Új keskeny nyomközű dízel a Szahalin-szigeten
A legelső TG16M sorozatú dízelgép avató ceremóniáját a Szahalini terület székhelyén, Juzsno-Szahalinszkban tartották a napokban – a dél-szahalini érsek is megáldotta a járművet. A mozdonnyal jelenleg egy hat hónapig tartó tesztsorozatot hajtanak végre.
A kétszekciós, száz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességű dízelgépeket 2011-ben rendelte meg az Orosz Vasutak (RZSD) a Szinarától. A második világháborút követően a Szovjetunió által Japántól megszerezett szigeten még a japánok építették ki a vasúthálózatot keskeny, 1067 milliméter nyomközzel. A Szinara ljudinovszki üzemegységében készülő mozdonysorozat ennek megfelelő forgóvázakkal rendelkezik – írja a Global Rail News.
A mozdonyokban szekciónként az Urál Dízelmotorgyár egy 12DM-21L típusú dízelerőforrása dolgozik, amelynek 1470 kilowatt teljesítményét a Voith L530 breU2 típusú hidraulikus erőátviteli rendszere közvetíti a tengelyekre. Utóbbi alkalmazásával a magas vonóerő biztosított még az 1000–1700 kilowatt közötti teljesítménytartományban is. A Voith új fejlesztésű hűtési rendszere SilentVent ventilátorokat, valamint könnyű, duplablokkos radiátorokat használ. A technológia legnagyobb előnye, hogy kis helyre beépítve is a lehető legnagyobb hűtésre képes. A Voith BR153/BR199-es erőátviteli rendszerének rugalmas tengelykapcsolója eltolja az üzemi fordulatszámnál alacsonyabb kritikus sajátfrekvenciát, megvédve ezzel az alkatrészeket a vibrációtól, és növelve azok élettartamát.
A Voith szerint a mozdonyok negyven százalékkal nagyobb teljesítményre képesek, valamint megbízhatóbbak, mint az általuk kiváltandó elavult dízelgépek: a harminchat, még 1970 és 1975 között gyártott TG16-os közül még így is üzemben maradhat körülbelül húsz.
Az első új mozdonnyal még tavaly októberben hajtottak végre statikus teszteket és próbafutásokat a Szinaránál, a másodikat pedig a vasúti járművekkel foglalkozó VNIKTI kutatóintézet nyúzza Kolomnában. A két dízelgép várhatóan júliusban állhat menetrend szerinti forgalomba. A járművekkel szenet és egyéb anyagokat szállító tehervonatokat fognak vontatni Juzsno-Szahalinszk és a holmszki kikötő között. A vonalon az akár három százalékos emelkedők miatt húsz kocsiban maximalizálják a szerelvények hosszát.
A TG16M mozdonyokat úgy építik meg, hogy forgóvázaikat bármikor át lehessen cserélni az Oroszország-szerte használt széles nyomtávúra, ugyanis az RZSD tervei között szerepel az Ohotszki- és a Japán-tengerek között fekvő, közel Magyarország méretű Szahalin vasúthálózatának 1520 milliméteressé történő átalakítása – adja hírül a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!