Szénvonat, extrákkal
Nézzük csak meg az alábbi képet, van rajta valami furcsa? Oké, a két Gigant, de egyébként átlag szénvonatnak tűnik.
A tájból és az aktuális vágányzári- és hóhelyzetből azt is megtippelhetjük, hogy a 120a vonalon járunk Sülysáp környékén. Egy kis további helyismeret, és megállapíthatjuk, hogy a szerelvény Újszász felé halad. Az Eas és Fals sorozatú tehervagonok alapján ez egy üres dunaújvárosi szénvonat kell, hogy legyen. De vessünk csak egy pillantást újra a vonat elejére! Bár színben passzol, méretében jelentősen eltér a többitől a második, harmadik és a negyedik kocsi.
Itt még jobban látszik, talán némi cirillbetűs feliratot is felfedezünk. Nem véletlen, tengelyátszerelt, speciális orosz teherkocsikat látunk a képen! Akkor rakjuk össze! Batár orosz teherkocsik dunaújvárosi üres szénvonatban. Ez a paksi atomvonat szerelvénye lesz, hazatérőben.
És valóban: múlt szerdán urán-dioxid-pasztillákkal rakott atomvonat érkezett Paksra. A szerelvény a szokásos útvonalon és időfekvésben közlekedett, Ukrajna felől Záhonyban lépett be az országba, majd a jól bevált 99921-es vonatszámban a 100-as vonalon robogott egészen a ceglédi deltáig. Itt a 140-es vonalra fordult, majd Kiskunfélegyházánál Kiskunhalas felé folytatta útját a 155-ösön. Itt gépcseréztek, az addigi villamosmozdony (431 183) helyett dízelt kapott a speciális menet. Csörgő szokott lenni, de most a 231-es Szergej kapta a megtisztelő feladatot, hogy Baján, Bátaszéken, Rétszilason és Mezőfalván át Paksig röpítse az atomvonatot. Érkezés éjjel két óra körül – évi két-három alkalommal.
Az atomvonat útját végig nagyszámú rendőr biztosítja, ott vannak minden útátjáróban, felüljárón, de a szerelvény is továbbít az elején és a végén egy-egy személykocsit, amikben a TEK emberei utaznak. A kocsikat hagyományosan a MÁV Nosztalgia Kft. adja, és ezeket még aznap éjjel visszaviszik a Vasúttörténeti Parkba. Előfutó gép is szokott lenni, most az atomvonat előtt a 306-os Szergej kocogott le Paksra gépmenetben – vissza már a Nosztalgia kocsijait is vitte magával egészen Budapestig.
Az atomvonatnak elsőbbsége van, közlekedését úgy szervezik, hogy a lehetőségekhez képest megállás nélkül tudjon haladni. Két tuti megállása azért van, az egyik a kiskunhalasi gépcsere, a másik a mezőfalvai irányváltás. Kirakodás után az üres szerelvény már semmiféle különösebb védelmet nem élvez, Paksról Dunaújvárosba sima tehervonatként közlekedik (most remot Dácsia húzta), Dunaújvárosban pedig besorozzák egy záhonyi üres szénvonatba. Ez most a 40a vonal átépítése miatti terelés miatt egy picit érdekesebb, mert így az üres atomvonatnak is Székesfehérvár felé kell kerülnie.
A tengelyátszerelt, hatalmas teherkocsik közlekedése nem megkötésektől mentes: különleges szállítmánynak számítanak és csak számos korlátozással haladhatnak. Bizonyos állomásoknak csak bizonyos vágányait használhatja, illetve vannak vágányok, amiken nem közlekedhet. Főleg a magasperonoknál (például Seregélyes-szőlőhegy, Gárdony, Budafok, stb.) és bizonyos váltókon és műtárgyak mellett további sebességkorlátozás vonatkozik a kocsikra, amiket egyébként maximum százzal továbbíthatnak a nyílt vonalon. A kocsikat a két védőkocsival a tehervonat elejébe kell sorolni, ami a terelés miatti dupla irányváltás miatt némi plusz tolatást jelentett Székesfehérváron és Pusztaszaboclson.
És hogy miért volt két Gigant a tehervonaton? Nem tudjuk, talán csak gépmenetet spóroltak. Az elöl levő 037-es gép vontatott, a 015-ös hidegen követte.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!