Valaha alig várták, hogy legyen: harmincéves a debreceni trolibusz-közlekedés
A KPM Tanácsi Közlekedési Főosztálya 1977 szeptemberében utasította Szeged, Miskolc és Debrecen városok illetékes vezetőit, hogy végezzenek gazdasági számításokat, elemzéseket az esetleges trolibusz-közlekedés kialakítására és megindítására. Szegeden 1979-től, Miskolcon a mai napig sem közlekedik trolibusz.
A fejlesztési tervek összehangolása miatt az első debreceni trolibuszvonal végül 1985. július 2-án indult meg, a mai 2-es viszonylat vonalán. A 3-as viszonylat 1988-ban, a 4A viszonylaton a forgalom 1995-ben indult.
De térjünk vissza az első trolibuszvonal létrejöttéhez!
Az első debreceni trolibuszvonal kiépítését 1978. december 31-i határidővel tervezték a megszűnt 6-os villamos vonalán, azonban a telephelytől való távolsága miatt ezt a vonalat elvetették, viszont a kigondolt Segner tér–MGM vonal kiépítésére engedélyt kapott a város. 1981. februárjában az Utiber megrendelte a Kelettervtől a trolibuszépítési program I. és II. ütemének kivitelezési terveit. A Keletterv alvállalkozók bevonásával a beruházási programot 1983. április 5-ig elkészítette. Debrecen Megyei Jogú Városi Tanács Végrehajtó Bizottsága a 118/1983 (VIII.2.) V.B. határozatával elfogadta a csökkentett tartalmú trolibusz I. ütem beruházási programot és a trolibusz indulási határidejét 1985.július 1-ére tűzte ki. Az I. ütem a 19-es autóbusz viszonylatot váltotta ki a Segner tér–Nyugati utca–Külsővásár tér–Erzsébet utca–Petőfi tér–Wesselényi utca–Hajnal utca–Benedek tér–Rakovszky Dániel utca–Kassai út–MGM 6,2 kilométer hosszú útvonalon. (1986. szeptember 1-jén meghosszabbították a vonalat a Köztemető főkapuig). Ez a vonal az eredeti tervekben még 7-es viszonylatként szerepelt volna.
A DKV vezetése úgy döntött, hogy a felsővezetéket a svájci Kummler-Matter cég rendszerével valósítja meg. A megrendelt felsővezeték-alkatrészek összege 4,2 millió forintra rúgott. Az oszlopokat a hódmezővásárhelyi Fémtechnikai Vállalattól rendelték meg. A felsővezeték-rendszer kiépítésével párhuzamosan az elektromos táplálást is meg kellett valósítani, melyet a DKV Blaháné utcai központjából két földkábellel illetve légvezetékkel alakították ki. A trolibusztelepet a Salétrom utcán építették fel, ahonnan a Névtelen utcán jutott ki az 1985-ben beszerzett húsz ZIU-9 típusú trolibusz a forgalomba.
Az első tíz kocsi átadására 1985. április 25-én került sor az ekkor gyártásban lévő ZIU-682UV típusból, amely kialakításában lényegében megegyezik a budapesti ZIU-9 trolibuszokkal. A 9-301–9-320 pályaszámú trolibuszok mellé a DKV Miskolcról hat autóbuszt is beszerzett az esetleges meghibásodások esetére, trolibuszpótlóként. A buszokat azonban hamarosan, 1985 végén átadták a 6. számú Volánnak (ma Hajdú Volán Zrt.). Az elkövetkező években, 1988-ig összesen 34 trolit vásároltak, illetve három kocsit a BKV-tól vettek át használtan. A kocsik sorrendben a 9-301–9-337-es pályaszámokat kapták.
1985. július 2-án 9 óra 30 perckor az Erzsébet és a Névtelen utca torkolatában Tier László, a Debreceni Városi Tanács elnökhelyettese köszöntötte az egybegyűlteket, majd átadta a szót a Közúti Beruházási Vállalat igazgatójának. Ezután dr. Ács István, a Városi Tanács Elnöke mondott avatóbeszédet, majd Urbán Lajos közlekedési miniszter átvágta a nemzetiszínű szalagot.
Forrás: Gara Kálmán, Beretvás Károly
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!