Távolsági IC-flottára írnak ki közbeszerzést, és lehívják az első ötven Vectront is
Szerda este robbant a hír a hosszú idő óta a legnagyobb, távolsági szerelvényekre szóló beszerzésről.
A Magyar Közlönyben és Vitézy Dávid államtitkár Facebook-posztjában nagyjából egyidőben jelent meg az elsőre szinte hihetetlennek tűnő hír, miszerint:
- Lehívják a Vectron-szerződés első 50 mozdonyát a MÁV-Startnak;
- Kiírják a közbeszerzést 39 plusz opcionálisan 10 új, korszerű, vezérlőkocsival együtt hét- és kilenc kocsis, zárt, távolsági ingaszerelvényre.
A két beszerzés összefügg, mivel az új intercity-flottát az újbeszerzésű Vectronokkal tervezik továbbítani, de a mozdonyok természetesen más feladatokon is bevethetőek lesznek.
Az államtitkár posztja szerint a beszerzés az összes hazai távolsági vonalon megoldja a távolsági járművek problémáját, úgy, hogy nemzetközi forgalomban is be lehet majd őket vetni. A tervek szerint belföldön a keleti országrész nagyvárosait felfűző kör-IC-kben, a szegedi, a győri, a balatoni és a pécsi forgalomban találkozhatunk majd a szerelvényekkel, külföldre pedig Prágába, Varsóba, Belgrádba és a jövőben tovább akár a Balkán déli államai felé ezek az új, zárt ingavonatok járnak majd. A kisebb kapacitást igénylő irányokba pedig olyan vonatok közlekednek majd, amelyek tisztán a hasonló színvonalú szolgáltatást jelentő (IC+, CAF) kocsikat tartalmazzák.
A szolgáltatást a VPE Vasúti Pályakapacitás-elosztó Kft. alapjain jelenleg megalakuló országos közlekedésszervező veszi majd igénybe, és adja tovább a MÁV-Startnak, a tendert közösen írják ki. A járműveket rendelkezésre állási alapon, szolgáltatási formában megrendelő ROSCO-konstrukció – az uniós jogszabályok szerint – arra is alkalmas, hogy ha távlatban, a 2033 után kötelező versenyeztetés után Magyarországon is a mainál több vagy a MÁV-Starttól eltérő szolgáltató jelenik meg a vasúti személyszállításban, más cég is üzemeltethesse majd a szerelvényeket a megrendelő megbízásából – írja Vitézy.
A MÁV-Start már megkötötte a keretszerződést 115 Vectron mozdony megvásárlására, ebből most 50 finanszírozásáról született döntés. Itt a finanszírozás forrása az Eurofima Európai Vasúti Gördülőállomány-finanszírozási Társaságtól származik, a kormány határozatában jóváhagyta a MÁV hitelfelvételét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!