Találkozás a levegőben
2011. szeptember 12-15. között a kanadai Niagara Falls-ban tartják a madárütközésekkel foglalkozó észak-amerikai konferenciát. Ez már a 13. ilyen találkozó, ahol Kanada és az Egyesült Államok madárütközéssel foglalkozó szövetségei vesznek részt.
Égen és földön – különösen a repülőtereken – sok olyan élőlény fordul meg, amely biztonsági és gazdasági veszélyt jelenthet a repülésben résztvevő személyzet számára. Ez korántsem mai probléma, hiszen a veszély attól a naptól kezdve igaz, amikor a Wright-fivérek először emelkedtek a levegőbe. Orville Wright már 1905-ben leírta egy madárral való ütközését, miközben az ohio-i Dayton mellett egy mezőn repült. Orville és Wilbur Wright óta a mai napig is számtalan konfliktus származott a vadvilág és a repülőgépek találkozásából. Ezek a konfliktusok repülőgépeket rongáltak meg és emberéleteket is követeltek. Az utóbbi években az ilyen incidensek egyre gyakoribbá váltak. Nyilván közrejátszik ebben az, hogy a repülőgépes forgalom megsokszorozódott az avionika hőskora óta. A probléma nagyságrendjét érzékelteti, hogy évente jelenleg több mint 600 millió dollárra rúg a veszteség, amit különféle állatokkal való ütközés okoz egyedül az Egyesült Államokban.A repülésbiztonság vadállománnyal kapcsolatos kockázati összefüggéseit több tényező befolyásolja napjainkban. Amióta jóval több sugárhajtású gép repül, mint zajos és lassú dugattyús gép, a jetek sokkal többször ütköznek állatokkal. Az utazási szokások drasztikus változása folytán világszerte megnőtt a légiforgalom is, akár kereskedelmi, akár katonai értelemben. A természetes élőhelyek pedig sok modern repülőtér körzetében adottak: vannak búvóhelyek, fészkelési lehetőségek, az élelemszerzés is sokkal könnyebb, mint a városok környékén. Végül is minden repülőtér egy pusztaság, ha a zajt nem számítjuk, zavartalan élőhely lehet bármilyen madár, egér, pocok, egyéb kisebb állat számára. Olyan állatoknak, melyek már megszokták a hajtóművek zaját. Az amerikai légügyi hatóság kézikönyvében emiatt szerepel az, hogy legtöbbször repülőterek körzetében ütköznek a gépek a vadvilág valamely egyedével.
A madarakkal ütközés problémája akkor került címoldalra, amikor a US Airways légitársaság 1549-es járatának Airbus A320 utasszállító gépe 2009. január 15-én kénytelen volt vízre szállni a New York-i Hudson-folyón, miután váratlanul találkozott egy csapat kanadai lúddal. A madarak éppen Floridába költöztek, téli lakóhelyükre. A gép mindkét hajtóműve leállt, de a vészhelyzetet a pilóták tökéletesen kezelték, így a személyzet és az utasok is sértetlenek maradtak. Az eset rávilágított, hogy a madarakkal való ütközés nem korlátozódik a repülőtér körzetének alacsonyabb régióra: ez bármikor megtörténhet akár 3000 méteren, vagy magasabban is, különösen, ha költöző madarak hosszú távú vándorlásáról van szó.
Ma már tudják, hogy egy kisebb madár – például fecske – becsapódása a hajtóműbe sem gyerekjáték. Korábban elhanyagolhatónak gondolták, aztán kiderült, hogy észrevehetetlen roncsolódásokat okozhat a turbinalapátokon, mivel kicsi teste simán átmegy a kompresszoron egészen a „forró végéig”. A kismadár elégett csontjainak maradványai beépülnek a turbinalapátokon lévő kicsi, hűtésre szolgáló légáteresztő járatokba, ami helyi túlmelegedést okoz, valamint a lapát élettartamát rövidíti meg jelentősen, aminek a vége a drága, soron kívüli nagyjavítás.
A Qantas légitárság már bevezetett egy viszonylag olcsó elektronikus berendezést helyi járatain, ami jelentősen csökkentette a madárral ütközések számát. Ez egy olyan kapcsolórendszer, ami a repülőgép leszállófényeit percenként 45-ször pulzálja, mint ahogy az például a mentőautók villogó fényeire jellemző. Ez elég hatásos: időt ad a madaraknak, hogy kitérjenek a gép útjából.