Újabb nagy vasútizaj-hiszti készülődik

iho/vasút   ·   2018.03.03. 11:15
dombovari_ut_zajvedelem_legifoto_kislid

Az mno.hu-n cikk jelent meg a ferencvárosi és a kelenföldi pályaudvar közötti vasútvonal fejlesztésével összefüggő környezetvédelmi kérdésekről, elsősorban a zajvédelemre koncentrálva.

A cikk szerint: „...Komoly életminőség-romlást okozhat több ezer újbudai lakó számára a MÁV legújabb fejlesztési terve: a vonal jelenlegi két vágánya mellé építenének egy harmadikat. Ez már jelenleg is az ország egyik legzsúfoltabb vasútvonala, nagyon jelentős teherforgalommal, ugyanakkor több sűrűn lakott szakaszán (például a Sárbogárdi, a Dombóvári vagy a Hamzsabégi út mentén) máig nem épült zajvédő fal. A vonalon egész éjszaka zakatolnak a tehervonatok, emiatt jó időben már most sem nagyon lehet kinyitni az ablakokat a jelentős zajterhelés miatt. A helyzet egy további pálya létrehozásával nyilván csak romlana....”

A kulcsszó a „nyilván”. Egyszerű logika alapján mindenki abból indulhat ki, hogy ha egy vágány x-zajterhelést jelent, akkor két, illetve három vágány kétszer, avagy háromszor annyit. Még ha csak zajterhelésről beszélnénk is, ez nem okvetlenül van így. A harmadik vágány építése ezen a szakaszon elsősorban azt célozza, hogy a vonal személy- és teherforgalma egymástól valamennyire függetleníthető legyen, és nem jelenti a forgalom növekedését.

A fejlesztendő vasútvonal a XI. kerület szövetében (forrás: googlemaps)

A pálya ezen a szakaszon kiváló minőségű, a tehervonatok zakatolása legfeljebb annyit jelenthet, hogy a szerelvényekben akad egy-kéz ellaposodott kerék. A személyvonatok közül a legzajosabbnak a halberstadti kocsikból kiállított gyorsvonatok minősülnek, az IC-k, Railjetek, és Flirtök elhaladását szinte észre sem lehet venni.

„Az újbudai önkormányzat állampolgári megkeresésre a MÁV-hoz fordult, onnan azt a tájékoztatást kapták, hogy a Közlekedéstudományi Intézet tervei alapján készítik elő a beruházást. A társaság válaszában viszont csak az érintett szakaszok vasúti hídjaival kapcsolatban írtak zajvédő fejlesztésekről. Ez már csak azért is visszás, mert a Rákóczi híd mentén úgy folyik a (...) Market Zrt. lakó-, és irodapark-projektje, hogy a hirdetésekben az szerepel: mire átadják a komplexumot, az érintett vasúti viszonylaton a zajvédő falakat is megépítik. Az újbudai helyhatóság szerint nekik sem pénzük, sem hatáskörük nincs efféle invesztícióra...”

A vasúti pályák zajvédelem szempontjából legérzékenyebb pontjai valóban az acélszerkezetű hidak, mert ezek teljes egészében átveszik a járművek által keltett rezgést és jó hegedűhöz méltón felerősítve adják azt vissza. Ha tehát ezek zajvédelme megtörtént, akkor a legfontosabb zajvédelmi lépésen túl vagyunk. A zajvédőfalak létesítésekor pedig nem veszik figyelembe azt az egyszerű tényt, hogy a legerősebb zaj a kerék és a sín között keletkezik, ezt egy alig egy méter magas, megfelelő távolságban elhelyezett zajvédőfallal orvosolni lehet. Ehelyett Magyarországon a több méter magas falak építése vált kizárólagossá, amelyek több esetben még az érintett lakosok között is tiltakozást váltottak ki.

„Az elmúlt években Budapest több pontján is történtek mintaszerű fejlesztések ezen a téren, megépültek a szükséges zajvédő falak. Elég csak az M3-as bevezető szakaszára gondolni a XV. kerületben. Egy ilyen időszakban, amikor ennyi uniós pénz állna rendelkezésre akár ilyen célokra is, ez elsősorban szándék kérdése lenne az illetékesek részéről...”

Nyilván meghallgatható mindenkinek a panasza, azt azonban nem szabad elfelednünk, hogy városban élünk, ahol az elégséges zajvédelmen túl sok egyéb szempontot is figyelembe kell venni. Itt van mindjárt a városkép: a legtöbb embernek a vasúti töltés láttán nem a zajvédőfal hiánya ugrik be elsőre, hanem az évtizedek alatt erdővé növő bálványfák, a kidobált szemét, a gondozatlanság – mintha a földtöltés oldala már nem tartozna hozzá a nagy gonddal karbantartott vasúti pályához. Majd – a zajvédőfal megépülte után – ehhez az összegraffitizett felületek szívmelengető látványa és a városképet szabdaló, értelmetlen szürke betonsávok is hozzá fognak tartozni. Biztosan ezt akarjuk?

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.