Telematika az élőállat-szállításban
Évente több mint 6 millió élő állatot fuvaroznak az Európai Unió területén, többségüket közúton. Az élő állatok szállításakor nem ritkák a többnapos, több ezer kilométeres utak. A hosszú út alatt többször meg kell állni a jószágok etetése, itatása és pihentetése céljából. A megállóknak időtakarékossági okokból egybe kell esniük a sofőr pihenőidejével, miközben az is lényeges, hogy milyen parkolóban történik a megállás – áll a jármű- és flottakövető rendszereket felügyelő WebEye sajtóközleményében.
Állatokkal csak a kijelölt pihentetőállomásokon lehet megállni, ahol lehetőség van a teljes körű ellátásukra és vízfelvételre a további szállításhoz. A lovakat 24 órás szállítást követően egy napig pihentetni kell, a felnőtt sertéseket 24 óra után, a szarvasmarhákat és birkákat pedig 29 óra után kell leterelni a járműről, majd élelmet, almot biztosítva kell ellátni őket. Egy hazai kormányhatározat az előírások betartásának szigorításáról rendelkezik, de a gyakorlati végrehajtást nehezíti, hogy kevés a megfelelő pihenőhely, és folyik a vita arról, hogy a szállítócégek vagy a szakminisztérium feladata-e ezek kiépítése. Magyarországon összesen három olyan (az egyik Rédicsen, másik Nagylakon, a harmadik Magyarcsanádon található) az Európai Unió által elfogadott és regisztrált állatellátó állomás működik, amely a hosszabb távú fuvaroknál segíti az előírt állatpihentetési kötelezettség betartását.
Javítja az élőállat-szállítás feltételeit, hogy 2007 januárjától életbe lépett 1/2005/EK rendelet kötelezővé teszi a menet- és pihenőidő ellenőrzésére szolgáló GPS-alapú nyomkövetést, illetve a sofőrök és fuvareszközök elektronikus nyilvántartását.
A telematikai adatgyűjtés kiterjed a felszerelt járművek olyan műszaki paramétereire is, mint például a szellőzés vagy a raktér hőmérsékletének felügyelete. A rendszer azonnal jelzi az esetleges eltéréseket, így a jól képzett sofőrök időben tudnak intézkedni, például megitatni a jószágokat. A járművek speciálisan a különböző állatfajták igényeihez vannak alakítva, azonban így is előfordul, hogy idő előtt elfogy az ivóvíz, vagy éppen nem megfelelő a hőfok és a levegőáramlás a raktérben. Ilyen esetben haladéktalanul orvosolni kell a problémát, hiszen a késlekedés az állatok életébe is kerülhet.