fordulva még pár kilométerrel növelhették a távolságot, míg azok, akik később értek oda, visszafordultak Leszno, illetve a rendkívüli helyzet miatt megnyitott Ostrów repülőtérre, vagy a vonaltól nyugatra szálltak terepre.
Ostrów repülőtere egyébként egész nap zárva volt, és a szokottnál nagyobb légteret tartottak kizárva a verseny területből a lengyel miniszterelnök látogatása miatt, a rendkívüli helyzetre való tekintettel azonban ezt a korlátozást feloldottak a verseny résztvevőinek. A változtatásról a helyzet elfajulásakor sms-ben értesítették a csapatkapitányokat a szervezők.
Néhány későn induló versenyző, a zivatar fejlődésének egy bizonyos szakaszában érve a délkeleti szektorba, a zivatar mellett igen magasra tudott emelkedni, és onnan megtalálva a zivatarfalon az egyetlen átjárót, majdnem egészen a második pontig tudott végsiklani, sőt, a 15 méteres francia hármas a zivatarlánc mögött még talált egy gyenge emelést, melyből majdnem elérték a második fordulópontot.
A 18 méteres osztály első fordulópontja kicsit kevésbé keleten volt, és a második a vonal keleti oldalán, így kicsit nagyobb távolságokat tudtak elérni.
Megismétlődött az, ami négy éve Szegeden: a teljes mezőny távolsági értékelést kapott, sőt, a nagy távolság és a rendkívül heves záporok következtében sok motorral rendelkező gépnek is a repülőtéren kívül kellett leszállnia.
A környéken mindenütt erős záporok voltak, de Leszno térségében kisimultak, megszelídültek a Cb-k. Gyenge csepergésen kívül nem volt csapadék a repülőtéren, a déli szél viszont időnként viharossá fokozódott (35–40 csomó), ezért (a kiadottakkal ellentétben) a 24-es pályairány szerinti eljárás helyett a 15-ös pályát használták a versenyszámot megszakító, vagy hazamotorozó versenyzők érkeztetéséhez.
A hazatérő gépeknek a vonal frekvencián azt is elmondták, hogy gyenge a fékhatás a vizes füvön. Ez azért is fontos információ volt, mivel a nyűgöző irányába történtek a leszállások.
A 18 méteres osztályban induló magyar versenyző, Kapuy Laci nem vállalta az akkor már heves zivatarrá fejlődött fal átrepülését, és magasra emelkedve biztonságosan hazaért. A 15 méterben Basa Richárd – igyekezve minél inkább megközelíteni az első fordulópontot – alacsonyra végsiklott, majd motorral hazatért. Gulyás György nagy kerülőkkel és bravúrral meg tudta oldani, hogy teljesítse a fordulópontot, beért a zivatarlánc mögé, majd még 25 kilométerre növelte is távolságát a kisimult időben végrehajtott terepre szállás előtt. Így a napi és összetett helyezése is szépen alakult.
Belengett a szállítókocsiA 180-as körről éjszaka történő hazaszállítás közben a pilótát és segítőit autóbaleset érte. A gépkocsivezető egy nagytestű kutyát látott kifutni az útra és elkerülő manőverbe kezdett. A vizes, hepehupás úttesten a járműszerelvény lengésbe kezdett, amit a vezető nem tudott csökkenteni. Eközben egy enyhe ívű jobb útkanyarulatnál, a lengő járműszerelvény az útpálya jobb oldalára került, elhagyta az úttestet, az árokparton át egy, az útkanyarulatban álló épület falának csapódott. Eközben a szállítókocsi futóművét a kerítés betonoszlopa kicsapta a szállítókocsi alól, és a teljes híd az útpályára vágódott. Csodával határos módon, a pilóta enyhe kézsérülésén kívül a gépkocsiban tartózkodók gyakorlatilag enyhe karcolásokkal, zúzódásokkal megúszták az eseményt. A magántulajdonú gépkocsi nagymértékben, az MVSz tulajdonát képező szállítókocsi kis mértékben, a szintén MVSz vitorlázó repülőgép enyhén sérült. A pontos kárfelmérést a hazaszállítást követően kezdte meg több, független szakember. A kárfelmérésben egy lengyel és két nemet műhely helyszínen tartózkodó képviselői is részt vesznek.
Az esetet követően az utasok azonnal értesítették a csapatot. A mentésükre siető gépkocsi tíz percen belül útnak indult. Mire a 100-as körre odaért, a helyi szervek már befejezték a helyszínelést. A balesetet szenvedett gépkocsi magánterületen volt, ezért a rendőrök engedélyével ott lehetett hagyni, amíg a mentés megszerveződött. A szállítókocsit, benne a repülőgéppel, a ház udvarában helyeztek el.
Tekintettel a nagyszámú terepre szállásra (legalább 30 szállítókocsi jött a mentésre siető gépkocsival szembe az úton), rengeteg versenyzőtárs megállt, hogy a bajba jutottakon segítsen. Lukasz Grabowski, az egyik lengyel Dianás rivális órákig maradt a helyszínen, segítve a mentést és tolmácsolva a csapat és a mentésben részt vevő, érintett épület tulajdonosai között. Lukasz egyébként még a következő két napjából is sok-sok órát töltött telefonálással, tolmácsolással és fizikai munkával segítve a károk enyhítésében.
A másnapi csapatkapitányi eligazításon a jelenlévők igen élesen számonkérték a szervezőket, amiért nem törölték a feladatot, és amiért nem hívták vissza a gépeket, amikor már észlelhető volt, hogy a feladat teljesíthetetlen és szükségtelen kockázattal jár. A meteorológus hosszan és szakszerűen ismertette, milyen információk alapján dolgoztak a feladat kiírásától és a vonal megnyitásáig terjedő döntési folyamatban. A kapitányok eltérően reagáltak. A versenyigazgató biztosította a jelenlévőket, hogy nem fordul elő még egyszer hasonló, a meteorológus pedig azt mondta, hogy hosszú ideje foglalkozik a szakmájával, de még nem tapasztalta hasonló mértékű elfajulását egy ilyen módon induló zivatarnak itt, Lengyelországban.
A magyar csapat a csapatkapitányoktól segítséget kért és kapott is. Sokan felajánlották szállítókocsijaikat, vontató járművüket, végül a géppár autója a litván kocsival ment vissza a gépért és egy speciális, hosszú platús autómentő – amelyet a szervezők találtak – hozta haza a szállítókocsit üresen. A balesetezett személygépkocsi elszállításáról a közeli autóbontó gondoskodott.
A baleset következményeinek rendezése a következő két napot felemésztette. A mai, szerdai napon már bíztatóak a kilátások a repülésre, a szervezők 1115-re gridet hirdettek, a csapat még versenyben álló két versenyzője készülhet a küzdelem folytatásara.
A sérült gép idén már biztosan nem repül, jövő tavaszra viszont még a gép és a szállítókocsi is elkészülhet, Gyuri pedig Rietiben, az Európa-bajnokságon bizonyíthat majd.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!