Vitorlázórepülő VB, hetedik szám: zűrös idő, zűrös versenyvezetés
Az eddigieknél jóval hűvösebb reggelre ébredhettek a 33. FAI Vitorlázórepülő Világbajnokság résztvevői a kétnapos kényszerpihenőt követően, a hetedik versenyszám reggelén.
A feloszlóban lévő hidegfront, amely már napok óta meghatározta a térség időjárását, végre továbbjutott Leszno vonalán, és a hátoldalán beáramló maritim poláris (mP) légtömegben reggelre az eddigieknél alacsonyabbra hűlt le a talaj közeli levegő hőmérséklete. A frontot egy másodlagos hidegfront követte, amely a német–lengyel határ vonalában vesztegelt, a repülőtérről is látható középmagas és magas szintű felhőzetével. A poláris légtömegben azonban az alsó 1500 méter légállapota neutrális, kedvező feltételeket teremtve a távrepüléshez. A magasban viszont továbbra is változó vastagságú cirrus ernyő mozgott déli irányból Lengyelország déli területei fölé. Az eligazításon elhangzott, a következő nap időjárását, az érkező másodlagos hidegfront előtti rövid periódusban még repülhetőnek látta Zbigniew Siwik, a verseny meteorológusa.
A bizonytalanságot az is igazolta, hogy a csapatkapitányi eligazítást kapásból törölték, a nagy eligazítás előtt kiadott feladatlap számos hibát tartalmazott, amelyeket a csapatkapitányoknak csak a nagy eligazításon állt módjukban megvitatni, és a feladat információi ellentmondásban voltak a verseny honlapján már fél 9 óta hozzáférhető meteorológiai eligazítás tartalmával is. Eleve a dátum is az előző napi (5-e) volt, a 15 és 18 méteres osztályok feladatainak első pontjai azonosak voltak, ami nem szokványos és nem is biztonságos egy Racing Task feladatnál, a grid időpontja túlságosan korai volt az időjárás várható alakulásához képest (ez egyébként gyakorta előfordult a verseny folyamán, amit a csapatok többször is kifogásoltak). A 15 méteres grid a repülőtér déli, a 18-é az északi oldalon van, azonban az indulási vonalaikat az ellenkező oldalon jelölték ki, miközben nem megengedett a repülőtér és a felvontatás vonalának alacsony keresztezése. A versenyigazgató egy darabig megpróbálta érvekkel védeni a kiadott feladatot, majd Bohdan Włostowski azzal vágta el a további vitát, hogy rendben, ezt a feladatlapot elrontották, új feladatot készítenek, amelyeket a griden fognak kiosztani. Ezt a versenyzők megelégedéssel nyugtázták.
10.50-kor sms-ben tájékoztatták a csapatokat, hogy 11.30-kor van feladatosztás, a felszállás tervezett ideje 12.15. Az új feladat 300 kilométer körüli távolság keleti irányban kijelölt háromszög pályán. Az idő szépen indult, bár a felhőalap még alacsony volt, de rohamosan emelkedett. A gridet a pálya hangárokhoz közelebb eső oldalán, a 24-es pálya szerint rendezték be, ezért nem kellett kapkodni. A felvontatást a meghirdetett időpontban meg is kezdték, igaz, hogy a 11.30-kor kiadott feladatlapok még további két hibát is tartalmaztak, amelyeket a csapatoknak megküldött SMS-ekben korrigálták.
A felhőalap ugyan már fél egykor 1200 méter körül volt, azonban később sem akaródzott felemelkednie a meteor lapon megadott 1400–1600 méterre, és a hőmérséklet emelkedése is megállt: sok volt a csapadék az elmúlt napokban. A műholdképen is láthatóan, az észak–déli sávban mozgó cirrus felhőzet egy vastagabb darabja csúszott éppen az útvonal fölé a napi menet szerint optimális indulási időpont környékén, és bár a vastagodó fátyol alatt is voltak élő gomolyok, az emelések alattuk gyengék voltak. Emiatt azok, akik korán indultak, csak kevéssel alacsonyabb felhőalap mellett, de sokkal sűrűbb gomolyok alatt, enyhébb terepkockázattal tudták teljesíteni az első szárat, a később indulóknak már a vastagodó fátyol alatt becsülniük kellett a gyenge másfél métereket, és csak keveset tudtak egy-egy emelésben rátenni. Legalább is ezt támasztják alá a 15 és 18 méteres géposztály eredményei és logger adatai. A 18-asok szinte egyetlen óriási bolyban teljesítették az útvonalat, míg a „kicsiknél” a dél-amerikai triumvirátus (a két argentin és az egyetlen uruguayi versenyző) szinte mindenki előtt jóval korábban indulva csaptak oda a mezőnynek. A versenyen fölényesen vezető Kawa talán a legrosszabbat futotta önmagához képest ezen a versenyen, és késői indulással a három lengyel Diana 2-es közül egyedül ő tudta teljesíteni a feladatot.
Na de ő „A” Kawa.
A 18 méteres osztály eredményei azt is sugallják, hogy az a boly az optimálisnál picit ugyan később indult, de most működött az egységben az erő elve, és a gyenge időben együtt volt könnyebben teljesíthető a feladat.
Sajnos Basa Ricsi (RI, a 15 méterben megmaradt egyetlen magyar versenyzőnk) későn is indult, amikor már a vastagodó cirrus fátyol lemosta a gomolyokat az útvonalról, és egyedül is volt, ezért nem csoda, hogy végül 64-es körön motornyitással kellett a feladatot befejeznie.
Kawa megőrizte a jelentős lengyel elsőséget a 15 méterben, a francia Barrois és az osztrák Janowitsch előtt, ám Lukasz Grabowski, aki annyit segített a magyar csapatnak a nehézségek leküzdésében, tizenkét helyezést esett vissza az előkelő 5. helyről a 17.-re. A 18 méteres géposztályban továbbra is a lengyel géppár vezet, de előnyük a brit és új-zélandi JS 1-esek (Cheetham és Coutts) előtt igen csekély.
Augusztus 7-én, csütörtökön, a közeledő felhőzet előtt volt esély a 8. versenyszám megrendezésére: a szervezők már fél 8-kor gridet hirdettek a 06-os pályára, 11.15-ös grid zárással, és a szokásos, 9.45-ös, illetve 10.15-ös eligazításokkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!