Új vasúti híd köti össze Lengyelországot Németországgal

iho   ·   2024.08.08. 09:00
odra2

A híd különleges technológiával készült, részben ugyanis nagy szakítószilárdságú, korrózióálló, szénszálas kompozitokat használtak fel az építése során.

Lengyelország és Németország között egy új vasúti híd ível át az Odera folyón, a műtárgy a lengyel Kostrzynt és a német Küstrin-Kietz-et köti közvetlenül össze. Elkészültével közvetlen vasúti kapcsolat létesült a Lengyelország északnyugati részén, a lubusi vajdaságban fekvő város és Berlin között.

A hidat az eredeti tervekhez képest két évvel később adták át. Előbb a koronavírus-járvány miatt lassultak le a munkák, majd az ezt követő időszakban az alapanyag- és alkatrészhiány okozta a késedelmet. A híd a maga nemében egyedülálló, mert egy olyan felszerkezetről van szó, aminél szénszálas kompozitokat használtak. A könnyű, nagy szilárdságú, szénszálas kompozit kábelek növelik a hatékonyságot, tartósak és meghosszabbítják a hídfesztávokat.

Az új, kétvágányúsított műtárgy 260 méter hosszú. A régi, 1920-ban épültet váltotta fel, mivel az nem volt elég magas, így korlátozta a nagyobb hajók áthaladását az Oderán. A hídon a sebességet is jelentősen megnövelték: a korábbi harminc kilométer per óráról százhúszra. Építése ötvenmillió euróba került. A jövőben tervezik a határon átívelő híd villamosítását is.

A szénszál felhasználását az indokolja a hídépítésben, hogy a szakítószilárdsága tízszerese az építőacélnak, rugalmassági modulusa pedig kétszerese az acél modulusának. Kiváló alkalmazhatóságuknak és tartósságuknak köszönhetően a szénszálas kompozitok döntő fontosságú anyagokká váltak a magas- és a mélyépítésben a szerkezeti fejlesztések és felújítások során.

Nyitókép: DB

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek