Széntől szembe
Augusztus elején rekordot döntött a szénfuvarozás az 580 kilométer hosszú dél-afrikai, a mpumalangai szénbányák kincsét az Indiai-óceán partján fekvő Richards Bay-be irányító, villamosított, kétvágányú, 1067 milliméter nyomtávolságú vasúti fővonalon: egyetlen hét leforgása alatt 1,877 millió tonna szén jutott el a célállomásra. A csúcsra járatott forgalmat jellemzi, hogy a szerteágazó tevékenységű, a vasúti személy- és áruszállításon kívül a logisztikai megoldásokban, a bánya-, a nehéz- és a könnyűiparban is érdekelt, 25 ezer alkalmazottat foglalkoztató Transnet cég Freight Rail divíziójának (TFR) vonatai júniusban még csak 5,48 millió, júliusban viszont már 6,07 millió tonnányi szenet fuvaroztak.
A Richards Bay vasútvonal éves teljesítménye az idei üzleti évben elérheti a 75 millió tonnát – ez a teljes magyar vasúti árufuvarozás volumenének mintegy másfél, kétszerese. De ez a 75 millió sem a határ: 13,5 milliárd randba (mintegy 1,64 milliárd dollárba) kerül az a fejlesztés, amely nyomán a közeljövőben akár a 81 millió tonnát is elérheti a bányákból a kikötőbe eljuttatott szén tömege.
A TFR 8012 Coaline tehervagonjából jelenleg 7327-et használ a cég. A mozdonyflotta 310 gépből áll, ezek közül 285 üzemel. Jellemző továbbá, hogy a vonal biztonságára teljes hosszában térfigyelő kamerák ügyelnek. A TFR egyébként a közelmúltban írt ki tendert 599 (!) kétáramnemű villamosmozdony beszerzésére. Az első 65 egységet 2015-ben kell leszállítani, majd 130-130 gépet 2016–2018-ban, míg az utolsó, 144 mozdonyból álló kontingens érkezését 2019-re várják. A járművek közül 112 áll majd szolgálatba a Richards Bay-be vezető szénvonalon. A cég ezen kívül 465 dízelmozdony megvételét is tervezi.
Itt jegyezzük meg, hogy a TFR vonatai járnak az ugyancsak dél-afrikai Sishen–Saldanha vasútvonalon is, ahol a világ legnagyobb kapacitású szerelvényei gördülnek rendületlenül: az egyenként 342 vasérccel megrakott kocsiból álló, nyolc mozdony által továbbított tehervonatok 41 400 tonnásak, hosszuk 3780 méter.