Új HC-központ: a tartalék, az oktatási centrum, a szimulátor

iho   ·   2016.04.14. 16:15
cim

A még sötét és néptelen terem...

Ez a hely a megszólalásig hasonlít egy modern légiforgalmi irányító központ munkaterméhez. A megszólalás után még inkább, hiszen a premieren a fülhallgatókban nem az álpilóták, hanem az igaziak beszéltek, a valóságos irányítás hangjait és a feléledő képernyőkön a valós forgalmat láthattuk (no, meg a gyorsan közeledő zivatarzónát). Ráadásul azt is tudhattuk, valaha tényleg ez a terem volt a magyar légiforgalmi irányító szolgálat központja.

A HungaroControl Léginavigációs Tudásközpontja, egyben a svédekkel együtt működtetett Léginavigációs Akadémia központi egysége, illetve a HC kutatás-fejlesztési és szimulációs központja avatásán vehettek részt szakmabeliek és újságírók egyaránt, és az avatás szépen sikerült. Amint a HC vezére, Szepessy Kornél és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Fónagy János együtt nyomták meg a kék gombot, úgy keltek életre a pultok képernyői és Hangyál Gyula vezérhelyettes hívására foglalták el a munkahelyeket az irányítók.

..majd életre kelnek a képernyők...

Ez egyébként egy újabb funkciónak volt a gyakorlati bemutatója: ha a jelenleg működő új nagy munkateremmel történik valami, ez az a másik munkaterem, amely néhány óra alatt (amíg összejön az újabb csapat és átömlesztik a flightplaneket és más fontos adatokat) a helyébe léphet és átveheti az összes irányító funkciót.

Szóval, ha így ömlesztve és elsőre kicsit még nem világos: ez a nagy irányító központoknál megkövetelt tartalék, vagyis kényszerhelyzeti központ, közben a helyszíne és alapeszköze az oktatásnak és továbbképzésnek (Entry Point Central), miközben ugyancsak itt zajlik eljárások, navigációs rendszerek, légtérbeosztások és hasonló eljárások kipróbálása, tehát a kutatás (CRDS, Centre of Research, Development and Simulation).

...és benépesülnek a munkahelyek

Mindez „békeidőben” a szomszédos teremben szolgáló „álpilóták” segítségével, akik remekül szimulálják a valósághű forgalmi helyzeteket de a kényszerhelyzeteket is, róluk és tevékenységükről egyébként korábban részletesen olvashattak portálunkon.

És arról is bőven olvashatták már az iho.hu cikkeiben, hogyan törekszik a HungaroControl arra, hogy az eredeti/„core” tevékenység mellett izgalmas további területeken fejlesszen. És hogy ez mennyire fontos és elismert, azt az olyan eredmények igazolják, mint a koszovói magaslégtér irányításának átvétele vagy a mi légterünkben sikeresen bevezetett Free Route rendszer, nem beszélve az irányítás és a gépek közötti adatátvitelről, ami lehetővé teszi, hogy a zsúfolt frekvenciák használata nélkül tudjon kommunikálni pilóta és irányító. Mindezek ismeretében egyáltalán nem nagyzolás arról beszélni, mint ezt Fónagy János is tette, hogy a HungaroControl meghatározó szereplője legyen az európai légiközlekedésnek.

A Kelet Tájékoztató

Szóval a régi munkateremben, amely 2013-ban adta át működését az újnak, jelenleg 34 irányítói munkahely várja a képzésre, továbbképzésre vagy az újdonságok tesztelésére a szakembereket, a használatos szoftver ugyanaz a MATIAS, ami az igazi központban dolgozik, miközben, amint arról is beszámoltunk, a „körpanorámás” toronyszimulátor a Nemzeti Közszolgálati Egyetemre került, a helyén pedig majd a HC következő izgalmas új munkahelyét alakítják majd ki, a virtuális illetve remote tornyot.

A meghívott vendégek és újságírók mindennek ismeretében nézelődtek a teremben a pultoknál, ezalkalommal még szabad volt vakuval is fotózni, ami éles munka közben, igazi munkateremben ugye nem illik...

Az Approach: jól látható a lezárt kettes pálya

Az iho.hu tudósítója például hosszan időzött az Approachnál, ahol jól lehetett követni a jelenlegi ugyancsak érdekes helyzetet, hiszen a kettes pálya még zárva van, az egyesen zajlik az érkező és induló forgalom is, a kibic pedig együtt drukkolhatott a szerencsére éles szolgálatban nem lévő irányítóval, hogy a 31-es bal pályára leszálló gép elég rövidre jön és elég gyorsan fékez-e ahhoz, hogy a Bravo gurulóra ki tudjon fordulni, és ne foglalja backtrackeléssel a betont.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek