Távirányítással a légi csomagszállításban

iho/repülés   ·   2023.01.30. 09:00
3.8T-CARGO-AMERIFLIGHT_PR_-V2-scaled-1

Bár még a protó sem létezik, az Ameriflight húsz autonóm teherszállító repülőgépet rendelt a Natilustól.

A feltörekvő, San Diego-i repülőgépgyártó Natilus megállapodást írt alá az Ameriflight kargócéggel. Az egyezség értelmében a légitársaság a gyártó húsz legkisebb autonóm repülőgépéből, az N3.8T típusból szerez be húsz példányt. Ezzel Ameriflight az első amerikai regionális légitársaság, amely megrendelési megállapodást írt alá a Natilus-szal, kifejezetten attól a szándéktól vezérelve, hogy ezeket a távirányítású repülőgépeket a működési hatékonyság növelésére használja, miközben az N3.8T autonóm jellege hatalmas előny a folyamatos pilótahiány közepette.

A megrendelés értéke 134 millió dollár, ezzel a Natilus több mint 460 következő generációs repülőgépre vehetett fel eddig előjegyzést, több mint 6,8 milliárd dollár értékben.

Az Ameriflight olyan charterjáratokat üzemeltet, amelyek rakományt szállítanak olyan kisebb célállomásokra, ahová nincs elég célfuvar ahhoz, ami egy nagyobb kapacitású repülőgép használatát indokolná. Jellemző a társaság intenzív fejlődésére, hogy az elmúlt években a legnagyobb Part 135 teherszállító légitársasággá (a Szövetségi Légügyi Hivatal, a Federal Aviation Administration [FAA], a légitársaságok működésére vonatkozó előírásainak 135. része csak a harminc, vagy annál kevesebb ülőhelyes, illetve 7500 font maximális hasznos teherbírású légi járművekre vonatkozik) nőtte ki magát, így az amerikai légi árufuvarozási alágazat megkerülhetetlen szereplője. A légitársaság rövid távú útvonalak üzemeltetésére specializálódott kisebb repülőgépekkel – mint például a Fairchild Swearingen Metroliner –, és az Egyesült Államok számos részén szolgálja ki postai küldemények eljuttatását a céltérségbe.

Magáról az N3.8T-ről szólva, a prototípus egyelőre még csak az összeszerelés fázisánál tart, szűzfelszállását közelebbről meghatározott időpont nélkül idénre tervezik. Hatótávolsága 1500–1700 kilométer, utazási sebessége 400 kilométer óránként, maximális hasznos terhelése pedig 4,3 tonna. A földi irányítóközpontból egy légiforgalmi irányító legfeljebb három ilyen autonóm repülőgépet kezelhet. Az egyedi repülőgépváz-kialakítás nemcsak azt teszi lehetővé, hogy a két turboprop hajtóművel szerelt N3.8T rakterében a hagyományos megoldásokhoz képest több rakományt szállíthasson, hanem azt is, hogy a csökkentett légellenállása révén akár hatvan százalékkal kisebbek legyenek az üzemeltetési költségeket – változatlan teljesítmény mellett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek