Százharminc éves a Budapest–Lajosmizse vonal
A nagy rajongótáborral rendelkező dízelmozdony vontatta szerelvényben a legszebb muzeális kocsikban utazhatnak a vendégek, és megismerkedhetnek a „boldog békeidők” vasúti utazásainak hangulatával. Az ünnepi különvonat vendégeit a helyi önkormányzatok mindenhol műsorral, fúvószenekarral, néptáncbemutatóval, helyi kórusok fellépésével várják. Pestszentimrén megkoszorúzzák a vasútvonal emléktábláját és a lajosmizsei vonal történetét feldolgozó kiállítással emlékeznek. Az állomáson veterán motorok, traktorok, mezőgazdasági gépek bemutatója lesz, a színpadon fellép Soltész Rezső is. A nosztalgiajárat 9 óra 28-kor indul a Nyugati pályaudvarról Lajosmizsére. Visszafelé 15 óra 40-kor startol, a Nyugatiba pedig 20 óra 10-kor érkezik meg.
Az évfordulós megemlékezést Budapest XVIII. kerülete, Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzata, valamint Gyál, Felsőpakony, Ócsa, Inárcs, Dabas, Hernád, Örkény, Táborfalva, Lajosmizse önkormányzatai támogatják. A programot a dr. Széky Endre Pestszentimre Történeti Társaság és Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzata szervezi.
A nosztalgiavonatra a MÁV Nosztalgia Kft. Nyugati pályaudvari értékesítési irodájában, a Széky Társaságnál, valamint a helyi polgármesteri hivatalokban vásárolhatók jegyek, melyek felnőttek számára 5000, gyermekeknek 3000 forintba kerülnek. A különvonatról és az emléknapi rendezvényekről a MÁV Nosztalgia honlapján, ide kattintva található bővebb információ.
142-esológiaA mai 142-es vasútvonal első, a fővárost Lajosmizsével összekötő szakaszát 1889. június 8-án adták át a forgalomnak. A tovább, Kecskemétig tartó pálya jóval később, 1905. február 6-án készült el. A Lajosmizsétől északra eső vonalrész a budapesti elővárosi forgalomban az ingázók szállításában játszik szerepet, míg a déli szakasz a kecskeméti tanyavilágot szeli át.
A jelenleg hivatalosan Kőbánya-Kispesttől Kecskemétig tartó vonal 86,5 kilométer hosszú, ebből a legnagyobb része, 62,2 kilométer az elővárosi szakasz, az alsó, kecskeméti rész csak 24,3 kilométer hosszú. A vonalat, valamint a belőle leágazó, kilenc kilométer hosszú Kisnyír–Kerekegyháza-vasútvonalat a Kecskemét–Lajosmizse–Kerekegyháza HÉV építette, mely 1908-tól már Budapest Tiszai HÉV néven üzemelt tovább. 1937-ben az ágyazatot zúzottkőre, a síneket új, huszonnégy méter hosszú "c" sínekre cserélték, Kecskemét és Lajosmizse között viszont maradtak a talpfák. A vonal alsó szakaszát legutóbb 2004 és 2006 között építették át a szegedi vonalból származó használt, 1962-es gyártású, hézagnélkülire hegesztett, negyvennyolc kilogramm per folyóméteres sínekből és T jelű vasbetonaljakból. A vonal teljes hosszán jelenleg hatvan kilométer per óra a legnagyobb alkalmazható sebesség. 2015 nyarán a Kőbánya-Kispest és Ócsa közötti szakasz kapott nagyobb karbantartást.
A 2009-es vonalbezárások a 142-es vonalat is érintették: az alsó szakaszon 2009. december 13-án álltak le a járatok. 2010. július 4-én azonban napi két vonatpárral ismét újraindult a személyszállítás.
A 142-es jelentős elővárosi forgalmat bonyolít le. A szerelvényeket az elmúlt évtizedekben jellemzően M41-es/418-as dízelmozdonyok továbbították, főleg vezérlőkocsis ingavonati verzióban. Változásra 2018-ban került sor a korszerűbb, motorvonati üzem megjelenésével: az esztergomi vonal villamosítása miatt felszabadult dízel Desirók már alacsonypadlósak és légkondicionáltak, azonban üzemkészségük – elsősorban karbantartási hiány miatt – nem túl magas. Idén nyáron például hetekre vissza kellett állítani egy csörgős szerelvényt a motorkocsik hiánya miatt, melyek egy része szokásosan a Balaton északi partjára lett vezényelve a nyári menetrendi időszakra. Az alsó szakasz minimális forgalmat generáló menetrendjét egyetlen 117-es (Bzmot) motorkocsi szolgálja ki.
A MÁV jókora potenciált lát a vonalban, ezért a 142-es teljes rekonstrukciója és villamosítása is a tervek közt szerepel. A felújítás után a pályasebesség nyolcvan-száz kilométer per órára növekedne, így Lajosmizséig a vonatok menettartama jelentősen, körülbelül negyvenöt perccel csökkenne, és lehetőség nyílna sűrűbb menetrend bevezetésére. A villamosítással pedig nagyobb kapacitású villamos motorvonatok (Flirt) közlekedtetésére is lehetőség nyílna. Mivel ez a fejlesztés nagyon sok pénzt igényel, ami jelenleg nem áll rendelkezésre, így az építkezés legkorábban a következő, 2021-gyel kezdődő uniós pénzügyi ciklusban indulhat el. Hazai forrásból csupán lokális beavatkozásokra futja, a fő cél a lassújelek felszámolása. A személyvonatok a Nyugati pályaudvar és Lajosmizse közti hetvenhárom kilométeres utat jelenleg 2 óra 15 perc alatt teszik meg, ez bő harmincas átlagtempót jelent.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!