Véget ért a BKV ipari csuklós nagyjavítási projektje
Forgalomba állt az utolsóként J-vizsgázott ICS. A 1349-es kocsi ezzel kapott még tíz évet, 425 ezer utasforgalomban lefutható kilométert.
A Ganz-MÁVAG és a Ganz Villamossági Művek az 1960-as évek közepén megálmodott nyolctengelyű „gyermekeit”, az ipari csuklós villamosokat ugyan már ki akarta futtatni a fővárosi közlekedési vállalat, de erre még néhány évet biztosan várnunk kell. Ennek magyarázata a Szabadság hídon keresendő: a székesfőváros sorrendben harmadik közúti átkelőként átadott hídján ugyanis csak a Ganz-gyártmányú villamosok kelhetnek át különösebb korlátozás nélkül. A rövid CAF-okat például a tengelyterhelésük zárja ki a jelenlegi szabályozás szerint, az pedig közismert, hogy a vágányok nagyon közel vannak egymáshoz: a szóba jöhető kényszermegoldások – az ellenmenet-kizárása, vagy a tükrök behajtása – egyike sem praktikus, és főleg nem csúcsidőben fenntartható állapot.
Az ICS-k tehát maradnak, olyannyira, hogy a típus nagyjavítási eljárása éppenséggel csak a minap fejeződött be. A projekt első kocsija, a 1441-es (őt ismerik a legtöbben, hiszen ez a kocsi is fut fényvillamosként) még 2017-ben vonult be a M2 metró Fehér úti járműtelepére, ahol vele együtt további három kocsi újult meg, többek között a legelső sorozatpéldány, az 1967. október 8-án a BKV állományába vett 1301-es is. Összesen nyolc kocsi esett át ráncfelvarráson, a csapat másik felét már a BKV Vasúti Járműjavító Szolgáltató Kft. (kurtán: VJSZ) tette rendbe.
Megbontásuk közben derült ki, hogy a legtöbb meghibásodásért az elhasználódott kábelezés volt felelős. A felújítás mind külcsínben, mind belbecsben kézzel fogható, a kocsiszekrény a teljes szemcseszórás után új fényezést kapott, a szintén szemcseszórt ülések pedig új szivacs ülőfelületet és kárpitot, míg a vezetőfülkét elláták fűtéssel, a színezett üvegek ragasztással maradnak a helyükön – bónusz: a felújított villamosokra jellemző félpantográf szedő.
A járműjavítói vizsga 425 ezer kilométerre, körülbelül tíz évre szól, ami azt jelenti, hogy az 1970-ben, CSMG–2 gyári típusjel alatt, annak idején még sebességmérő és fűtés nélkül megépült 1349-es (ha valami nem jön közbe) 65 évesen vonulhat majd nyugdíjba.
(Nyitóképünkün: napfürdő január 30-án a Deák téri végállomáson. A nagyjavításon átesett kocsik a 47-es, vagy a 49-es viszonylaton közlekednek)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!