Száz százalékban hazai
A NIF Zrt. beruházásában, a Prolan Zrt. kivitelezésében ától cettig magyar fejlesztésű komponensekből épült ki a központi forgalomirányítás az újszászi oldalban, illetve a Pusztaszabolcs–Dombóvár szakaszon.
„Közlekedésbiztonság javítási program a MÁV hálózatán II/B ütem – közlekedésbiztonságot és pályakapacitást növelő technológiai fejlesztések és eszközök” – erre a pompás elnevezésre hallgat a projekt, amelynek keretében a Rákos–Újszász–Szolnok (120a) vasútvonalon 92 kilométer hosszban, a Pusztaszabolcs–Dombóvár (40-es számú vasútvonal) szakaszon 111 kilométeren kiépült a biztosítóberendezéssel (a 40-esen Domino 55 típusúval) ellátott állomások távvezérlése.
A 120a érintett állomásai: Rákoshegy, Maglód, Gyömrő, Mende, Sülysáp, Tápiószecső, Nagykáta, Tápiószele, Tápiógyörgye – a központi forgalomirányítás vonali fellegvára a budapesti, Kerepesi út 14. szám alatti területi forgalomirányító központban van. A 40-esen távvezérelt állomások:
- Szabadegyháza,
- Sárosd,
- Nagylók,
- Sárbogárd,
- Rétszilas,
- Simontornya,
- Tolnanémedi,
- Pincehely,
- Keszőhidegkút-Gyönk,
- Szakály-Hőgyész,
- Kurd és
- Döbrököz
a KÖFI központ Pécsett székel, onnan irányítják a vonalszakaszt. A feladatra az egyes állomások korábbi forgalmi szolgálattevőit képezték át, a két központban összesen 31-en dolgoznak.„Közlekedésbiztonság javítási program a MÁV hálózatán II/B ütem – közlekedésbiztonságot és pályakapacitást növelő technológiai fejlesztések és eszközök” – erre a pompás elnevezésre hallgat a projekt, amelynek keretében a Rákos–Újszász–Szolnok (120a) vasútvonalon 92 kilométer hosszban, a Pusztaszabolcs–Dombóvár (40-es számú vasútvonal) szakaszon 111 kilométeren kiépült a biztosítóberendezéssel (a 40-esen Domino 55 típusúval) ellátott állomások távvezérlése.
Az idén harmincéves Prolan Irányítástechnikai Zrt. fennállása legnagyobb eredményének tartja az összesen valamivel több, mint 14 milliárd forint értékű megbízatás sikeres elvégzését. A Prolan negyven alvállalkozóval karöltve, projektenként harminc–harminc hónap leforgása alatt építette ki a KÖFI-t, aminek minden eleme, komponense hazai fejlesztés, magyar szellemi termék.
A fejlesztés hozadéka a forgalomirányítás megoldásán túl a szolgáltatási színvonal további emelkedése: immáron valós idejű menetrendi információk állnak rendelkezésre, amelyek megjelennek az állomási vizuális utastájékoztató berendezéseken.
A vonat(ok) által vezérelt rendszer a vonatforgalmi adatokról, a járművek pontos helyzetéről tájékoztatja az utasokat. Forgalmi előrejelzések is készíthetők, hiszen látható, nyomon követhető a forgalmi helyzet, és az esetleges késések esetén relatív forgalmi optimum alakítható ki a további forgalmi konfliktusok megelőzésével, könnyebb kezelhetőségével.
A 40-es (és a 40a) vonalat hozzávetőlegesen évi harmincezer teher- és személyvonat használja, utóbbiak körülbelül négymillió utast szállítva. A 120a-n nyolcvanezer vonat halad évente, az utasok száma nyolcmillió körüli.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!