Sztrájkveszély a Lufthansánál?
A Lufthansa pilótáinak több mint 95 százaléka a sztrájk mellett szavazott – jelentette be a Vereinigung Cockpit (VC) szervezet, amely 5400 pilótát tömörít. A hajózók jobb fizetést és jobb munkakörülményeket követelnek mind a Lufthansánál, mind a csoporthoz tartozó Lufthansa Cargonál és a diszkont Germanwingsnél is. Hogy pontosan a munkabeszüntetés mikor lesz, azt most még nem tudni: noha akár azonnal beindíthatnák, a VC jelezte, tartja magát ahhoz, hogy a sztrájk előtt 48 órával jelzi, hogy meg lesz tartva az akció.
A VC ezzel, tehát hogy nem indítja be azonnal a sztrájkot, időt akar adni a Lufthansának, hogy újabb ajánlattal álljon elő, ugyanakkor nem tervezi a húsvéti ünnepek előtt a munkabeszüntetést, ez annyit jelent, hogy április 18. környékén, amikor a tavaszi időszak első nagy utazási hulláma várható, nem lesz komoly fennakadás.
– De ha a Lufthansa közben valamiféle ellentámadásba lendül, újragondoljuk a sztrájk kérdését – figyelmeztetett a szervezet, feltehetően arra célozva, hogy korábbi hasonló helyzetekben a légitársaság megpróbálta jogi útra terelni a konfliktust és illegálissá minősíttetni az akciót. Ugyanakkor a VC várja a Lufthansa tárgyalási ajánlatát is.
A vita fókuszában az úgynevezett „átmeneti munkaszerződések” állnak: ezeket azokkal a pilótákkal kötik, akik a törvényben megszabott idő előtt mennek nyugdíjba, ez az életkor az Európai Bíróság legutóbbi ítélete szerint 65 év. A VC úgy gondolja, hogy a pilótáknak meg kell adni a lehetőséget ennél korábban nyugdíjba menni, azoknak, akik ily módon távoznának a légitársaságtól, 59 év az átlagos életkoruk.
A Lufthansa szóvivője az Air Transport Worldnek úgy nyilatkozott, hogy a társaság kész a további egyeztetésre, és a Lufthansánál már dolgoznak azon a megoldáson, amely a kabinszemélyzetnek is új, korai nyugdíjaztatási modellt ajánl.
Az ATW légiközlekedési portál arra emlékeztet, hogy a Lufthansa pilótái utoljára 2010-ben léptek sztrájkba, és ez járatok százainak lemondását okozta. A társaság azóta új megállapodást kötött a földi és a kabinszemélyzettel is.
A Lufthansa ugyanakkor most hajtja végre a maga szerkezetváltási és költségcsökkentő programját: a SCORE-t 2011-ben indították be azzal a céllal, hogy a üzemi eredményt az akkorihoz képest másfél milliárd euróval növelje. A napokban közreadott 2013-as pénzügyi jelentés szerint a csoport tavalyi nettó bevétele ugyanakkor 313 millió euró volt, 75 százalékkal kevesebb, mint az 1,22 milliárd, amit az előző évben sikerült elérni.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!