Újra a tó mellett

iho/vasút   ·   2011.07.30. 23:21
title

A fiktív, Németországban játszódó Am See hálózat fejlődése szinte egy idős a Zusival. Az egyik első nyilvános változata még 2004-ben jelent meg. A mai fővonalon Buchen és Inning között vezethettünk, de már ekkor eljutottunk Eldenburgig, illetve az Aurontalbahnon Lochenig. Utóbbi vonalon nem sokkal később villanyvontatás volt, de ezt a következő változatban ismét eltörölték. Ekkor hosszabbodott meg a vonal Schwarzenburgig. Innen kiindulva elkészült a falkensee-i szakasz is, amelyet a fővonal Bergheim állomásába kötöttek be.

A regionális és távolsági forgalom jelenlegi hálózata

A modulszerű fejlesztés során elkészült a mai enduini példány, és lassan elkezdett kiépülni a tó jobbparti vonala is Buchhornig. E vonal – valamint a másik oldalon Eldenburg felől – már az osztrák területen fekvő Taufkirchenig vezetne, legalábbis a korábbi kerettörténet szerint.

Eldenburgot elhagyva szinte rögtön a svájci határon találjuk magunkat. Érdemes megfigyelni a közúti határállomást is

Az új változat megjelenése előtt már sejthető volt, hogy egy svájci rész is bekerül a hálózatba, de a játékosok ekkor még Taufkirchen svájci telepítését tippelték, de mint később kiderült, tévesen.

A fővonal Eldenburg Hafenbahnhoftól egy rövid, tíz kilométeres vonalon Middenheim állomásig épült ki. Ez a csomópont fekszik Svájc területén. Az állomást megosztották a német és a svájci vasút között, a német vonatbefolyásolót is telepítették, azonban a svájciak által használt SIGNUM is elkészült a németországi Inning főpályaudvarig. Így ide a svájci és a német vonatok is átjárhatnak.

Middenheim előtt egy hatalmas rendezőpályaudvart találhatunk

Middenheim után egy nem villamosított szakasszal folytatódik a német vonal Taufkirchen felé. A svájci területen egyelőre dekorációs célzattal kiépült két rövid szárnyvonal.

Middenheim igazán profi munka lett

A pályához menetrendet is kapunk, amely az esti időszakban játszódik. Felvételünkön egy svájci ingavonat látható Inning főpályaudvaron

Middenheimben a fűtőházban elfér a német és a svájci vasút is

Ugorjonk egy nagyot. A hálózat szinte túlsó vége Falkensee. E szolgálati hely is jelentős változáson ment át. Az egykori kirchdorfi vicinálist a két éve megjelent kiadásban visszaépítették Inningig. Korábbi létezéséről csak a vonal kerettörténete és fejlődése során tapasztalt jelek alapján lehet következtetni: a kettővel ezelőtti változathoz mellékelt térkép szerint Kirchdorfból vonatpótló buszok jártak tovább, egészen Inningig. Visszatérve Falkenseere, a peronok alatt kiépült az aluljáró, a régi, álmos vidéki állomási hangulatnak immáron vége. Falkensee schwarzenburgi végén ágazik ki egy rövid szárnyvonal, amely Burgendorfig tart.

Burgendorf túlméretezettsége is utal az egykori nagyobb életre

Figyelmes mozdonyvezető azonban kijárati jelzőt láthat az állomás végén, tehát a folytatás itt is adott lehet. Nem mellesleg egy „elveszett fűtőház” is található az állomás végponti végén.

Egy megálló és néhány ív után érjük el Falkenseet

Felkensee előtt még a névadó tavon is átkelünk

Térjünk át a legnagyobb átalakuláson átesett Enduinba. Magát a várost az Am See első szakaszában még nem ismertük, a vonal Buchen után egy alagútban végződött. Enduin először a mai Ostbahnhofig (akkor még Enduin Seenplatte volt a neve) készült el a buchhorni szakasz első állomásával Bad Eminggel együtt, majd a következő kiadásban egy teljes S-Bahn hálózattal ellátott város látott napvilágot. Ekkor jutottunk el Enduin Hauptbahnhofra, és ekkor készült el a gyorsvasúti hálózat számára a Stammstrecke. Utóbbi több földalatti állomást foglal magában. A vonatbefolyásolás nem éppen a nagy áteresztőképességre lett méretezve korábban. Először nem volt még semmi vonatbefolyásolás, majd a pontszerű vonatbefolyásolást építették ki – sebesség-ellenőrző szakaszokkal kombinálva. Végül – a most megjelent változatban – a nagy kapacitáshoz igazodva folyamatos vonatbefolyásolót (LZB) kapott a vonal.

Az enduini S-Bahn hálózat mai változata

LZB üzem az alagútban, a kép alján az utastájékoztatót láthatjuk, amelyhez a pálya honlapján találhatnak hangokat

A jelzők közelében különböző táblákat helyeztek el. Utóbbiakat akkor kell figyelembe venni, ha sebességcsökkentésre utaló jelzéskép felé haladunk. Ekkor a táblánál jelzett sebesség alá kell a vonatunkat lassítani

Az enduini S-Bahn hálózat eddig is igen kiterjedt volt, ez tovább bővült az S6-os viszonylat megjelenésével, amely a repülőtértől induló új szakaszon (vagyis a korábbi vonal folytatásával) halad tovább a 32 kilométerre található Erding állomásig. A szakaszt eddig felsendorfi vonalként ismertük, de e városkába ezúttal sem nem jutunk el. A vonalat kettéágazik Schwabennél: a regionális vonatok egy alagútban futnak Felsendorf felé (a föld alatt véget ér a pálya), az S-Bahn szerelvényei pedig egy részben egyvágányos vonalon érik el végpontjukat, Erdinget. E megoldás természetesen magában hordozza a folytatás lehetőségét is.

A zömében 140 kilométeres óránkénti sebességgel járható pálya igen kellemes meglepetés, az állomások részletgazdagok, a repülőtér közelében felszálló repülőgépeket láthatunk. Autó és buszforgalom halad az utakon, de a kikötőkben hajókat is láthatunk mozogni.

Ehrenstein állomást a korábbi változatokból ismerjük, az új szakasz során életteltelibb lett a szolgálati hely

A régi Flughafen állomás szinte semmit nem változott, tovább haladva a felszínen találhatjuk a Flughafen terminál B állomást

A négyvágányos állomás mögött tárolóvágányok vannak, tehát itt is lehet vonatokat fordítani

Felszálló repülőgép is színesíti a játékélményt

Winden állomás, az S-Bahn vonalak egy része itt fordulhat vissza

Az állomás után egy vágányon halad tovább az S6-os vonal

Keresztezési lehetőség természetesen van

Erding, végállomás

Érdemes a fővonalon is körülnézni, hiszen kisebb változások mindenhol találhatóak, így a szolgálati menetrendben feltüntették az alagutak hosszát, de átépült a csarnok Enduin főpályaudvarán is.

Enduin legszélső vágányai is csarnok alá kerültek

Az Am See új változata tovább viszi a legendássá vált pálya hírnevét, bár a Zusi nem elsősorban a látványra helyezi a hangsúlyt, de a vezetési élmény határtalan.

Akit érdekel a pálya, és szeretne csapatban vezetni, jelentkezzen az idén tíz éves Magyar Virtuális Vasúttársaságba, amely saját vonatokat is üzemeltet a hálózaton.

A bemutató létrejöttében köszönjük Halász Péter szakíró segítségét.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közlekedésfejlesztés Nagyvasút Közlekedéstervezés

Knorr-Bremse Virtuális Tervező Laboratórium tíz éve az oktatás és kutatás szolgálatában

iho   ·   2024.11.09. 08:35

Egytizedére redukált tömegű fékpanel-alaplap, additív technológiával előállított prototípusok sora, hétszázhetven MSc hallgató és tizenöt doktorandusz: ezek beszélnek a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen működő virtuális tervező labor és a Knorr-Bremse Budapest együttműködésének első tíz évéről.