Studénka: kéne!
Folyamatosan válik meg a Cseh Vasutak 810-es sorozatú járműveitől. Az eladósorba került mellékvonali motorvonatok többsége jó kondíciónak örvend, nem véletlen, hogy a MÁV-Start is puhatolózik esetleges megvételükről.
Korábban megírtuk, milyen sors vár a Cseh Vasutak (České dráhy akciová společnost, ČD) Studénkáira. Azoknak a járműveknek a listája – motor- és mellékkocsik – amelyektől megválik a vasúttársaság, külön táblázatban (seznam nepotřebných ŽKV k odprodeji) tanulmányozható. Mivel a ČD a jövő évi menetrendjében újabb negyven motorkocsival kevesebbre tart majd forda szerint igényt, a lista még bővülni fog.
Nem vagyunk egyedül azzal az álláspontunkkal, hogy a 2018-ban részben felújított állomány járművei (a Regiomouse-ok, vagyis a Mezei egerek) egyrészt magasabb műszaki és minőségi színvonalat képviselnek a mi Bz-inknél, másrészt alkalmasak lennének a hazai, mellékvonali dízel motorvonat hiány pótlására, illetve a szolgáltatás jelenlegi színvonalának emelésére mindaddig, amíg a MÁV-Start nem kerül olyan helyzetbe, hogy érdemben foglalkozhasson a Bz-k (MÁV-Start 117 sorozat) nagy tömegű kiváltásával.
Mivel addig még hosszú évek fognak eltelni, és a forráshiány miatt a mellékvonali vasúti közlekedésünk a Start minden igyekezete ellenére is ezer sebből vérzik, kézenfekvőnek tűnik felvenni a kapcsolatot a cseh társvasúttal. Információink szerint egyelőre még csak a tájékozódás szintjén tart a párbeszéd, hiszen egy vasúti járműügylet nem olyan művelet, mint amilyet az Amazonon lehet nyélbeütni: regisztrálunk, rendelünk, fizetünk, és máris utazik az áru. A Startnak tájékoztatni kell a személyszállítási szolgáltatást megrendelő és finanszírozó szakminisztériumot az ígéretes beszerzési megoldás részleteiről, adott esetben indokolt tisztázni a finanszírozás módját is. Az meg csak ráadás, egy újabb tétel, hogy a vadonatúj villamos motorvonat, a (már feledésbe merülő) Vectronok, a hidrogéncellás megoldások hallatán elcsábuló, a szolgáltatások zömével egyébként joggal elégedetlen felhasználókat, az utasokat a miként lehet meg meggyőzni arról, hogy minden körülményt, többek között az üzemeltetési tapasztalatainkat is figyelembe véve miért lenne ésszerű megoldás a Studénkák megvétele.
Az iho.hu mindenesetre megkérdezte a Cseh Vasutakat is az álláspontjáról. Íme a válasz:
„Jelenleg a Cseh Vasutak a 810-es sorozatú motorkocsik és pótkocsik iránti igénye jelentősen csökken. A 2024-es új menetrendre vonatkozóan előzetes számításaink szerint a fordaigény további csökkenése várható, mégpedig körülbelül negyven kocsival. A fennmaradó, az üzemeltetésben már nem szükséges járműveket különböző érdeklődőknek kínáljuk eladásra. Amennyiben a MÁV komoly érdeklődést mutat a 810-es sorozatú motorvonatok megvásárlása iránt, mi szívesen tárgyalásokat kezdünk velük a kocsik megvásárlásának lehetőségéről.”
(Nyitóképünk: viadukton halad át egy még nem modernizált ČD 810 sorozatú motorkocsi)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!