Vitorlázórepülő VB, 2.-3. nap: hazaérkezések zivatarban
Folytatjuk a beszámolót a lengyelországi nagy versenyről, a VB, ahogy a magyar csapatapitány látja.
2. versenynap, leszállás két villámlás között
Hétfőn heves zivatarok alakultak ki egy, a meteorológiai modell által nem prognosztizált instabilitási vonalban, amelyek a hazaérkezés alatt érték el a repülőtér térségét. A leszállásokat egy rövid időre meg is kellett állítani, a 3-as körbe hazaérkező gépek kinn várakoztak, amíg le lehetett már ismét szállni Leszno repülőterén, a felhőszakadás és a folyamatos villámlás átmeneti szünetében. A frekvencián közben folyamatosan tájékoztatást adott a hazaérkezőknek a repülésvezető a látásról, szélről és zivatarhelyzetről.
A végsiklás alatt a kialakuló zivatarok csapadékzónája Gyurit is megviccelte, kénytelen volt 600 méteren megállni és rátenni 300 métert egy méter körüli emelésben a 24-es körön, emiatt 5 perccel később ért haza, ami 3 kilométer/órát rontott az átlagsebességén. Ha ezt hozzáadjuk a végeredményhez, és nem vesszük figyelembe Kawa (és az őt szorosan es szó szerint is követő, japán Makoto Ichikawa) eredményét, akkor az élmezőnyben vagyunk!
A hétfői napról meg annyit talán, hogy többszörös világbajnokok is tudtak mellényúlni, nem csak terepre szállással, hanem légtérsértés miatti lepontozással is.
Napközben összefutottunk egy kedves lengyel úriemberrel, aki jelvényeket gyűjt. A csapattól kérdezte az illető, hogy van-e magyar vonatkozású jelvényünk, amit elcserélnénk vele. Sajnos nem volt, de adott a csapatnak egy Leszno város címerét ábrázoló jelvényt.
Lengyel barátunk érdeklődött, hogyan érezzük magunkat Lesznóban, majd magyarul köszönt el, és magyarul mondta a régi, jól ismert mondást a lengyel magyar barátságról, amelyre lengyelül válaszoltunk hasonlóan.
3. versenynap, az indulás dilemmájaKedden reggel az eligazításon a meteorológia még nagyobb zivatar-valószínűséget prognosztizált, 16 órától kiterjedt es erős záporokkal a tovább erősödő instabilitási vonal és a Nyugat-Lengyelország fölött kialakult enyhe depresszió következtében. A felvontatás tervezett időpontja 12.00, és számításunk szerint legfeljebb egy alkalommal fogják ezt 15 perccel halasztani, hiszen már az eligazításkor is, igaz, eléggé alacsony alappal, de 3-4 okta gomolyfelhő borította az égboltot. A feladat 2 óra, illetve 2 óra 15 perc időtartammal kiirt, AAT, a 15 méteres gépeknek 5, a 18 métereseknek 3 területtel.
Végül úgy lett, ahogy gondoltuk: a felvontatást egy alkalommal tolták, negyed 1-kor megindult a felvontatás, a 15 méteres kategória vonala 13.22-kor, a 18 méteseseké 13.45-kor, a szabadosztály pedig 50-kor nyitott. A versenyzőink nem sokkal vonalnyitást követően el is indultak a két órás (illetve 2 óra 15-ös) feladatra. A repülőtértől nyugatra már erősen gerjedtek a felhők, délről pedig az előrejelzésnek megfelelően egy magas szintű fátyol sodródott fölénk: nagy kérdés, hogy a fátyol megfogja-e a zivatar gerjedését, kitolva ezzel az időjárás végét, vagy a labilitás ma is győz, és jó döntés volt a korai indulás.
Az első száron mindenesetre gyenge emelésekről számoltak be a pilóták, ezer méter körüli felhőalap mellett.
Egyik pilótánkat sem nyomkövetik, de két nyomkövető rendszer is üzemel, az egyik a verseny hivatalos nyomkövetése, a másik pedig egy önkéntes, nem hivatalos rendszer.
Nem sokkal később a versenyzők elérték a második szektort, az erdők fölött javultak a feltételek, magasabb volt az alap (1400 méter körüli) es inkább 2 m/s emeléseket tapasztalnak.
Az előző napi erős záporok által eláztatott területeken időnként nagy lyukak voltak, es a sok víz miatt a talajon a zivatarok is késtek: egyelőre nem volt tapasztalható nyoma annak, hogy zivatarosodni akarna. Lehetett volna talán később is indulni? Hamarosan kiderült.
Úgy lett sajnos, ahogy már délután sejteni lehetett: a prognosztizált instabilitási vonal nyugatabbra húzódott, a gyenge depresszió megszűnt, és a dél körül még tornyosodó felhők is kiszáradtak. Azok, akik egy órával később tudtak csak elindulni, végül 5–10 kilométer/órával jobb átlagokat tudtak repülni, lényegesen kisebb kockázattal. Persze voltak olyanok, akik később indultak, és nem tudtak olyan jót menni, és a sebességkülönbség sem lett akkora, de összességében 200 pontba került ez az apróság.
Előre lehetett volna tudni a változást és a délelőtti eligazításon prognosztizált zivatarok elmaradását? Vajon mennyire szabad megbízni a helyi meteorológia előrejelzéseiben? Ki tudja... Mindenesetre elgondolkodtató, hogy a szabadosztályban Janusz Centka, valamint lengyel géppárja is elindult 2 óra előtt. Paul Crabb viszont hiába indult majd 50 perccel Gyuriék után, mégsem tudta hasznosítani a jobb időjárás előnyét.
Úgy tűnik, hogy azok számára, akik a 15 méteres géposztályban nyerték a napot, az lehetett a döntés alapja, hogy addig nem indultak el, amíg nem tudtak 1500 méterig felemelkedni. Persze az előző nap heves zivatarjai és a meteorológiai előrejelzés után ez nehéz döntés lehetett. Az adatrögzítők adatainak elemzése arra enged következtetni, hogy ezen a napon is Kawa rántotta magával azt a csapatot, amelyik nyerte a napot, csak akik pár perccel utána indultak utolérték őt, és ezért lettek meg nála is gyorsabbak.
Kedden még az érkező front előtt továbbra is a nagy volt a labilitás, magas nedvesség lesz a jellemző, aztán szerdán a nap első felében csapadékot vár az előrejelzés, majd kissé hűvösebb időjárással folytatódik a Világbajnokság itt, Lesznóban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!