Új Malév: csak jövőre, ha lesz egyáltalán
Várhatóan már idén nem fog létrejönni az „új Malév” – állítja cikkében az internetes portál. Az Index többek közt azt hozza fel, hogy a légi közlekedésben most van az átállás a nyári időszámítás bevezetésével a nyári menetrendre, és amelyik társaság abba nem tud bekerülni, az lényegében bukik egy évet.
A portál információi szerint három üzleti csoport is komolyan tervezte egy új nemzeti légitársaság újraindítását, de egyiknek sem sikerült a megfelelő megállapodásokat megkötnie. A csoportok nem kaptak a kormánytól segítséget, és nem sikerült magánbefektetőket, finanszírozó bankokat találniuk.
Úgy tudjuk, hangzik az index cikke, hogy „a Malért mellett egy jelenleg is légi közlekedési piaci szereplő, valamint a Malév utolsó vezérkarainak egyike által alkotott csoport szeretett volna nemzeti légitársaságot gründolni. Az üzleti tervekben szerepel – vagyis inkább már csak szerepelt – öt-tíz gépből álló flotta, amely nyugat-európai légitársaságok számára felhordó járatokat üzemeltetett volna, illetve főleg a volt szovjet utódállamokra koncentráló elképzelés is – egyébként ezek a tervek alapvonalaiban egybeesnek az iho/repülés által megkérdezett szakértő véleményével is.
Az internetes lap szerint az NFM-mel folyó tárgyalások elsősorban a Malév megmaradt értékes le- és felszállási jogairól (slotokról), illetve az induláshoz remélhető állami támogatásról folytak, de volt olyan befektetői csoport, amely azt is felvetette, hogy egy új nemzeti légitársaság indítását az állami tulajdonú Magyar Fejlesztési Bank hitelezőként segíthetné. Ezek az egyeztetések azonban eredmény nélkül zárultak.
A kormányzati fogadókészség vagy támogatási szándék hiánya mellett azonban az európai légiközlekedési piac jelenlegi állapota sem kedvezett az elindulásnak, teszi hozzáaz Index, szakértői véleményre hivatkozva, miszerint „egy nehéz helyzetű ágazatba a mai finanszírozási viszonyok közepette nyolc-tíz éves bizonytalan megtérülésre nem lehet befektetőt találni, de még finanszírozó bankot sem”.
Legközelebb jövő ilyenkor lesz értelme egy nemzeti légitársaság felállításával megpróbálkozni – feltéve, ha akkor még lesz bármilyen piaci rés, ahová be lehet lépni (hiszen a balkáni és kelet-európai légitársaságok, ha üzleti fantáziát látnak benne, valószínűleg a még meglévő fehér foltokra is rárepülnek) – hangzik az Index elemzése.