Változik az e-útdíjrendszer
Egyelőre csak tervek, de komoly változások várhatók a HU-GO rendszerben. Tovább osztanák a jelenlegi díjköteles hálózatot, az új szakaszokat beillesztik a rendszerbe, utólag is lehet majd fizetni mobilon – csak néhány a legfontosabb változások közül, amelyeket 2014-re terveznek.
A Világgazdaság azt írja, hogy a fuvarozói érdekképviseletek javaslatait figyelembe vették, így a megtett úttal arányosan kell fizetni. Ugyanakkor növelték a díjköteles elemi útszakaszok számát is. Ez elsősorban ipartelepek és útcsatlakozások környékét érintette, de voltak köztük logisztikai központok és kamionos pihenőhelyek is. A módosítás következtében a teljes díjköteles úthálózat hossza gyakorlatilag változatlan maradt, azonban az elemi útszakaszok száma 2075-ről 2243-ra nőtt, vagyis az érintett esetekben az elemi díjköteles szakaszok hossza csökkent.
– A díjköteles hálózat bővülése az új autópálya-, gyorsforgalmi- és elsőrendű főúthálózati szakaszokkal párhuzamosan várható – mondta el Kibédi-Varga Lajos. A NÚSZ szóvivője a többi között az utólagos fizetési konstrukció és a mobil értékesítés fejlesztését említette, de a HU-GO rendszerben is várhatók változások. A 2014-es tervekben szerepel a saját értékesítési csatornák erősítése, illetve az e-matrica (személyautók, 3,5 tonnánál kisebb teherjárművek, buszok díjfizetési rendszere) és a HU-GO ellenőrzési megoldásának integrációja.
A 2013. július elsején indult e-útdíj rendszerben a múlt év végéig a megszolgált útdíj közel 78,9 milliárd forint volt, ami 5 százalékkal több a tervezettnél. A legnagyobb forgalmat október hozta, akkor 14,49 milliárd forintot fizettek az úthasználatáért a fuvarozók.
A NÚSZ indokoltnak tartja ugyanakkor a környezetvédelmi kategóriák felülvizsgálatát is. Ugyanis jelenleg a magyar rendszer differenciál legkevésbé abból a szempontból, hogy egy teherjármű mennyire környezetbarát. Míg Magyarországon az EURO 3-tól EURO 6-ig terjedő kategóriába tartozó járművek után ugyanannyit kell fizetni kilométerenként, addig Ausztriában például összesen négy díjkategória létezik ebben a tartományban. A szintén EU-tag Németországban három fizetési kategóriát hoztak létre az ebbe a környezetvédelmi kategóriába tartozó teherautókra és hasonló a helyzet Svájcban is – mondta el ezzel kapcsolatban Papp Zoltán, a Bautrans Kft. ügyvezető igazgatója.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!