USA késéslista és az elavult irányítási rendszer
Az Egyesült Államok egyik legnépszerűbb, olcsó business repülőjegyeket értékesítő online szakportálja, a LetsFlyCheaper az USA BTS (Bureau of Transportation Statistics) adatai alapján közzétette legújabb összesítését arról, hogy idén januártól szeptemberig mely amerikai légitársaságok késtek a legkevesebbet – illetve a legtöbbet. A járattörléseket is tartalmazó felmérést a 15 legnagyobb USA-légitársaság statisztikái alapján rendezték sorba – olvasható a TTG hírlevelében.
A szakportál vezérigazgatója, Ramon van Meer szerint az idei év számos kihívást hozott az amerikai légitársaságoknak, hiszen a különböző szakszervezeti megmozdulások és sztrájkok éppúgy veszélyeztették az előre meghirdetett menetrend betartását, mint a műszaki meghibásodások, vagy a szélsőséges időjárási körülmények. Utóbbi 2012-ben elsősorban Chicago, Denver és New York légiforgalmát vetette vissza, de az elsősorban az USA déli régiójában pusztító Sandy hurrikán is jelentős fennakadásokat okozott.
Ramon van Meer úgy véli, hogy elérkezett az idő az Egyesült Államok légiforgalmi irányítórendszerének teljes modernizálására is, mert az elavult technika a nagyobb forgalmú repülőterek körzetében már nem képes hatékonyan és biztonságosan kezelni a zsúfoltságot. Különösen kritikus a helyzet New Yorkban, ahol a város három nagy légikikötője, Kennedy (JFK), Newark (EWR) és LaGuardia (LGA) viszonylag közel található egymáshoz. Gondot okoz továbbá a légitársaságoknak a pilótahiány is, miután az Amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA szigorúan betartatja a maximális munkaidőt.
2012 szeptemberéig a késések tekintetében a legrosszabb (76,49 százalékos) statisztikát a United Airlines produkálta, míg a lejobban (93,15 százalékkal) a Hawaiian Airlines teljesített. A legtöbb járatot az Express Jet Airlines törölte (10.046), míg a legkevesebbet (mindössze 48-at) a Hawaiian Airlines.