Újranyitott vasúti határátmenet a francia-német határon

iho/vasút   ·   2012.12.25. 09:00
400px_sncf

A Franciaország Elzász régiójában található Mulhouse-t és a németországi Müllheimot összekötő, 22 kilométer hosszú vasútvonalat évtizedek óta szinte kizárólag tehervonatok használták. A Mulhouse és a határnál fekvő Chalampé közti 17,5 kilométeres vonalszakasz felújítása után a határt átlépő, regionális vonatforgalmat Franciaország nemzeti vasúttársasága, az SNCF működteti az Európában egységes, december 9-i menetrendváltás óta. A jelenlegi menetrend szerint munkanapokon hét pár regionális, úgynevezett TER (Transport Express Régional)-vonat közlekedik a két város között; Müllheimnál közvetlen csatlakozást biztosítanak Freiburg im Breisgau felé.

A Müllheim–Mulhouse vasútvonal 1878-ban épült meg, azonban a százéves évforduló után nem sokkal, 1980-ban leállították a személyforgalmat. 1981-ben kiépült a felsővezeték a pálya felett, a 17 kilométeres francia részen 25 kilovolt 50 hertzes, a mindössze öt kilométernyi német szakaszon pedig 15 kilovolt 16,7 hertzes rendszerrel. A két hálózat közötti fázishatár az országhatárnál, a Rajna hídjánál van.

Az ezredforduló után az Európai Uniós regionális politikája utat nyitott a különböző országok szomszédos régiói közötti vasúti forgalom előtt, így a személyforgalom ismételt beindítására is. 2006 augusztusában háromhetes próbaüzemet indítottak el, felmérve az igényeket és a vonalban rejlő lehetőségeket. A menetrend szerinti személyforgalom azonban csak 29 évvel a leállítás után, 2009-ben nyílt meg újra az utasok előtt. A megfelelő szintű szolgáltatáshoz szükséges volt a vonal további fejlesztése, kiváltképp a kézi vezérlésű forgalomirányítás lecserélése.

Az SNCF 73 902-es motorkocsija, még a vonal újranyitása előtti, 2006-os tesztidőszak alatt<br>(fotó: Alex Anlicker)

A Railway Gazette arról számol be, hogy a személyforgalom hosszú idő utáni újrafelvételéhez a német oldalon is megtették a szükséges intézkedéseket: a francia vasúthálózat-üzemeltető RFF ismét megnyitotta az utasok előtt Bantzenheim és Neuenburg állomásait, valamint felújított hét kilométernyi pályát, alkalmassá téve azt a 90 kilométer per órás üzemi sebességű közlekedésre. Az egyvágányú vonalszakasz mentén automata térközjelző rendszert építettek ki, amit Bantzenheimból irányítanak, továbbá három útátjárónál automata fénysorompót szereltek fel, és két útátjárót megszüntettek. A közeljövőben még további pályafelújítás szükséges a százhatvanas tempó használatához.

A 29,5 millió eurós fejlesztések költségének közel felét, 46,1 százalékot az elzászi régió, harmadát a francia kormány, 16 százalékát pedig az RFF finanszírozta. A projekt uniós forrást is kapott, igaz csak 700 ezer euró értékben, részben a transzeurópai közlekedési hálózatfejlesztési program, a TEN-T büdzséjéből.

A vonal személyvonatait tizenkilenc X73900-as dízel motorkocsijából állítja ki az SNCF. Az 514 kilowatt teljesítményű, négytengelyes Coradia A TER-eket az Alstom gyártotta 2001 és 2004 között. A 64 ülőhelyes, Bálna becenevű motorkocsik 140 kilométer per órás sebességre is képesek, de német hálózaton csak százhússzal közlekedhetnek.
A Mulhouse–Müllheim vasútvonalat 2013 augusztusától napi rendszerességgel fogja használni egy Párizs és Freiburg közti TGV-vonatpár is – adja hírül a Badische Zeitung.

Kapcsolódó hírek