Új hibrid, a Joon: az Air France és a hosszú távú diszkont
A Joon, az új diszkont légitársaság az anyacég, az Air France bázisrepterein lesz elérhető, például a párizsi Charles de Gaulle légikikötőben, és elsősorban üdülőhelyi desztinációkra repül, az első elérhető városok: Lisszabon, Portó, Barcelona és Berlin, jövőre viszont már a brazíliai Fortaleza és a Seychelles-szigetek is szerepelnek a menetrendben.
A most hivatalosan bejelentett légitársaság már árusított jegyein is a francia nemzeti légitársaság kódja szerepel, de a lényeg az ár: Európán belül különösen kedvező, de a távolabbi úti célok felé is alacsonyak a tarifák, bevallottan a Monarch és a Thompson konkurenciájaként. Ugyanakkor az egész szisztéma azon alapul, hogy miképpen szeret utazni az „ezredváltó generáció”: a wifi ingyenes a gépeken, és minden üléshez lesz usb-csatlakozás, a YuJoon szisztéma használatával szórakozhatja végig az utat a fiatal, a saját eszközeivel, laptopjával, tabletjével, okostelefonjával. (Ez is olcsóbb megoldás, mint képernyőket szerelni az üléstámlákba...), illetve lehet bérelni a szórakoztató rendszer élvezetéhez VR-szemüveget is.
A fedélzeten az olcsó jegyek birtokosai, vagyis az economy-utasok a diszkont modellnek megfelelően csak plusz pénzért, lehetőleg előre rendelés alapján kapnak étkezést viszont a kávé, a tea és a narancslé ingyenes lesz. A kabinszemélyzet megintcsak a fiatalok ízlésének megfelelően válogatott, sőt nemcsak a légiutaskísérők, hanem a ruházatuk is fiatalos, inkább emlékeztet sportos laza öltözékekre, mint egyenruhára.
A személyzet egyelőre kizárólag az Air France állományából kerül ki, később lehetséges a külső toborzás is. A repülőgépeket szintén az anyavállalat adja: az indulásra hat Airbus A320-as illetve 321-es, a hosszabb járatokra jövőre A340-esek „öltöznek át” a kék-fehér Joon-színekre. Mint ismeretes, utóbbi négyhajtóművesek amúgy egyre kevésbé népszerűek a légitársaságok számára, épp mert a kéthajtóművesekhez képest drágább az üzemeltetésük, többek közt ezért is hallani némiképp szkeptikus hangokat az elemzők felől, illetve a kérdést, hogy ezekkel a „szomjasabb” gépekkel hogyan lehet megtakarítani.
Nos mi is csak feltételezhetjük, hogy miközben a nagy társaságok többsége előbb-utóbb, de inkább előbb, leváltja ezeket a gépeket, az Air France talán a kisorolásuk előtt hasznosítja őket, amíg aztán át nem tér a cég (az Air France és a Joon is) a gazdaságosabb 350-esekre.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!