Túl az első munkanapon
Az április 30-i bemutató után május első napján már forgalomba is álltak az első Mercedes Citaro 2-es autóbuszok a VT-Transman üzemeltetésében, a BKK megbízásából. A buszok májustól az alábbi vonalakon járnak: 5, 9, 25, 30A, 104, 104A, 105, 134, 196, 196A, 204, 220, 224, 230 és 234. A buszok forgalomba állásával együtt a 9-es buszok most már a hét minden napján Óbuda és Kőbánya között járnak, ezzel párhuzamosan a 109-es és 206-os buszok megszűntek, továbbá az 5-ös busz vonalán május elsejétől csak csuklós buszok, nagy részben Citarók közlekednek.
Az első üzemnapjuk és a munkaszüneti nap lehetőségeit kihasználva többen is tettünk kisebb-nagyobb utakat az új buszokkal, és készítettünk képeket róluk. A tapasztalataim alapján még eléggé új szaguk van, mely a légkondis üzem miatt enyhén zavaró is lehet, ha valaki nem bírja annyira. A Mercedesnél jó munkát végeztek, a gyár hírnevéhez méltó minőséggel szerelték össze a járműveket, még a Thököly út nem épp tükörsimaságáról híres burkolatán is alig néhány dolog csörög-zörög, a futása a lehetőségekhez képest sima. Mind a csuklós, mind a szóló buszoknál az első traktusba a motor zaja egyáltalán nem vagy csak alig jut el, azonban a hátsó részben egy nagyobb gyorsításkor igen komoly zaja van. A motortér előtt és mellett ülve annak – télen valószínűleg majd kellemes – melegét is élvezhetjük, talán a szigetelés lehetne jobb, de ez legyen a legnagyobb gond.
A vezetőkkel váltott pár szó alapján élvezik az új Citarókat, könnyen elbánnak velük. Erre az ajtók kezelésénél láttam csak pár ellenpéldát. A probléma megértéséhez nézzük, hogy működik a három vagy csuklósnál négy nagy piros gomb a műszerfalon: alaphelyztben mind sötét, majd ha valaki megnyom egy leszállásjelzőt, akkor a műszerfalon felvillan egy kis lámpa, illetve ha a busz megáll, akkor az adott ajtóhoz tartozó gomb pirosan villog. A megállóba érve a villogó gombokat kell megnyomni, hogy a megfelelő ajtók nyíljanak, könnyebbségképpen van egy gomb, mellyel az összes ajtót egyszerre is lehet nyitni. Mikor tovább kíván indulni a vezető, a nyitott állapotot jelző világító gombokat kell megnyomni és megvárni, amíg az összes elsötétül, utána lehet menni. A probléma akkor jelentkezik, amikor az érzékeny felszállósáv-figyelő rendszer tévesen lát valamit az ajtóban és nem hagyja becsukódni azt. Ilyenkor többszöri próbálkozás után a probléma általában elhárul, de ez – megfigyelésem szerint – össze tudja zavarni annyira a vezetőket, hogy csak úgy ki-be jár az összes ajtó. Az elektronikát be kell állítani, a fényjelzésekhez hozzá kell szokni, és már nem is lesz probléma. Reméljük, minél hamarabb megoldják.
Továbbá a busz első pár méterén az irányjelző visszajelző hangja – egy mély elektronikus pittyogás – igen jól hallható, és hosszabb utazás során már-már zavaró is. Ez valószínűleg már így marad, hozzá kell szokni.
A műszerfal középső kijelzőjén további érdekes adatokat fedezhet fel az érdeklődő utas, a pillanatnyi és az átlagfogyasztást is mutatja a vezetőnek. A pillanatnyi fogyasztás egy komolyabb gyorsításnál 120-130 liter/100 km értékig is felkúszik, az átlag azonban a belvárosi vonalakon a csuklós esetében 60 liter környékén van. A FUTÁR kijelzője a vezetőtől jobbra, az utastér felé található, melyen jól követhetőek a megállók és az oda való tervezett érkezési időhöz képesti eltérés.
Több esetben – főként a 9-esen, de máshol is – tapasztaltunk olyat, hogy a belső TFT monitorokon csak a Budapesti Közlekedési Központ felirat és annak logója volt látható, a megállók kijelzése helyett. A BKK a Facebook-oldalán arról tájékoztatott, hogy a FUTÁR rendszer adatbázisával volt valami probléma, és tájékoztatta a Synergont a problémáról, akik megkezdték annak kijavítását. Emellett a BKK kiemelte, hogy ez a hiba teljesen független a buszoktól, mintegy védekezésképpen, nehogy azt higgyük, hogy máris meghibásodtak.
Más porszemet én nem nagyon találtam a rendszerben, a környező utasok beszélgetéseiből azt a következtetést vontam le, hogy mindenki nagyon várta már az új járműveket és nagyon tetszik is a legtöbbjüknek.