Virtuális reptér, toronyszimulátor a kampuszon
Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter, Simicskó István honvédelmi miniszter és Szepessy Kornél, a HungaroControl (HC) vezérigazgatója átadta a légiforgalmi szolgálat Nemzeti Közszolgálati Egyetemen elhelyezett 3D toronyszimulátorát. A 180 fokos, 3 dimenziós szimulátor a HC tornyos légiforgalmi irányítóinak képzése mellett lehetőséget biztosít a Magyar Honvédség irányítói szakállományának felkészítésére, jártasságának fenntartására, speciális repülésirányítói eljárások (például pilóta nélküli repülőgépek irányítása, speciális megközelítési eljárások) begyakorlására és tesztelésére is – adja hírül a HungaroControl közleménye.
A rendezvényen a honvédelmi miniszter és a HungaroControl vezérigazgatója stratégiai partnerségi megállapodást írt alá. A megállapodás keretében többek között a korszerű polgári-katonai integrációhoz, a légiforgalmi tájékoztatáshoz, nemzetközi képviselethez, szakmai képzésekhez, és a kutatás-fejlesztés témaköréhez kapcsolódó együttműködési lehetőségekről állapodtak meg.
A HungaroControl tornyos légiforgalmi irányítói számára a képzés egyik fontos eszköze a valóságot modellezni képes, 180 fokos, 3 dimenziós képi megjelenítéssel rendelkező toronyszimulátor, amely jelenleg három polgári (Budapest, Sármellék, Debrecen), három katonai (Szolnok, Pápa, Kecskemét) és egy fiktív repülőtér teljes vizuális és funkcióbeli szimulációját tudja maradéktalanul ellátni.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem kampuszán most elhelyezett rendszer emellett lehetőséget ad a Magyar Honvédség irányítói szakállományának felkészítésére, jártasságának fenntartására, és speciális repülésirányítói eljárások (pl. pilóta nélküli repülőgépek irányítása, kezelése, polgári forgalomba való illesztése vagy speciális megközelítési eljárások) begyakorlására, tesztelésére is.
– A HC évtizedekre visszatekintő részvétele a polgári-katonai együttműködésekben kiemelkedő fontosságú Magyarország szövetségi munkájában, amelynek kiváló példája a koszovói magaslégtér újranyitásához nyújtott szerepvállalás – mondta el Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter.
A rendezvényen Simicskó István honvédelmi miniszter, és Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója stratégia partnerségi megállapodást írt alá. A megállapodás keretében többek között a korszerű polgári-katonai integrációhoz, a légiforgalmi tájékoztatáshoz, egyes technológiák harmonizációjához (például MATIAS, a HungaroControl által használt léginavigációs szoftver), nemzetközi képviselethez, szakmai képzésekhez, valamint a kutatás-fejlesztés témaköréhez kapcsolódó együttműködési lehetőségekről állapodtak meg.
A felek továbbra is elkötelezettek egy harmonizáltabb hazai ATM környezet megvalósításában, mely a nemzetközi polgári és katonai szakmai környezetben is példaértékű eredményeket mutathat fel. Simicskó István honvédelmi miniszter az együttműködés aláírásával kapcsolatban elmondta: – A stratégiai megállapodás aláírásával a honvédelmi tárca újabb szándékát fejezi ki a pán-európai ATM folyamatok támogatásához, a SES célok megvalósításához.
Szepessy Kornél, a HungaroCoontrol vezérigazgatója elmondta: – A megállapodás biztosítja a polgári-katonai együttműködés fejlődésének jelenlegi lendületét, és azt, hogy a jövőben közös megoldásainkkal érjünk el hatékonyságjavulást a légtérhasználók javára, és számottevő nemzetközi sikereket a magyar légiközlekedés elismertségének fenntartására – hangzik a HungaroControl közleménye.
Mint arról korábban beszámoltunk, ez a toronyszimulátor eredetileg Ferihegyen, a HungaroControl központjában dolgozott, ahol az iho/repülés rovatvezetőjének is volt alkalma alaposan megizzadni benne a virtuális, de nagyonis élethű, és persze egyre nehezebb és bonyolultabb helyzetek megélése, szerencsésebb esetben megoldása során...
Talán érdemes ideidézni az élményt a 2012-ben írt beszámolóból: – Hajdufi Tibor segítségével kellett úrrá lennem az egyre sűrűsödő forgalmon, a 31-es jobb és balpályára. A két szobával arrébb ülő álpilóták révén és rádiózásuk közepette egyre csak jöttek a gépek, volt egy, amelyik különösen megtréfált, mert rövid vizuális megközelítéssel szinte „rácsapott” a pályára, alig volt időm eldadogni neki a leszállási engedélyt és a széladatokat. Ugyancsak emlékezetesen bonyolult helyzet volt, amit egy C-17-es idézett elő azzal, hogy 31L helyett a jobbpályát kérte felszállásra. Mindeközben az Alfa 1-es és 2-es várópontoknál ott toporogtak a felszállni készülő további madarak, és azt is meg kellett tanulnom, mikor indíthatom a következő felszállót az előző után, mikor engedhetem felgurulni a pályára a startolni készülő repülőt, noha a pálya vonalában egy másik a végső megközelítést végzi, igaz, még megfelelően biztonságos távolságban. És hogy miképp kérhetem ezt az érkezőt a legkisebb biztonságos sebességre való lassításra... Mindig is tudtam, hogy ez a munka szép és izgalmas, de hogy ennyire, azt most értettem meg igazán.
A mostani átadás egyfajta előzményeként született meg 2012-ben az az együttműködési megállapodás, ami lehetővé tette, hogy a magyarországi katonai bázisok irányítói is ide járjanak gyakorolni. A helyzet most annyiban változott, hogy a HungaroControl irányító jelöltjei a Közszolgálati Egyetemen gyakorolnak a toronyszimulátorban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!