Továbbfejlesztett billenőszekrény-technológiával rukkol elő a JR Central
Az újgenerációs megoldást a 385-ös sorozatú, keskeny nyomközű villamos motorvonatokon alkalmazza majd a japán vasúttársaság.
A JR Central már fejleszti is az újgenerációs billenésvezérlési technológiát, amit azokon a 385-ös szerelvényeket vet majd be, melyek a Csóú- és a Sinecu-fővonalakon, valamint a Sinonoi-vonalon közlekedő Shinano Limited Express-járatokon szolgáló az 1995-ben forgalomba állított 383-as sorozatú motorvonatokat fogják leváltani, várhatóan a 2029-es pénzügyi évben.
A megoldás teszteléséhez a társaság egy nyolckocsis prototípus 385-öst épít meg. A várhatóan körülbelül egy évig tartó próbák a tervek szerint a 2026-os pénzügyi évben kezdődhetnek meg – jelenti az International Railway Journal.
A 383-asoknál alkalmazott billenésszabályozás a kerekek forgása által megtett távolság mérésén alapul, ennek viszont az a hátránya, hogy a kerekek kipörgése vagy megcsúszása esetén – például ha nedvesek a sínek – a mechanizmus nem az ív kezdetén aktiválódik.
A vasúttársaság az újgenerációs billenésszabályozást úgy tervezi meg, hogy az folyamatosan figyelje a vonat helyzetét a pályához képest és a pálya íveit, miközben még pontosabban érzékeli az ív kezdetét, működésbe hozva a billenésszabályozó mechanizmust. A továbbfejlesztett technológia várhatóan tovább javítja majd az utazási komfortot és a biztonságot.
A Csúó-fővonalon, Nagoja és Siodzsiró között nemrégiben végeztek futópróbákat egy 383-assal, melyet már a továbbfejlesztett dőlésszabályozással láttak el. Ennek során bebizonyosodott: a technológia tizenöt százalékkal jobb menetkomfortot kínál a jelenleg használthoz képest.
A Railway Gazette arról ír, hogy az új szerelvények megörökölnek egy sor olyan megoldást, melyet a 383-asokkal vezettek be. Ilyen például a vonatok mindkét végén megtalálható panorámaablak, melynek köszönhetően az utasok sokkal jobban gyönyörködhetnek a Csúó-vonal mentén található tájban. Az oldalajtók is ugyanott helyezkednek majd el, mint az útvonalon használt más szerelvényeken, így nem kell változtatni a be- és kiszállási eljárásokon sem – Japánban számos peronon találhatók jelzések és beszállást könnyítő kerítések annak érdekében, hogy az utasok a megfelelő helyen álljanak sorba a különböző típusú vonatok ajtajainál.
A JR Central a hibrid, dízeles és akkumulátoros hajtású HC85-ös motorvonatokhoz hasonlóan a 385-ösöket is ellátja azzal az adatintegrált megfigyelő- és elemzőrendszerrel, mely távolról és folyamatosan figyeli a fedélzeti berendezések állapotát, köztük az olyan biztonsági rendszerekét, mint a kamerarendszer (CCTV). Az LTE-kommunikációra támaszkodó rendszer a komponensek állapotára és teljesítményére vonatkozó adatokat küld a vonal mentén található szervereknek az automatikus elemzéshez.
A százharminc kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességre képes, 1067 milliméter nyomközű 383-asok Japán leggyorsabb keskeny nyomközű vonatainak számítanak az ívben való haladást tekintve a JR Central szerint: a billenőszekrényes megoldással akár 35 kilométer per órával magasabb tempóval száguldhatnak, mint a hagyományos, nem billenőszekrényes szerelvények. Az 1500 voltos egyenáramról (DC) üzemelő típusból kilenc hatkocsis, három négykocsis és öt kétkocsis szerelvényt (összesen 76 kocsit) gyártott a Hitachi, a Kawasaki Heavy Industries és a Nippon Sharyo közös vállalkozása. A vonatok 1995 áprilisában álltak menetrend szerinti forgalomba.
(Nyitóképünkön a JR Central leendő 385-ös sorozatának látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!