Túlterhelve fordulás miatt süllyedt el a Bulgaria
A Volgán, pontosabban a Kujbisevi víztárolón vasárnap szerencsétlenül Bulgaria nevű hajóból a hétfő esti órákig 64 halottat hoztak felszínre, a gyerekszobában mintegy 30-40 kis holttestet találtak - közülük még nem hoztak fel senkit.
Dmitrij Medvegyev államfő keddre nemzeti gyásznapot hirdetett a hajó katasztrófája miatt. Sajtóértekezleten követelte a teljes közlekedési járműpark alapos átvizsgálását. „Megengedhetetlenül sok ócska sajka úszkál a vizeinken. Ezeket mind nagyjavításnak kell alávetni, vagy ki kell vonni a forgalomból” - mondta.
Az ügyészség közlése szerint az ellenőrzések kiderítették: a több mint 50 éve szolgáló Bulgaria hajó legutóbb 30 éve esett át nagyjavításon, baloldali motorja az induláskor hibás volt, a járművön legalább 50 fővel többen tartózkodtak a megengedettnél. A bajt a helyi közlekedési ügyészség szerint az okozhatta, hogy a működésképtelen baloldali motortól az üzemanyagot átszivattyúzták a jobboldalra, ott volt a víztartály is, és a hajó kibillent az egyensúlyából - áll az MTI tudósításában.
A Voice of Russia tudósítása szerint egy műszaki hiba miatt leállt a hajó motorja, és emiatt korlátozott volt a manőverezőképessége. De nem ez volt az egyetlen probléma a hajóval: egy hibás generátor miatt a hajó nem volt képes SOS-jelzés leadására sem. A lap értesülései szerint a műszaki hiányosságokról tudott a személyzet, eleinte többen nem is akarták ezért elvállalni a szolgálatot - hogy miként indulhatott mégis útra a hajó, ezt hatósági vizsgálatnak kell kideríteni. Ez pedig nem lesz könnyű, hiszen a hajó kapitánya is odaveszett a szerencsétlenségben.
Marija Gridnyeva, az ügyészség szóvivője hozzátette: az ügyészség ellenőrzi a hajót bérlő céget is, valamint az üzemeltetési engedélyek kiadására illetékes hatóságot. Hozzátette: tavaly 42 százalékkal nőtt az üzemeltetési szabálysértésekkel összefüggő balesetek száma, s hogy az eddigieknél szigorúbban fogják ellenőrizni a 25 évnél idősebb járműveket. Szaratovban a folyami felügyelet leállított egy, a Bulgariához hasonló hajót, amely utasokat szállított, de a hajót alapos műszaki vizsgálat után útjára engedték.
A Kujbisevi víztárolón egész éjszaka és másnap is tartott a mentés. Először kívülről végigkopogtatták a hajótestet, de válasz nem érkezett.
A környező kórházakban este már csak négy személyt ápoltak. További 23 fő szorult orvosi segítségre, de ők már délelőtt hazamehettek. A még kórházban lévők zúzódásokat és csonttöréseket szenvedtek.
A regisztrált utasok száma 148 volt, az utasokat 33 fős - más adatok szerint 37 fős - legénység szolgálta ki. A korszerűsítések után a Bulgarián 140 utasnak volt hely, de hétfő esti közlés szerint szemtanúk és hozzátartozóikat kereső emberek elmondásából azt vonták le az illetékesek, hogy legalább 208 utas volt a hajón. A Bulgaria felborult, és rövid idő alatt elsüllyedt, amikor egy viharban éles fordulatot hajtott végre a víztárolón.
A hajót ki fogják emelni, a feladat megoldását arra a szentpétervári kutatóintézetre bízták, amely a Kurszk tengeralattjáró kiemelésénél alkalmazott módszert kidolgozta. A Kurszk 2000. augusztus 12-én süllyedt el, miután robbanások következtek be a fedélzetén: 110 méteres mélységben ért le a tengerfenékre, a tragédia 118 tengerész halálát okozta.
A Kujbisevi víztárolót a Zsiguli vízi erőmű építésével alakították ki az 1950-es években, és a máig Európa legnagyobb víztartalékának számít.